تصاویر شاگردان استاد قادرشهبازی کیک بوکسینگ حرفه ای


کیک بوکسینگ حرفه ای

دانستنیهای ورزش کیک بوکسینگ


در رفتگی های مفصل مچ دست چگونه ایجاد شده و به چه صورت درمان میشوند

در رفتگی های مفصل مچ دست چگونه ایجاد شده و به چه صورت درمان میشوند

 

نویسنده:جعفرفتحی


 

دررفتگی کامل مفصل مچ دست نادر است ولی در بسیاری اوقات دررفتگی های ناکامل در این مفصل دیده میشوند که شایع ترین آنها دررفتگی استخوان لونیت است.

آناتومی

مچ دست یا کارپ Carpal bones از هشت استخوان تشکیل شده است. این هشت استخوان در دو ردیف و بین استخوان های رادیوس و اولنا در بالا و استخوان های متاکارپ در پایین قرار گرفته اند. در ردیف اول یا پرگزیمال Proximal یعنی ردیفی که به استخوان رادیوس نزدیک است اولین استخوان، اسکافوئید است که در طرف شست قرار گرفته و دومین استخوان را استخوان هلالی یا لونیت Lunate مینامند. این استخوان ها یا بهتر بگوییم استخوانچه ها به توسط لیگامان های قوی به یکدیگر میچسبند.

دررفتگی لونیت

این دررفتگی معمولا بدنبال زمین خوردن روی کف دست بوجود میاید. در این وضعیت بر اثر به عقب رفتن شدید مچ دست و فشار استخوان های ردیف دیستال Distal ( یعنی ردیفی که از استخوان رادیوس دورترند) به لونیت، لیگامان های مهمی از اطراف این استخوان پاره شده و موجب جابجا شدن استخوان میشود. دررفتگی لونیت پس از شکستگی اسکافویید شایعترین آسیب استخوانچه های مچ دست بدنبال ضربه است. گاهی اوقات این دررفتگی با شکستگی استخوان اسکافوئید و یا زائده نیزه ای ( استیلویید) استخوان رادیوس و یا هر دو همراه است.

 

همانطور که توضیح داده شد در دررفتگی لونیت، استخوان های کارپ یا مچ، ارتباط بین خود و استخوان های ساعد را حفظ میکنند و این فقط استخوان لونیت است که از جای خود دررفته و جابجا میشود. گاهی اوقات جابجایی برعکس است به این صورت که استخوان لونیت ارتباط خود با استخوان رادیوس را حفظ کرده و بقیه هفت استخوانچه مچ دست جابجا میشوند. به این آسیب، دررفتگی پری لونار Prelunar dislocation میگویند.

 

        1133
 پیکان های سیاه استخوان لونیت را نشان میدهند که در رفته است

علائم در رفتگی استخوان هلالی یا لونیت

بدنبال در رفتگی مچ دست متورم میشود. فشار دادن به جلوی مچ دست شدت درد را افزایش میدهد. حرکات مچ بشدت محدود شده و حتی ممکن است حرکات انگشتان هم کم شود ( علت کاهش حرکات انگشتان فشار استخوان لونیت جابجا شده بر روی تاندون های انگشتان است) و ممکن است حس لمس انگشتان دوم و سوم دست کاهش یابد. تشخیص این آسیب، با استفاده از رادیوگرافی نیمرخ مچ دست است که در آن جابجا شدن استخوان لونیت دیده میشود.

 

درمان این دررفتگی معمولا بصورت جااندازی بسته است. پزشک معالج با کشش مچ دست و فشار مستقیم بر روی استخوان لونیت آنرا جااندازی میکند. پس از آن استخوان به توسط پین به استخوان های اطراف متصل شده و سپس مچ دست به مدت یک ماه به توسط گچ بیحرکت میشود. اگر این دررفتگی دیر تشخیص داده شود بصورت بسته جا نمیفتد. در این موارد نیاز به عمل جراحی و جااندازی باز دررفتگی وجود دارد. در مواردی که مدت زیادی از دررفتگی گذشته باشد ممکن است استخوان حتی با عمل جراحی هم جا نیفتد که در این موارد ممکن است نیاز شود تا استخوان لونیت از مچ دست خارج گردد.

 

عوارض دررفتگی لونیت چیست

شایعترین و مهمترین عوارض دررفتگی لونیت عبارتند از

  • نکروز آوازکولر استخوان لونیت : به علت آسیب شدید به لیگامان های اطراف لونیت که محل ورود عروق تغذیه کننده استخوان هستند، ممکن است بدنبال دررفتگی، خونرسانی استخوان دچار اختلال شده و موجب نکروز آوازکولر یا سیاه شدن استخوان شود.
  • استئوآرتریت یا آرتروز : آرتروز معمولا به علت نکروز آوازولر استخوان و یا جانیفتادن دررفتگی ایجاد میشود. درمان آن استفاده از بریس مچ دست و محدود کردن فعالیت های مچ است و در موارد شدید نیاز به عمل جراحی و فیوژن یا خشک کردن مفاصل بین لونیت و استخوان های اطراف وجود دارد.
  • فشار به عصب مدیان : در هنگام دررفتگی لونیت عصب مدیان ممکن است بر اثر فشار این استخوان جابجا شده فلج شود. در این صورت دررفتگی باید بسرعت جااندازی شود. اگر مدت زیادی از دررفتگی گذشته و قابل جااندازی نباشد باید استخوان لونیت از مچ دست خارج شده و فلکسور رتیناکولوم ( نوار بافتی محکمی که روی عصب مدیان را پوشانده است) با عمل جراحی باز و آزاد شود تا فشار از روی عصب برداشته شود.
نويسنده: مهندس جعفرفتحی | تاريخ: دو شنبه 30 آذر 1394برچسب:آناتومی,دررفتگی لونیت,علائم در رفتگی استخوان هلالی یا لونیت, | موضوع: <-CategoryName-> |

دو روش ساده برای اندازه گیری درصد چربی بدن

دو روش ساده برای اندازه گیری درصد چربی بدن

نوشته شده توسط جعفر فتحی  

دو روش ساده برای اندازه گیری درصد چربی بدن

گردآورنده:شیوا علمازاده
در روش اول دست راست خود را به حالت آزاد نگه داريد واز دوست خود بخواهيد به حالت نيشگون فا صله ميانی شانه وآرنج و در قسمت پشت بازو را کشيده و در اصل پوست و چربی را از عضله جدا کند وچند بار به وسيله خط کش ميليمتری ضخامت پوستی را که در دستش نگه داشته اندازه گيری کند و ميانگين اعداد بدست آمده را بدست آوريد و سپس چربی بدن خود ار توسط جدول زير بدست آوريد.
اعداد اندازه گيری شده درصد چربی در مردان درصد چربی در زنان
کمتر از ۶ ميلی متر بين ۵ تا ۹ درصد بين ۸ تا ۱۳
بين۶ تا ۱۳ميلی متر بين ۹ تا ۱۳ درصد بين ۱۳ تا ۱۸
بين ۱۳ تا ۱۹ ميلی متر بين ۱۳ تا ۱۸ درصد بين ۱۸ تا ۲۳
بين۱۹ تا ۲۵ ميلی متر بين ۱۸ تا ۲۲ درصد بين ۲۳ تا ۲۸
بين۲۵ تا ۳۸ ميلی متر بين ۲۲ تا ۲۷ درصد بين ۲۸ تا ۳۳

در روش دوم به يک ترازو و يک متر احتياج داريد و برای بدست آوردن در صد چربی محاسبات زير را انجام دهيد.
ـ (وزن بدن بر حسب پوند) * ۰۸۲/۱+۴۲/۹۴=وزن بدن بدون چربی(بر حسب پند)
(دور کمر از روی ناف بر حسب سانتی متر)*۶۳۵/۱

(وزن بدن برحسب کيلو گرم)۷۳۲/۰+۹۸۷/۸=وزن بدن بدون چربی (برحسب کيلو گرم)
(دور ساعد بر حسب سانتيمتر )*۴۳۴/۰+(دور کمر بر اساس سانتيمتر)*۲۰۵/۱+
اين يادتون باشه که:
۱-وزن بر حسب پند=وزن بر حسب کيلوگرم *۲/۲
۲-وزن بر حسب کيلو گرم=وزن بر حسب پوند*۴۵/

چگونه چربی بدن را اندازه‌ بگیریم؟
خیلی از ما از دیگران می‌شنویم که چاق شده‌ایم یا هنگام نگاه در آینه احساس می‌کنیم وزنمان اضافه شده است. اما آیا راهی عینی وجود دارد که به این سوال پاسخ داد؟
اندازه‌گیری وزن بدن به شکل قدیمی گر چه هنوز هم معیار خوبی است، اما این وزن کل شامل استخوان‌ها، عضلات، اندام‌های داخلی و‌ موهاست و نه تنها چربی بدن. بهترین و دقیق‌ترین راه برای اندازه‌گیری چربی بدن این است که در آب غوطه‌ور شوید.
تفاوت میان وزن شما در آب و وزن عادی شما برای محاسبه تراکم بدن به کار می‌رود و از روی اندازه‌گیری تراکم بدن می‌توان چربی بدن را اندازه‌ گیری کرد. اما تعداد بسیار کمی از ما امکان چنین کاری را دارند.
راه‌‌های ساده‌تری هم برای اندازه‌گیری چربی بدن وجود دارد، مانند اندازه‌گیری مقاومت بیوالکتریک، اندازه‌گیری چین پوستی با کولیس و جذب‌سنجی انرژی دوگانه با اشعه ایکس (همان تکنولوژی که برای اندازه‌گیری تراکم استخوان به کار می‌رود.) در برخی از سالن‌های ورزشی برخی از این امکانات به تدریج در اختیار مراجعه‌کنندگان قرار می‌گیرد. اما این روش‌ها نیز گرچه ممکن است کنجکاوی شما را ارضا کنند،برای استفاده معمول نه ضروری و نه عملی هستند.
به این ترتیب باید به گزینه‌های رایج‌تر روی آورید. بسیاری از افراد اکنون با محاسبه معیار توده بدنی آشنا هستند. اندازه‌گیری دور کمر هم به عنوان معیاری برای چاقی طرفداران بیشتری پیدا کرده، چرا که چربی درون شکم فعال‌ترین چربی بدن در سوخت‌و‌ساز و زیانبارترین آنهاست و اندازه‌گیری دور کمر به دور باسن دوباره مورد توجه قرار گرفته، چرا که بررسی‌ها نشان می‌دهند، چربی زیرپوستی ممکن است منافعی هم داشته باشد.
برای اندازه‌گیری میزان چربی بدن خود به این سه روش به این اصول راهنما توجه کنید.
۱٫شـاخـص تـوده بـدنـی (BMI)
شاخص توده بدنی یا BMI ( نحوه اندازه گیری و جدول BMI )را نشانه حیاتی پنجم (پس از درجه حرارت، سرعت تنفس و فشار خون) نامیده‌اند. برای اندازه‌گیری شاخص توده بدنی‌تان باید وزنتان را برحسب کیلوگرم اندازه‌ بگیرید و آن را بر مجذور (توان دوی) قد‌تان به متر تقسیم کنید. البته تنها اندکی از افراد این محاسبه را خودشان انجام می‌دهند. صدها سایت روی اینترنت وجود دارد که با دادن رقم قد و وزنتان، این شاخص را برایتان محاسبه می‌کند.
BMI در واقع به شما می‌گوید به ازای هر سانتی‌متر قد چند گرم وزن را حمل می‌کنید. هر چه وزن بیشتری در ارتفاع قد کمتری متمرکز شده باشد، به معنای آن است که BMI شما بالاتر است.
BMI به مقاصد گوناگونی مورد استفاده قرار می‌گیرد. قد و وزن را به سادگی می‌توان اندازه‌گیری کرد. در اغلب افراد میزان شاخص توده بدنی به طور معقولی با میزان چربی کلی بدن متناسب است و شاید مهم‌تر اینکه این شاخص، معیار خوبی برای ارزیابی خطرات بهداشتی ناشی از اضافه وزن است. به عنوان یک قاعده هر چه BMI شما بالاتر می‌رود، ‌مرگ‌و‌میر ناشی از بیماری‌های قلبی-عروقی (حمله قلبی و سکته مغزی) و نیز مرگ‌و‌میر کلی بالا می‌رود.
پژوهشگران همچنین دریافته‌اند که میزان بالاتر BMI با میزان بالاتر فشار خون، میزان پایین‌تر کلسترول خوب یا HDL و سایر شاخص‌های بیانگر وضع بد سلامتی همراهی دارد.
اما BMI تنها اطلاعاتی در مورد وزن فرد که نسبت به قد او تصحیح شده را در خود دارد. این شاخص میان وزن ناشی از عضلات و استخوان (توده بدنی عاری از چربی) و چربی فرقی نمی‌گذارد. اگر شما شخصی بسیار عضلانی باشید، ممکن است BMI بالایی داشته باشید، اما این بالا بودن ربطی به چربی زیاد بدن شما ندارد.
مشکل شایع‌تر با افزایش سن پیش می‌آید که عضلات و استخوان‌های ما تحلیل می‌روند، بنابراین داشتن BMI ثابت با افزایش سن در واقع ممکن است به معنای افزوده شدن بافت چربی باشد. BMI همچنین در مورد نوع چربی بدنی – چربی شکمی که بسیار بدتر از چربی زیرپوستی است- چیزی به شما نمی‌گوید و همه اینها کمبود اساسی به حساب می‌آیند.
یک مشکل دیگر رده‌بندی بر مبنای BMI این است که به صورت مقطعی انجام می‌شود. افراد باBMI 25 تا ۹/۲۹ را در گروه دارای اضافه وزن قرار می‌دهیم و افراد با BMI 30 و بالاتر را چاق محسوب می‌کنیم. اما خطرات بهداشتی ناشی از افزایش وزن به طور تدریجی بالا می‌رود و مانند رده‌بندی‌ای که برای BMI انجام می‌دهیم، نمی‌توان مرز قاطعی میان دو گروه تعیین کرد.
همچنین این سوال مطرح می‌شود که آیا این حدود تعیین شده میان رده‌های BMI برای همه گروه‌های نژادی یکسان است؟
برای نمونه پژوهشگران دریافته‌اند که آسیایی‌ها در BMI پایین‌تری نسبت به اروپایی‌ها در معرض خطر بیماری‌ها قلبی-عروقی قرار می‌گیرند،‌بنابراین حد اضافه وزن در آسیایی‌ها ممکن است به جای BMI 25 ، از BMI 23 شروع شود.
۲٫دور کـمـــر
دور کمر از دیدگاه متفاوتی چاقی را ارزیابی می‌کند: با این اندازه‌گیری دیگر وزن کل بدن مطرح نیست،‌ بلکه چربی فعال از لحاظ سوخت و ساز و زیانباری که در اطراف اندام‌های درون شکم جمع می‌شود‌، ارزیابی می‌شود.
اندازه‌گیری دور کمر نسبت به BMI شاخص بهتری برای پیش‌بینی خطر ابتلا به دیابت است و به همان اندازه BMI شاخص خوبی برای پیش‌بینی خطر بیماری قلبی است. بنابراین با اندازه‌گیری دور کمر می‌توان گروه قابل‌توجهی را که BMI آنها در محدوده سالم قرار می‌گیرد (۵/۱۸ تا ۹/۲۴)، اما دور کمر بالا آنها را در معرض دیابت و بیماری قلبی قرار می‌دهد، تشخیص داد. بنابراین اندازه‌گیری BMI و دور کمر همراه با هم باید برای اندازه‌گیری وضعیت افراد دارای اضافه وزن یا چاق به کار رود.
با این وجود،‌ برخلاف BMI هنوز اندازه‌گیری دور کمر به بخش معمولی از مراقبت پزشکی بدل نشده است.
بسیاری از ما فکر می‌‌کنیم کمر باریک‌ترین بخش در میان‌تنه ماست و آن را اندازه می‌گیریم. اما انجمن قلب آمریکا می‌گوید اندازه‌گیری دور کمر باید درست در بالای ناف انجام شود. بسیاری از پژوهشگران هم نوک استخوان لگن (ستیغ ایلیاک) را که تقریبا در سطح ناف قرار می‌گیرد، ملاک قرار می‌دهند. همچنین برخی سطحی که درست در زیر پایین‌ترین دنده قرار می‌گیرد، یا فاصله میانی این دنده و راس استخوان لگن را معیار قرار می‌دهند. در مجموع اندازه‌گیری در سطح ناف طرفداران بیشتری دارد،‌ولی هنوز اجماعی در این مورد به وجود نیامده است. این عدم قطعیت در مورد محل اندازه‌گیری دور کمر مانعی در اندازه‌گیری روتین آن در مراقبت‌های پزشکی شده است.
تعریف دور کمر بیش از حد بزرگ نیز به تجدید نظر نیاز دارد. در حال حاضر حد فاصل ۱۰۲ سانتی‌متر برای مردان و ۸۸ سانتی‌متر برای زنان قرار داده شده است. کارشناسان این ارقام را بر مبنای یک بررسی منفرد انجام‌شده در اسکاتلند در سال‌های پیش تعیین کرده بودند. اما بررسی‌های اخیر نشان داده که بهتر است این حد فاصل دور کمر طبیعی و بزرگ برای تا حد ۹۵ سانتی‌متر پایین آورده شود، چرا که بررسی‌ها نشان‌دهنده آن بود رابطه قوی میان اندازه بالاتر از این حد دور کمر و دیابت است. برخی از کارشناسان حتی معتقدند می‌توان این عدد را پایین‌تر آورد و به ۹/۸۸ سانتی‌متر برای مردان و ۸/۸۳ برای زنان رساند. یک پیشنهاد دیگر هم این است که به جای تعیین یک حد فاصل واحد برای دور کمر، برحسب BMIهای گوناگون حدفاصل‌های متعددی برای دور کمر طبیعی و غیرطبیعی تعیین شود.
دور کمر طبیعی برای مردان و زنان ایرانی
در تحقیقی که پژوهشکده غدد درون‌ریز و متابولیسم دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی انجام داد، برای هر دوی زنان و مردان حد طبیعی دور کمر ۵/۹۴ سانتی‌متر تعیین شد. اجلاس کشوری برای تعیین شاخص‌های چاقی مرکزی نیز که از محققان، صاحب‌نظران، مسوولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و انجمن‌های علمی در مهر ۱۳۸۸ تشکیل شد، اندازه دور کمر مردان و زنان ایرانی ۳۰ سال و بالاتر را به شرح زیر تعریف کرد:
- اگر دور کمر ۹۰ سانتی‌متر یا بالاتر باشد، باید اقدامات پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر شروع شود.
- اگر دور کمر ۹۵ سانتی‌متر یا بیشتر باشد باید اقدامات جدی برای کاهش آن به عمل آید.
۳٫نـسـبـت دور کمـر بـه دور بـاسـن (WHR)
نسبت دور کمر به دور باسن (WHR) با یک محاسبه ساده به دست می‌آید: تقسیم کردن اندازه دور کمر بر اندازه دور باسن.
دور کمر کوچک‌تری که با دور باسن بزرگ‌تری همراه باشد، عدد کوچک‌تری را نسبت به دور کمر بزرگ با دور باسن کوچک به دست می‌دهد. هر چه این نسبت کمتر باشد، از لحاظ سلامتی بهتر است. به یاد تصاویری بیفتید که بدن‌های گلابی‌شکل را با بدن‌های سیب‌شکل مورد مقایسه قرار می‌دهند و بدن‌های گلابی‌شکل را سالم‌تر از بدن‌های سیب‌شکل می‌دانند. نسبت کمتر WHR با بدن‌های گلابی‌شکل و نسبت بالا WHR با بدن‌های سیب شکل همراهی دارد.
اندازه‌گیری دور کمر برای WHR معمولا در باریک‌ترین بخش میان‌تنه انجام می‌شود. اندازه‌گیری دور باسن نیز در پهن‌ترین قطر دور باسن انجام می‌شود. برای زنان خطر بیماری قلبی، سکته مغزی و سایر مشکلات بهداشتی با بالا رفتن این نسبت از ۸۵/۰ افزایش می‌یابد، بنابراین حد فاصل نسبت خوب و بد را در آن قرار می‌دهند. برای مردان حد فاصل طبیعی نسبت طبیعی و غیرطبیعی را حدود ۹/۰ قرار می‌دهند.
گرچه ممکن است اندازه‌گیری دور کمر برای ارزیابی چربی شکمی WHR ساده‌تر و به همان‌اندازه دقیق باشد اما یک بررسی در سال ۲۰۰۷ در انگلیس نشان داد که این نسبت ارتباط بیشتری با پیش‌بینی خطر بیماری قلبی دارد تا اندازه‌گیری ساده دور کمر.
دور کمر معیار غیرمستقیم از چربی شکمی و دور باسن معیار غیرمستقیمی از چربی زیرپوستی است. به طور کلی می‌توان چربی شکمی را چربی بد و چربی زیرپوستی را چربی خوب نامید و WHR راهی ساده برای تعیین نسبت این دو نوع چربی است.
به طور تئوریک چربی زیرپوستی جایی است که انرژی اضافی بدن در آن سوخته می‌شود، اما هنگامی که میزان انرژی دریافتی از حد ظرفیت آن خارج شود، چربی‌ به شکلی ناسالم به صورت چربی شکمی و رگه‌های چربی در کبد، عضلات و سایر اندام‌ها رسوب می‌کند.
بررسی‌‌ها نشان‌داده‌اند که افزایش چربی زیرپوستی با بهبود حساسیت به انسولین و کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ همراه است و در مقابل هنگامی که چربی‌های درون شکم کاهش پیدا می‌کنند،‌ کنترل قند خون بهتر انجام می‌گیرد.
به این ترتیب لیپوساکشن که تنها چربی زیرپوستی را از بدن خارج می‌کند،‌ در بهبود سوخت‌و‌ساز بدن نقشی ندارد.

اندازه گیری وزن ایده آل یا هدف
چربی زیاد در بدن با آمادگی جسمانی، سلامت و عملکرد ورزشی منافات دارد. بههر حال هیچکس دقیقا نمیتواند چربی ایدهآل بدن را تعیین کند. مقادیر متوسط درصد چربی

در بدن تقریبا ۱۵ درصد در مردان و ۲۵ درصد در زنان است. زنان و مردانی که مرتبا ورزش میکنند و یا در مسابقات ورزشی شرکت میجویند، درصد چربی پایین تری هم دارند. در

ورزش های برخوردی و رشتههایی که نیازمند داشتن قدرت عضلانی هستند، عملکرد بهینه معمولا نیازمند توده بدنی قوی با حداقل چربی است. ارزیابی دقیق ترکیب بدن (نه

وزن آن) باید معین کننده وزن ایدهآل ورزشکار باشد. وزن ایدهآل بدن به این صورت محاسبه میشود:

توده بدون چربی بدن / درصد چربی ایدهآل - ۱



برای مثال، ورزشکاری ۱۲۰ کیلوگرمی را در نظر بگیرید که پرتاب وزنه انجام میدهد و در حال حاضر دارای ۲۴ درصد چربی در بدن باشد. وی میخواهد بداند که چه مقدار چربی باید

از دست بدهد تا ترکیب چربی بدن او به ۱۵ درصد برسد:

۰/۲۴×۱۲۰=توده چربی بدن

کیلوگرم ۸/۲۸ =

۲۸/۸-۱۲۰=توده بدون چربی بدن

کیلوگرم ۲/۹۱=

(۰/۱۵-۱): ۹۱/۲=وزن هدف

۰/۸۵: ۹۱/۲=

کیلوگرم ۳/۱۰۷=

میزان از دست رفتن دلخواه چربی برابر است با اختلاف وزن هدف با وزن کنونی بدن:

۱۰۷/۳-۱۲۰=

کیلوگرم ۷/۱۲=

اگر این ورزشکار، ۷/۱۲ کیلوگرم از چربی بدن خود را از دست بدهد، وزن بدن جدید او یعنی ۲/۹۱ کیلوگرم، دارای ۱۵ درصد چربی خواهد بود. محدودیت متوسط در میزان دریافت

کالری بهعلاوه افزایش مصرف روزانه چربی باعث از دست رفتن چربی بدن و باعث ماندن توده بدون چرب آن ”Lean tissue“ خواهد شد.


اندازه گیری چین پوستی

از میان معمول ترین روش های ساده آنتروپومتری، باید به اندازه گیری چین پوستی برای تخمین درصد چربی بدن اشاره کرد. در سال ۱۹۳۰، وسیله خاصی به نام کلیپر برای

اندازه گیری دقیق چربی زیر پوستی در نقاط خاصی از بدن ابداع شد. اساس کار کالیپر، مشابه میکرومتر است که فاصله بین دو نقطه را محاسبه میکند. با استفاده از انگشت

شست و انگشت اشاره، چینی از پوست و چربی زیر پوستی را گرفته و آن را برای جدا کردن از بافت عضلانی زیر بالا میکشیم. دهانه کالیپر، فشاری معادل ۱۰g/cm3 در محل

تماس با دو لایه پوست و بافت زیر پوستی اعمال میکند.


اندازه گیری چین پوستی با کالیپر

۴-۲ ثانیه پس از اعمال فشار کامل کالیپر، ضخامت پوستی به میلی متر اندازه گیری میشود. این زمان اندک، مانع فشرده شدن چین پوستی در دهانه کالیپر خواهد شد.

محلهای اندازه گیری شامل ناحیه ساب اسکاپولار، عضله سهسر بازو، سوپراایلیاک، شکمی و بالای ران است. در حالی که شخص ایستاده است، ۲ یا ۳ بار اندازه گیری در هر

کدام از نواحی فوق و در سمت راست بدن انجام خواهد شد:

۱. ناحیه سه سر بازو: یک چین عمودی پوست در قسمت خلفی - میانی - فوقانی بازو اندازه گیری میشود. این چین در فاصله میان نوک شانه و آرنج واقع است. در این حالت،

آرنج در موقعیتی راست و راحت تر قرار خواهد داشت.

۲. ناحیه ساب اسکاپولار: چین مایلی درست در زیر نوک تحتانی استخوان اسکاپولا اندازه گیری میشود.

۳. ستیغ ایلیاک (سوپراایلیاک): چین پوستی نسبتا مایلی را درست در بالای استخوان لگن اندازه گیری میکنیم.

۴. ناحیه شکمی: یک چین پوستی عمودی را در فاصله ۵/۲ سانتیمتری طرف راست ناف اندازه میگیریم.

۵. ناحیه زانو: چین عمودی در قسمت میانی زانو، در دو سوم حد فاصل استخوان کشکک تا لگن اندازه گیری میشود.

۶. ناحیه سینهای: چین مایلی که محور اصلی آن به طرف پستان باشد را در قسمت قدامی چین آگزیلا (هرچه بالاتر) اندازه میگیریم.

۷. ناحیه دو سر بازویی: چین عمودی پوست را در قسمت میانی - خلفی - فوقانی بازو اندازه گیری میکنیم.

برای انجام کار عملی در زمینه تخمین درصد چربی بدن، میتوان از معادلات زیر استفاده کرد. در این معادلات، حرف A به معنی اندازه چین پوستی عضله سه سر (میلیمتر) و

حرف B به معنی اندازه چین پوستی ناحیه ساب اسکاپولار (میلیمتر) است.

درصد چربی بدن در زنان جوان ۲۶-۱۷ ساله مساوی است با:

۶/۱۳+ 0/55A+۰/۳۱B


درصد چربی بدن در مردان جوان ۲۶-۱۷ ساله مساوی است با:

۱/۴۷+۰/۴۳A+۰/۵۸B


در بالغین جوان، حدود نیمی از کل چربی بدن در ناحیه زیر پوستی و بقیه آن در احشاء و سایر اعضاء بدن است. با افزایش سن، میزان چربی موجود در احشاء داخلی پیش از

چربی زیر پوستی خواهد شد. بنابراین باید در افراد مسن تر از معیارهای خاص وابسته به سن استفاده کرد.


اندازه گیری چگالی بدن

به مثال زیر توجه کنید. فردی ۵۰ کیلوگرمی را در نظر بگیرید که در حین غوطهور شدن کامل در آب، ۲ کیلوگرم وزن داشته باشد، براساس قانون ارشمیدوس، از دست دادن ۴۸

کیلوگرم از وزن بدن، معادل میزان آب جابهجا شده است. حجم آب جابهجا شده را میتوان بهسادگی اندازه گرفت، چرا که چگالی آب در هر دمایی مشخص است. در اینجا ۴۸

کیلوگرم معادل ۴۸ لیتر آب (۴۸ هزار سانتی متر مکعب) است. اگر بتوان شخص را در آب با دمای ۲/۳۹ درجه فارنهایت ارزیابی کرد، نیازی به تصحیح چگالی آب نخواهد بود (یک

گرم آب معادل ۱ سانتی متر مکعب در دمای ۲/۳۹ درجه فارنهایت است). البته در عمل، از آب گرم تری استفاده میشود و لذا باید تصحیح متناسب برای چگالی آب انجام پذیرد.

چگالی این فرد با تقسیم وزن بر حجم محاسبه خواهد شد یعنی ۴۸۰۰۰ بر ۵۰۰۰۰ که برابر با ۰۴۱۷/۱ گرم بر سانتی متر مکعب خواهد بود. قدم بعدی، تخمین درصد چربی بدن

و نیز توده بافت چربی و بدون چرب بدن است.

باید توجه داشت چگالی توده چربی (یعنی تمام چربی قابل جداسازی از بافت ادیپوز و سایر بافت های بدن) و توده بدون چربی بدن (شامل بافت های باقی مانده بدون چربی و

مواد شیمیایی بدن از جمله آب)، حتی در حضور تغییرات وسیع در مقدار چربی کل بدن و نیز اجزاء بدون چربی آن مثل استخوان و عضله ثابت باقی میماند (چگالی بافت چربی

معادل ۹۰/۰ گرم بر سانتی متر مکعب و بافت بدون چربی معادل ۱/۱ گرم بر سانتی متر مکعب است). چگالی مورد انتظار برای اجزاء بدون چربی بدن در دمای طبیعی بدن (۳۷

درجه سانتی گراد) معادل مقادیر زیر است: آب معادل ۹۹۳۷/۰ گرم بر سانتی متر مکعب، مواد معدنی ۰۳۸/۳ گرم بر سانتی متر مکعب، پروتیین معادل ۳۴۰/۱ گرم بر سانتی

متر مکعب. با استفاده از معادلهای که دکتر ویلیام از دانشگاه برکلی ابداع کرده است، درصد چربی بدن با استفاده از چگالی بهدست خواهد آمد: (براساس معادله Siri)

۴۵۰- (چگالی بدن:۴۹۵)

در مثال قبل، چگالی فرد معادل ۰۴۷/۱ گرم بر سانتی متر مکعب بود. پس با جای گذاری در معادله فوق درصد چربی بدن برابر با:

۲۵/۲=۴۵۰-(۱/۰۴۱۷: ۴۵۰)

حال، توده چربی بدن را از این معادله استخراج میکنیم:

۱۰۰/درصد چربی×وزن بدن (kg)

۰/۲۵۲×۵۰= ۱۲/۶

و اما برای توده فاقد چربی بدن داریم:

توده بدن (kg) - وزن بدن (kg)

۱۲/۶-۵۰= کیلوگرم ۴/۳۷

پس در مثال فوق، ۲/۲۵ درصد یا ۶/۱۲ کیلوگرم از وزن پنجاه کیلوگرمی بدن شخص، حاوی چربی و ۴/۳۷ کیلوگرم آن توده بدون چرب بدن خواهد بود.

البته باید توجه داشت که با توجه به وضعیت گوناگون افراد در گروههای مختلف، خصوصا از نظر چگالی و ترکیب شیمیایی توده بدون چرب بدن، محدودیت هایی برای استفاده از این روش (مثلا بین سیاهپوستان و سفید پوستان) وجود دارد. این موضوع، در مورد دختران و پسران در حال رشد هم صدق میکند، لذا تغییراتی در نحوه محاسبه (برحسب سن و جنس) داده میشود.

نويسنده: مهندس جعفرفتحی | تاريخ: شنبه 14 آذر 1394برچسب:بانوانورزش>لاغری شکم-زبان خوش,تصاویر برای رزمی,رزمیمفاصل آپارات,بانک اطلاعات ورزشهای رزمی-کیک بوکس اپارات-بوکس-دعوا خیابانی شکم, دو روش ساده برای اندازه گیری درصد چربی بدن , | موضوع: <-CategoryName-> |

محاسبه وزن ایده آل بر اساس فرمول BMI
 

 

محاسبه وزن ایده آل بر اساس فرمول BMI

 


دانستیم که وزن ایده آل چیست و به چه عواملی بستگی دارد. حال می خواهیم بدانیم چگونه وزن ایده آل خود رامحاسبه کنیم .

محاسبه وزن ایده آل روش های متفاوتی دارد. یکی از ساده ترین و مؤثرترین روش ها ، استفاده از "شاخص توده بدنی" یا BMI است.

BMI یا شاخص توده بدنی از اصطلاحات معروف علم تغذیه است. شما بوسیله BMI می توانید بدانید که آیا از لحاظ وزنی در محدوده سلامت هستید، دارای اضافه وزن و یا چاق هستید؟



BMI بدین صورت محاسبه می شود که وزن خود را بر حسب کیلوگرم بر مجذور قدتان بر حسب متر تقسیم می کنید . عددی که بدست می آید BMI نام دارد.

 

BMI=وزن(بر حسب کیلو گرم) تقسیم بر (اندازه قد بر حسب متر)x (اندازه قد بر حسب متر)

 

توجه:مطابق عکس مقاله از فرمول دوم روی عکس استفاده کنید.


درصورتی کهBMI محاسبه شده :

کمتر از 19 باشد ، کمبود وزن دارید و لاغر هستید.

بین 19 تا 25 باشد ، وزن طبیعی دارید و در محدوده سلامت وزنی هستید.

بین 25 تا 30 باشد ، اضافه وزن دارید.

بیش از 30 باشد، چاق هستید.



افراد چاق در معرض خطرات ابتلا به بسیاری از بیماری های قلب و عروق ، فشار خون ، دیابت و غیره قرار دارند. یک فرد دارای اضافه وزن در مرز است و به راحتی می تواند با یک رژیم مناسب به محدوده سلامت وزنی بازگردد .

با این روش، شما وضعیت وزنی خود را تعیین کردید و دریافتید که در کدام گروه قرار دارید . اگر در گروه سلامت هستید به شما این نوید را می دهم که می توانید عمری طولانی تر داشته باشید و اگر از دو گروه : اضافه وزن یا چاق هستید، به شما کمک خواهم کرد تا خود را به وزن ایده آل برسانید و به عوارض ناشی از چاقی که در مبحث دیگری بیان خواهد شد دچار نشوید.


اما وزن ایده آل ما چقدر است؟

همانطوری که بیان شد وزن ایده آل به عوامل زیادی بستگی دارد که یکی از مهم ترین آنها سن می باشد.

با افزایش سن، به طور طبیعی میزان چربی ذخیره ای بدن بالا می رود و BMI افزایش می یابد.

از این رو با استفاده از جدول سن ،BMI مناسب گروه سنی خود را بیابید .


محاسبه وزن ایده آل


BMI گروه سنی

22   24-19(گروه سنی)
23   34-25
24   44-35
25   54-45
26   64-55
27   65 به بالا



ابتدا با استفاده از جدول سن،BMI مناسب گروه سنی خود را بیابید.سپس با استفاده از فرمول BMI، وزن ایده آل خود را بیابید . شما BMI مناسب سن خود را می دانید، قدتان را نیز می دانید. پس در فرمول زیر قرار دهید:

مجذور قد(بر حسب متر) ضربدر BMI = وزن ایده آل(بر حسب کیلوگرم)

اکنون که وزن ایده آل خود را دانسـتید می توانید دریابید که چه میزان اضافه وزن یا کمبود وزن دارید .

اگر علاقمند هستید که به تناسب وزن برسید و اراده ای قوی دارید با پیگیری مطالبی که ارائه خواهد شد، شما را یاری خواهیم کرد تا به هدفتان برسید.

* نکته:

درصورتی که قدتان را به طور دقیق نمی دانید، متری را از فاصله 50 سانتی متری زمین به صورتی که صفر آن پایین باشد روی دیوار نصب کرده ، به دیوار تکیه دهید به نحوی که پشت پایتان، باسن، کتف و پس سرتان بر دیوار مماس باشد و از فردی دیگر بخواهید بوسیله خط کش یا کتابی که به صورت افقی روی سرتان قرار داده عدد روی متر را بخواند. آن را با 50 جمع کنید تا اندازه قدتان را بدست آورید .

نويسنده: مهندس جعفرفتحی | تاريخ: شنبه 14 آذر 1394برچسب:اناتومی عضلات شکم,آناتومی عضلات پشت,اپارات کیک بوکس,, | موضوع: <-CategoryName-> |

کالری چیست و جدول تناسب قد و وزن

کالری چیست و جدول تناسب قد و وزن

نوشته شده توسط جعفر فتحی

 

کالری چیست؟

کالری  واحد انرژی غذایی است. یکی از اثرات غذایی که ما می خوریم تامین انرژی برای بدن ما می باشد تا بدن ما بتواند نیروی لازم را برای حرکات و کارهای ارادی و غیر ارادی خود به دست آورد. حرکات و کاهایی مانند راه رفتن، انجام کارهای شخصی، ورزش و کارهای بدنی در حرفه های مختلف ارادی است. اما حرکات غیر عادی مانند حرکات قلب و دستگاه گردش خون، دستگاه تنفس، حرکات معده و روده ها و غیره می باشد باید دانست که تولید و ساخته شدن بعضی از مواد در بدن احتیاج به انرژی دارد.

چیست,تناسب,وزن

چیست,تناسب,وزن,آکاایران,کارهای,کارهای شخصی ورزش و کارهای,حرکات,کارهای,قلب و دستگاه گردش خون,بدن,قلب,غیر,دانست,دست,معده,راه,دانست,قلب,معده

 بدن ما چه مقدار کالری احتیاج دارد؟

تعیین مقدار کالری مورد نیاز یک فرد احتیاج به محاسباتی دارد و با عواملی مانند سن، وزن بدن، جنس، شغل، میزان فعالیت بدنی و ورزش و غیره بستگی دارد. جداولی برای تعیین میزان کالری مورد نیاز افراد مختلف وجود دارد.

بعضی از سازمان های علمی نیاز به انرژی غذایی را در افرادی که وزن و قد متوسطی دارند و فعالیت بدنی آنها شدید نمی باشد برای زنان 2300 کالری و برای مردان 3200 کالری تعیین کرده اند.

آیا کالری که ما از راه غذا دریافت می کنیم کافی است؟

همه علاقه مند پیدا کردن جواب سوال بالا هستند. پزشک با معاینه شما می تواند بگوید شما در چه وضعیتی قرار دارید. اما یک راه ساده هم برای پیدا کردن جواب این سوال وجود دارد. اگر شما لاغر هستید یا چاق و یا وزن مناسبی با توجه به قد خود دارید. جداول استاندارد قد در این مورد به شما کمک می کند. اگر وزن شما نسبت به قدتان با ارقام جداول استاندارد تطبیق می کند، نشان می دهد که شما در گذشته کالری در حد نیاز بدن خود را به انرژی تبدیل نموده اید.

اگر وزن بدن شما از ارقام استاندار کمتر است لاغر هستید مفهوم آن این است که کالری دریافتی بدن شما کافی نبوده است. اگر شما وزن بیشتری نسبت به ارقام جداول استاندارد دارید چاق هستید نشان دهنده این واقعیت است که بیش از نیاز خود غذا خورده اید.اگر وزن شما نسبت به ارقام استاندارد تفاوت جزیی دارند و احساس ضعف نمی کنید و فعالیت روزانه شما خوب است و احساس سلامت و شادابی دارید و زود خسته نمی شوید، شما از نظر وزن مشکلی ندارید و مواظب باشید که وزن شما از ارقام استاندارد بیشتر فاصله پیدا نکند.

پروتئین کدام غذاها بهتر است؟

بدن ما در حالت سلامت می تواند هم از پروتئین غذاهای حیوانی و هم پروتئین غذاهای گیاهی استفاده نماید و اگر ما به اندازه کافی از غذاهای حیوانی و گیاهی مصرف نمائیم مشکلی از نظر دریافت پروتئین نخواهیم داشت. مهم این است که ما غذاهای غنی از نظر پروتئین را بشناسیم و هر کدام را که بیشتر دوست داریم و در اختیار ما هست مصرف نمائیم.

مقایسه وزن یا قد افراد در استخوان بندی های مختلف

( ارقام طبیعی برای مردها )

قد Cm

استخوان بندی کوچک بر حسب  Kg (کیلوگرم)

استخوان بندی متوسط بر حسب Kg  (کیلوگرم)

استخوان بندی بزرگ بر حسب Kg (کیلوگرم)

155

51

54

59

157

52

56

60

160

53

57

62

163

55

58

63

165

57

60

65

167

58

62

67

170

60

64

69

172

62

66

70

175

64

67

73

177

66

70

75

179

67

72

77

183

69

73

79

185

72

76

81

188

73

78

85

190

75

80

86

مقایسه وزن یا قد افراد در استخوان بندی های مختلف

( ارقام طبیعی برای زنها )

قد Cm

استخوان بندی کوچک بر حسب  Kg (کیلوگرم)

استخوان بندی متوسط بر حسب Kg  (کیلوگرم)

استخوان بندی بزرگ بر حسب Kg (کیلوگرم)

143

42

45

50

144

43

46

51

147

44

48

52

152

46

49

53

153

47

50

55

155

48

52

56

157

50

53

58

160

51

55

60

162

53

57

62

163

55

59

63

167

57

61

65

170

58

62

67

172

60

64

69

174

62

66

71

177

64

68

73

 
نويسنده: مهندس جعفرفتحی | تاريخ: شنبه 14 آذر 1394برچسب:تناسب, وزن, آکاایران, کارهای, کارهای شخصی ورزش و کارهای, حرکات, کارهای, قلب و دستگاه گردش خون, بدن, قلب, غیر, دانست, دست, معده, راه, دانست, قلب, معده, , | موضوع: <-CategoryName-> |

۱۰ راز موفقیت در ورزش از زبان حرفه ای ها

۱۰ راز موفقیت در ورزش از زبان حرفه ای ها

رسیدن به آمادگی بدنی و حفظ آن، واقعا" کار سختی است. برای بسیاری از ما حتی بلند شدن و جدا شدن از تختخواب هم سخت است! چه برسد به آمادگی بدنی. پس راز افرادی که ورزش به عنوان بخشی از برنامه زندگیشان است و آن را به خوبی مدیریت کرده اند، چیست؟ راز موفقیت در ورزش چیست؟

به نظر شما، یک برنامه تمرینی یا یک مربی خوب و تمرینات سخت باعث موفقیت در ورزش می شود؟ یا عوامل دیگری نیز نقش دارند؟ برای موفقیت در ورزش کارشناسان و ورزشکاران موفق برای حداکثر استفاده و نتیجه از تمرینات روزانه نکات مهم و ترفندهایی را آشکار کرده اند. این نکات به ظاهر ساده، از مهمترین مسائلی است که همه ما باید به آن ها توجه کنیم.

۱۰ راز موفقیت در ورزش از زبان حرفه ای ها

۱- ثابت قدم باشید

اولین راز را از چیس اسکوایرز که کارشناس هم نیست، می خوانیم. او در گذشته از اضافه وزن رنج می برد. این مرد ۴۲ ساله می گوید: در عکس های من در تعطیلات که مربوط به سال ۲۰۰۲ است، هیکل مناسبی نداشتم و به شکل بدی چاق بودم. من تصمیم گرفت که این روند را متوقف کنم، غذاهای چرب را حذف کردم و پیاده روی روی تردمیل را شروع کردم. او موفق شد وزنش را کاهش دهد و حتی به دویدن ماراتون روی آورد! اولین مسابقه ۵۰ مایل ( ۸۰ کیلومتر ) خود را در اکتبر ۲۰۰۳ دوید و اولین ۱۰۰ مایل را هم یک سال بعد از آن انجام داد. او بعد از آن چندین ۱۰۰ مایل و ۵۰ مایل، ۵۰ کیلومتر را هم دوید!

اما راز موفقیت او چیست؟ او می گوید: من خیلی سریع نیستم اما ثابت قدم هستم. ثابت قدمی بهترین راز برای حفظ موفقیت در یک برنامه تناسب اندام است.

تمام برنامه را با ۲۰ دقیقه روی تردمیل آغاز کردم. تفاوت بین موفقیت من و دیگر افرادی که تلاش کرده اند این است که من هر روز برنامه ورزشی ام را انجام می دادم. هیچ برنامه ورزشی مؤثر نخواهد بود تا وقتی که شما این برنامه را به طور مداوم انجام ندهید.

۲- از یک برنامه ورزشی مؤثر پیروی کنید

شورای ورزش آمریکا پیشنهاد ۱۰۰۰ مربی شخصی که دارای گواهینامه از این شورا هستند را در خصوص بهترین روش ها برای رسیدن به آمادگی بدنی را بررسی کرده است. ۳ پیشنهاد مهم آن ها: تمرینات قدرتی، تمرینات اینتروال و تمرینات هوازی است.

تمرینات قدرتی: حتی ۲۰ دقیقه در روز و دو بار در هفته به قدرت کل بدن کمک می کند. تمرینات تناوبی یا اینتروال: سدریک برایانت، مدیر ارشد علمی شورای ورزش آمریکا می گوید: در ابتدایی ترین شکل آن، تمرینات تناوبی باید شامل راه رفتن به مدت دو دقیقه، دویدن به مدت دو دقیقه و تناوب این الگو در طول مدت تمرین باشد. این روش در برنامه تمرینی بسیار کارآمد و سازنده است. افزایش تمرینات هوازی: فعالیت ورزشی به مدت ۶۰ دقیقه یا فعالیت بدنی از شدت کم به شدت متوسط ​​مثل پیاده روی، دویدن، یا رقص نیز  دیگر پیشنهاد این بررسی بوده است.

۳- تعیین اهداف واقع بینانه

کارا تامپسون، سخنگوی انجمن سلامت باشگاه های ورزشی و راکتی بین المللی( IHRSA ) می گوید: برای کمال یا هدفی که احتمال محقق شدن آن کم است و نمی توان به آن رسید، تقلا نکنید. اگر شما هنوز نمی توانید ۵ کیلومتر بدوید، نگران نباشید. بلکه ۱۵ دقیقه پیاده روی در روز را به عادت تبدیل کنید و زمان، فاصله و شدت را به مرور به آن اضافه کنید.

۴- از سیستم دوست استفاده کنید

تامپسون پیشنهاد می کند برای اینکه یک شریک ورزشی خوب برای تمرینات تان داشته باشید، از میان دوستان یا فامیل به دنبال کسی باشید که واقعا" می خواهد مثل شما، یک سبک زندگی سالم را دنبال کند و به دنبال تناسب اندام باشد. یکدیگر را تشویق کنید و با هم ورزش کنید.

۵- برنامه خود را با زندگی تان متناسب کنید

آیا شما هم برای رفتن به باشگاه ورزشی بیش از حد پر مشغله هستید؟ ستاره تنیس، مارتینا ناوراتیلووا، در این رابطه نکاتی را می گوید که می توانید در حین پر مشغلگی، بازهم آماده بمانید. او می گوید: باید بین برنامه  ورزشی و زندگی، تناسب باشد، یعنی برنامه ورزشی خودتان را با زندگی متناسب کنید. شما برای رسیدن به آمادگی نیاز به لوازم و باشگاه های ورزشی تجملاتی ندارید.

اگر شما در اتاق تان کمی فضا در اختیار دارید، ورزش های ساده ای که می توانید در این فضا انجام دهید را امتحان کنید تا بتوانید عضلات باسن، پاها و ران، قفسه سینه و بازوها را تقویت و خوش فرم کنید. او در رابطه با تعداد حرکات هم می گوید: ۱۰-۱۲ تکرار از هر تمرین را انجام دهید، تکرار و شدت را به مرور اضافه کنید. یعنی وقتی به مرور قوی شدید، می توانید تعداد تکرار و شدت تمرین را افزایش دهید. مثلا" می توانید از حرکات این مطلب استفاده کنید: چگونه بدون نیاز به وزنه عضله بسازید.

۶- شاد باشید!

سباستین لاگری، مربی مشهور لوس آنجلسی پیشنهاد می کند: فعالیت ورزشی یا رشته ورزشی را انتخاب کنید که شما در واقع از انجام لذت می برید. یعنی مطمئن باشید که لذت می برید. اگر شما از تمرین با وزنه نفرت دارید، انجام ندهید. او می گوید: شما می توانید هر رشته ورزشی را برای کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام انتخاب کنید. مثلا" کوه نوردی یا صخره نوردی یک ورزش عالی است.

۱۰ راز موفقیت در ورزش از زبان حرفه ای ها

۷- به ساعت نگاه کنید

قبلا" در خصوص بهترین زمان برای ورزش کردن مطلبی نوشته بودیم که توصیه می کنیم آن را مطالعه کنید. اما جیسون تئودوساکیس، فیزیولوژیست ورزش در دانشگاه پزشکی آریزونا پیشنهاد می کند: سعی کنید در زمانی که بیشترین انرژی را دارید، تمرین کنید. اگر سحر خیز هستید، فعالیت های تناسب اندام خود را در اوایل روز زمانبندی کنید، یا اگر با گذر روز، شاد و پر انرژی می شوید، فعالیت های خود را در بعد از ظهر یا عصر برنامه ریزی کنید. او معتقد است که:

تمرین کردن در زمانی که بیشترین انرژی را دارید منجر به بهترین نتایج خواهد شد.

۸- با حرفه ای ها در تماس باشید

لازم است یک ارزیاب یا بهتر است بگویم یک مربی حرفه ای در کنار شما باشید تا بتواند نقاط ضعف شما را پیدا کند و برای رفع آن به شما کمک کند. خصوصا" اگر مبتدی هستید و به تازگی ورزش را شروع کرده اید. برای برخی افراد، توجه به انعطاف پذیری و یا به تعادل و چابکی، ممکن است از تمرینات مقاومتی و یا هوازی مهم تر باشد. با انتخاب یک ارزیاب حرفه ای شما می توانید نقاط ضعفتان را پیدا کنید و  برای رفع، بر آن ها تمرکز کنید.

۹- الهام بگیرید

مربی حرفه ای فیتنس، آلان فاین از کانادا می گوید: تناسب اندام یک کیفیت ذهنی است.  یکی از ترفندهای خوب برای دریافت و حفظ انگیزه، پیگیری وبلاگ ها یا سایت های اینترنتی است که راه و روش افراد موفق را معرفی می کند. در کل منظور این است که برای خودتان الگو داشته باشید و از کسی که موفق است، الهام بگیرید. اما چه کسی الهام بخش شماست؟ تا به حال بهش فکر کرده اید؟

۱۰- صبور باشید

در نهایت، به یاد داشته باشید که حتی اگر این نکات را دنبال کنید، فراز و نشیب ها، شکست و پیروزی، حضورشان اجتناب ناپذیر خواهد بود. فقط صبور باشید و تسلیم نشوید. هر هدفی که دارید،  به آن چنگ بزنید، در نتیجه شما به آن خواهید رسید.

 


 
نويسنده: مهندس جعفرفتحی | تاريخ: شنبه 14 آذر 1394برچسب:بانوانورزش>لاغری شکم-زبان خوش,تصاویر برای رزمی,رزمی - آپارات,بانک اطلاعات ورزشهای رزمی-کیک بوکس اپارات-بوکس-دعوا خیابانیشکم,۱۰ راز موفقیت در ورزش از زبان حرفه ای ها, | موضوع: <-CategoryName-> |

انواع تیپ بدنی و تکنیک تمرین

انواع تیپ بدنی و تکنیک تمرین

شـکل و قالب بدن شما همان روزی که به دنیا آمدید، تعیین شده است. گرچه می توانید ساخت و تـرکـیب بـدنتـان را بـا ورزش و رژیـم غـذایـی تـغــییر دهید (مـیـزان چـربـی در مـقـابل مـیـزان ماهیچه ای که بدنتان را تشکیل می دهد)، اما فرم و شکل اصلی و ابتدایی هیکل تان همیشه همانطور باقی می ماند. در ابـتـدا ایـن به نظرتان خبر بدی می رسد، اما آسودگی از فشـاری اسـت که به خودتان برای رسیدن به فرم و شکلی مـتفاوت با قالب اصلی بدن خودتان متحمل می کنید. به طور کـلی سـه نـوع فرم و قالب هیکل داریم:

تیپ بدنی

قالب بـدن شـمــا هرکدام از این ها که باشد، باید ورزش و تمرینات بدنسازی خود را برحسب این قالب انتخاب کنید.

اکتومورف ها

هیکلی کشیده، باریک و قابل انعطاف دارند. استخوان بندی آن ها معمولاً بسیار ظریف و عرض شانه و ران آن ها معمولاً به یک اندازه است. اکثر دوندگان، و بسکتبالیست ها اکتومورف هستند (میشل فیفِر، ویتنی هوستون، هیتر لاکلیر نمونه هایی از اکتومورف های خوش اندام هستند).

تکنیک تمرینات وزنه: با ۲ تا ۴ سِت از تمرینات وزنه برای هر قسمت از بدن، عضله سازی کنید. با وزنه های متوسط تا سنگین که بتوانید به خوبی آن را بلند کنید در ۶ تا ۱۰ تکرار تمرین کنید. سعی کنید هر روز روی یک قسمت از بدن تمرکز کنید و سایر قسمت ها را در روزهای دیگر.

تکنیک تمرینات کاردیو: هدفتان تمرین تا جایی است که بنیه تان بکشد، و می خواهید که قلب و ریه خود را جانی تازه بخشید. پس تمرینات کاردیو (قلبی-عروقی) را ۳ تا ۵ مرتبه در هفته انجام دهید. هر جلسه ۲۰ تا ۴۰ دقیقه با شدت متوسط تا سنگین برای این تمرینات اختصاص دهید.

اندومورف ها

 لطیف، دارای انحنا و گلابی شکل هستند.عرض ران هایشان معمولاً پهن تر از شانه هایشان است. گرچه این فرم بدن بیش از سایر قالب ها چربی بیشتری می گیرد، اما سوپر استارها و هنرپیشگان بسیاری نشان داده اند که اندومورف ها چقدر می توانند زیبا و خوش اندام باشند (جنیفر لوپز، اوراه وینفری، سیندی کرافورد نمونه هایی از اندومورف های خوش هیکل هستند).

تکنیک تمرینات وزنه: می توانید آن ران های زیبا را با عضله دار کردن تقویت کنید. سه بار هفته برنامه ی تمرین وزنه برای کل بدن داشته باشید که از دو سِت برای هر قسمت از بدن تشکیل شده باشد. برای هر سِت ۱۰ تا ۱۵ تکرار انجام دهید و از وزنه های متوسط تا سبک استفاده کنید. برای متقارن تر کردن فرم بدن می توانید تمرینات بالاتنه را دوبرابر پایین تنه انجام دهید.

تکنیک تمرینات کاردیو: برای چربی و کالری سوزی، باید تا ۶ مرتبه در هفته تمرینات کاردیو را به مدت ۳۰ تا ۶۰ دقیقه انجام دهید. شدت تمرینات کاردیو شما نباید از حالت متوسط بالاتر رود.

مزومورف ها

استخوان بندی درشت دارند و خیلی زود عضله سازی می کنند. عرض شانه آن ها معمولاً از ران هایشان پهن تر است و این دسته همیشه هیکل متوسطی دارند. اکثر دونده های دو سرعت، فوتبالیست ها و تنیس بازها مزومورف هستند. (مدونا، گلوریا استفان، و تینا تِرنِر نمونه هایی از مزومورف های خوش اندام هستند).

تکنیک تمرینات وزنه: تمرینات وزنه سبک تا متوسط، ۲ تا ۳ بار در هفته تون ماهیچه های شما، نه سایز آن را تقویت می کند. تمرین قدرتی ۲ بار در هفته برای هر گروه ماهیچه های اصلی در ۲ سِت ۱۲ تا ۱۵ تکراری با وزنه های سبک تا متوسط انجام دهید. تمرینات چرخشی نیز برای شما خوب است چون بدون حجیم کردن بدن، قدرت و بنیه ی شما را تقویت می کند.

تکنیک تمرینات کاردیو: ۳ تا ۵ تمرین کاردیو در هفته با سرعت و شدت متوسط تاسریع شما را لاغرتر خواهد کرد. برای هر جلسه ۳۰ تا ۴۵ دقیقه وقت بگذارید. مهمترین چیزی که باید برای ارزیابی نوع هیکلتان و شروع تمرینات مخصوص به آن خاطرتان باشد این است که نباید به هیچ وجه خودتان را با کسان دیگر یا با گذشته ی بدن خودتان مقایسه کنید. باید سعی کنید تا حد توانتان بهترین باشید. همین باعث موفقیتتان خواهد شد

علاوه بر سه جزء اصلی که ذکر شد متغیرهای دیگری بطور کم و بیش بر تیپ بدنی افراد تأثیر می گذارند این عوامل به قرار زیر هستند:

  • دیسپلازی (Dysplasia): ناهماهنگی بین اجزای یک پیکر به نحوی که مثلا سر و تنه از یک تیپ بدنی و پایین تنه و پاها از تیپ بدنی دیگر باشد. به این گونه افراد «دیسپلازیک» گفته می شود.
  • دوجنسی (Gynandromorphy): وقتی ویژگی های اصلی یک جنس در معرض ویژگی های جنس دیگر بصورت جانبی قرار می گیرد.
  • پرمویی (Hirsutism): میزان، تراکم و محل هایی که مو می روید به خصیصه های هورمونی و جنسیت مربوط می شود.

 

مطلب مرتبط: چه نوع تیپ بدنی دارید؟ اکتومرف، مزومرف یا اندومرف؟

 

روش های طبقه بندی تیپ بدنی:

روش شلدون

شلدون و همکارانش با بررسی و نمونه گیری نواحی سر، صورت وگردن و قفسه سینه، بازوان، شانه ها و دست ها، شکم، تنه و لگن خاصره، باسن، ران و ساق پاهای ۴۰۰۰ مرد ۱۸ تا ۶۵ ساله و سپس افزایش حجم نمونه به ۴۶۰۰۰ نفر به سه تیپ بدنی اصلی رسیدند. در مقیاس شلدون هر تیپ بدنی نمره ای بین ۱ ـ ۷ را به خود اختصاص می دهد و هر فرد دارای نمره ای سه رقمی است که هر رقم نماینده میزان حضور بافتی خاص در تیپ بدنی وی می باشد.

رقم اول از سمت چپ، عدد مربوط به وضعیت بافت چربی است، عدد میانی مربوط به میزان بافت عضلانی و عدد سمت راست نشان دهنده میزان بافت استخوانی است. برای مثال عدد «711» به تیپ بدنی کاملا چاق (اندومورف مطلق) اشاره دارد، عدد «171» مربوط به تیپ بدنی کاملا عضلانی (مزومورف مطلق) است و عدد «117» به تیپ بدنی کاملا لاغرپیکر (اکتومورف مطلق) اشاره دارد. افراد معمولا دو ویژگی از هر بافت را نشان میدهند مثلا نمره «267»، تیپ فردی است که دارای بدنی عصلانی و استخوان بندی درشت است.

روش پارنل

پارنل (Parnell)، درسال ۱۹۵۷ روشی عینی تر برای طبقه بندی تیپ های بدنی ارائه داد که مقبولیت بیشتری بین زیست شناسان دارد. وی علاوه بر ویژگی های ژنوتیپی (ویژگی هایی که از طریق ژن ها تعیین می شود) ویژگی های فنوتیپی (ویژگی هایی که محیط بر فرد تحمیل می کند) را در طبقه بندی خود دخیل نمود. در این روش ویژگی های آنتروپومتریک بروی منحنی پیاده می شود.

بنابراین نیازی به تصویر و اطلس برای تشخیص نوع پیکر نیست. این روش طبقه بندی به دلیل در نظر گرفتن اثرات محیطی بر نوع تیپ بدنی ملاک واقع بینانه تری از نوع پیکربندی را ارائه می دهد. باید توجه داشت عوامل محیطی نظیر نوع تغذیه، سبک زندگی، میزان فعالیت بدنی، سن و جنسیت بر ترکیب بدنی تأثیر غیر قابل انکاری داشته و می توانند آن را به مرور ایام تغییر دهند.

روش هیث ـ کارتر

این روش تلفیقی از روش شلدون و پارنل می باشد. محققان در روش هیث ـ کارتر مقیاس اندازه گیری خود را از ۱ تا ۹ گسترش داده اند از اینرو گروه های بسیار چاق، بسیار لاغر و بسیار عضلانی پیکر نیز در این مقیاس قابل بررسی هستند. حتی قوانینی وجود دارد که به محقق اجازه فراتر رفتن از ۹ برای موارد استثنا را می دهد.

نقش تیپ بدنی بر سلامتی

نتایج بررسی محققان نشان می دهد بین سلامتی و نوع تیپ بدنی ارتباط قوی وجود دارد. نتایج این تحقیقات به شرح زیر است:

تیپ بدنی اندومورف از میان سه تیپ بدنی بیشتر در معرض مشکلات مرتبط با سلامتی است. افراد چاق به نسبت گروه های بدنی دیگر کمتر عمر می نمایند. این افراد در صورت استفاده از تغذیه سالم و مناسب و انجام فعالیت بدنی منظم می توانند از سطح سلامت خوبی برخوردار باشند. برای این افراد اجرای ورزش های آبی و ورزش هایی که وزن در اجرای فعالیت اثر منفی کمی دارد مانند دوچرخه سواری پیشنهاد می شود.

افراد تیپ بدنی مزومورف نسبت به دیگر گروه های بدنی از قدرت و انرژی بیشتری برخوردار هستند و در صورت قطع فعالیت بدنی و مصرف غذاهای پر کالری مستعد چاق شدن و ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی می باشند. افراد گروه اکتومورف معمولا متوسط عمر بیشتری نسبت به سایر تیپ های بدنی دارند. افرادی فعال هستند اما قابلیت ابتلا به بیماری های عصبی و تنفسی را دارند. به طور کلی تیپ بدنی سالمی محسوب می شوند. افراد اکتومورف بدلیل کمی بافت عضلانی و داشتن مفاصلی ضعیف مناسب ورزش های برخوردی و رزمی نمی باشند اما در ورزش هایی که نیاز به استقامت عضلانی دارد موفق اند.


 
نويسنده: مهندس جعفرفتحی | تاريخ: شنبه 14 آذر 1394برچسب:زبان خوش,تصاویر برای رزمی,رزمی - آپارات,بانک اطلاعات ورزشهای رزمی-کیک بوکس اپارات-بوکس-دعوا خیابانی,انواع تیپ بدنی و تکنیک تمرین, | موضوع: <-CategoryName-> |

تست مارگاریا کالامن

تست مارگاریا کالامن

هدف از تست مارگاریا کالامن ارزیابی توان انفجاری و توان بی هوازی می باشد.

تجهیزات:

۱- پله با ۹ عدد یا بیشتر. ارتقاع هر کدام ۱۷/۵ سانت – یک محوطه به طول ۶ متر.

۲- نوار یا چوب اندازه گیری ( دارای متراژ)

۳-  سیستم زمان سنج خودکار و هوشمند با دارا بودن هر دو حالت شروع و پایان

یک ورزشکار با تست شونده

طرز عمل:

۱- ارتفاع هر پله با خط کش اندازه گیری شود. ارتفاع   پله سوم تا پله نهم محاسبه شود ( ۶ * ارتفاع پله)

۲- سیستم زمان سنج شروع در پله سوم کار گذاشته شود و سیستم زمان سنج پایان در پله نهم کار گذاشته می شود.

۳- ورزشکار یا تست شونده ابتدا باید وزن کشی شود و بعد از گرم کردن بدن به طور آزمایشی چند بار از پله ها بالا میرود. هر ۳ پله با یک گام.

۴- بعد از گرم شدن از فاصله ۶ متری به سکوی پله ایستاده و شروع به دویدن می کند. پس از رسیدن  به اولین پله هر ۳ پله را با یک گام بالا می رود. ( پله سوم به پله ششم و بعد پله نهم با سریع ترین سرعت ممکن.)

۵- زمان برخورد با پله سوم تا پله نهم محاسبه می شود.

این آزمون باید حداقل دوبار اجرا شود و بهترین زمان برای شخص منظور شود.

 

 

تست مارگاریا کالامنبرای تعیین توان آزمودنی بر حسب کیلوگرم در متر بر ثانیه، وزن او (کیلوگرم) در ارتفاع پله سوم تا نهم ( به متر) ضرب و برزمان به دست آمده بین پله سوم و نهم ( به ثانیه) تقسیم می شود.برای تبدیل واحد به وات یا نیوتن متر در ثانیه، عدد حاصل در ۹/۸۰۷ ضرب می شود.

توان در وات محاسبه می شود به عنوان وزن ورزشکار (W). ( پوند *  4.45) یا ( کیلوگرم*  9.807 ) زمان ارتفاع (h) در متر ( اینچ * ۰.۰۲۵۴)  ، از پله سوم تا نهم تقسیم شده به زمان های اندازه گیری شده متناوبی به ثانیه.

توان = وزن * ارتفاع / زمان

جدول زیر هنجار مربوط به این آزمون را برای زنان و مردان ۱۵ الی  50 سال نشان می دهد.

Margaria-Kalamen-Test-women-elmevarzesh


 
نويسنده: مهندس جعفرفتحی | تاريخ: شنبه 14 آذر 1394برچسب:کمربند,دان,کیک بوکس,حالت گارد مبارزه,جاخالی دادنها,اپارات ,رزمی ,نحوه ارتقاع کمربند,راهکارهای افزایش توان جسمانی,تست مارگاریا کالامن, | موضوع: <-CategoryName-> |

روش های افزایش عضله و وزن

روش های افزایش عضله و وزن

تعداد افرادی که در صدد افزایش عضله و وزن هستند کم نیست و با متوسل شدن به هر روش و برنامه ای می خواهند وزنشان را افزایش دهند. اما آیا از اصول خاصی پیروی می کنند؟باید گفت که هدف برنامه های افزایش وزن باید افزایش توده بدون چربی (عضله ) باشد. در جامعه امروزه با توجه به روند رو به رشد چاقی و همچنین اهمیت این موضوع باید شما نیز برای آن اهمیت قائل شوید و تنها افزایش وزن آن هم به هر روشی مد نظر نباشد.

افزایش توده عضلانی باید از طریق کار عضلانی همراه با افزایش دریافت کربوهیدرات انجام شود.باید توجه داشت که افزایش عضله با دریافت هر نوع غذایی ویژه یا ویتامین به دست نخواهد آمد. افزایش توده عضلانی و وزن از طریق مصرف استروئیدها یا هورمون های مؤثر بر رشد ، روش زیان آوری است.

روش های افزایش عضله و وزنمیزان کسب وزن تقریبا" 450 تا ۹۰۰ گرم در هفته توصیه شده است. کسب وزن از طریق تعادل مثبت انرژی حاصل می شود. ۴۵۰ گرم چربی معادل ۳۵۰۰ کیلوکالری است ولی بافت بدن چربی که شامل چربی کمتر و پروتئین و آب بیشتر نسبت به بافت چربی است، معادل ۲۵۰۰ کیلوکالری است، بنابراین برای کسب ۴۵۰ گرم عضله ، اضافه کردن ۲۵۰۰ کیلوکالری در برنامه غذایی به صورت هفتگی ضروری است.اضافه کردن ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلوکالری به صورت روزانه به رژیم غذایی معمول که به سوخت تمرین عضلانی برسد، سبب افزایش وزنی در حدود ۴۵۰ تا ۹۰۰ گرم در هفته می شود.

برای شما که خواستار افزایش وزن به طریقه مطمئن هستید، موارد زیر توصیه می شود:

هدف معقولی را انتخاب کنید ، توجه داشته باشد که افزایش سریع وزن، نشان دهنده افزایش چربی است نه عضله. برنامه ورزشی را که به وسیله یک متخصص آمادگی جسمانی یا یک مربی مجرب طراحی و تجویز شده باشد، پیگیری کنید. پس از تعیین میزان انرژی دریافتی در روز، دریافت انرژی معمول روزانه را تعیین کنید و مقدار انرژی را که قرار است به این رژیم غذایی اضافه کنید، مشخص نمایید. برای یک پسر فعال و جوان ، اضافه کردن ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلوکالری در روز ، برای کسب وزن بدون چربی کافی است .ترکیب غذا باید به گونه ای باشد که همه  گروهای غذایی را دارا باشد و افزایش انرژی با مصرف غذاهای غنی از کربوهیدارت های مرکب تأمین شود.

توصیه این است که مقدار چربی در این رژیم غذایی نباید بیش از ۲۵ درصد باشد، همچنین میزان چربی های اشباع شده و کلسترول پایین باشد. اگرچه اغلب ورزشکاران بر این باور هستند که پروتئین  بیشتری برای حجیم کردن عضلات مورد نیاز است، مقدار نسبتا" کمی از پروتئین اضافی برای افزایش توده عضلانی نیاز است. در بیشتر ورزشکاران، میزان دریافت پروتیئن دو برابر حد لازم است که از طریق خوردن مکمل های پروتئینی، ان را تأمین می کنند.بعلاوه مکمل های پروتئینی غیر استاندارد ممکن است آثار غیر معقولی بر بدن داشته باشد.

منبع: اختصاصی elmevarzesh.com


 
نويسنده: مهندس جعفرفتحی | تاريخ: شنبه 14 آذر 1394برچسب:معرفی قهرمانان کیوانk1,جنتلمن پرنده,موی تای,بهترین فایترهای جهان از دیدگاه OIPMCM,اپارات ,بوکس, | موضوع: <-CategoryName-> |

راهکارهای افزایش توان جسمانی

راهکارهای افزایش توان جسمانی

strength-physical

راهکارها و روش های افزایش تـوان جسمانی کاملا" مشخص و تعریف شده است.مهم است که برای این کار مطالعات پزشکی و ورزشی مورد توجه قرار گیرد.افزایش توان جسمانی به سه شاخه اصلی تقسیم می شود.

  •  افزایش استقامت
  •  افزایش قدرت
  • افزایش انعطاف

که در ادامه آن ها شرح داده خواهد شد. اما نکته مهم این است که هر سه عامل گفته شده به همراه جزئیاتشان اگر چه شاخه های اصلی درخت افزایش توان جسمانی است اما بدانید که تنه این درخت مراقبه ذهنی و آرامش اعصاب و تمرکز است. همانگونه که انجام دادن تمرین های بدنسازی با خشونت و بدون تمرکز هیچ فایده ای ندارد انجام تمرین های افزایش توان جسمانی که در ادامه آمده است همگی باید در کمال تمرکز و آمادگی ذهنی انجام شود.

عوامل افزایش توان جسمانی به شرح زیر است

۱ – افزایش استقامت

بهترین راه افزایش استقامت , دویدن یا شنا کردن روزانه به مدت ۳۰ دقیقه با ضربان قلب چربی سوز است مشروط بر آنکه مداوم و با حوصله انجام گیرد . ورزش با دوچرخه ثابت یا نوار گردان به دلیل آن که به راحتی می توان ضربان نبض را کنترل نمود مطمئن تر است ولی بدیهی است که شادابی و لطافت دویدن در طبیعت آزاد را ندارد . بالا رفتن آرام از کوه ، پیاده روی نسبتاً سریع و درازمدت و بخصوص چنانچه وزنه حدود یک کیلویی در دستان باشد از روش های مفید افزایش استقامت است.

۲ – افزایش قدرت

تمرین هایی که قدرت عضلات را افزایش می دهد و از ضعیف شدن عضلات جلوگیری می نماید اصولاً به سه گروه تقسیم می شوند.

۱ – تمرینات ایزومتریک : در این تمرینات نیرو به بدن اعمال می شود بدون آنکه مفاصل و اعضای بدن حرکت نماید ، مثل آنکه با دست به دیوار فشار وارد نماییم.

ویژگی های تمرینات ایزومتریک : برتری این روش در آن است که هنگام تقویت عضلات ، مفاصل حرکتی ندارند. بنابراین کار عضلات موجب اختلال در مفاصل و احیاناً فشار استخوان بر استخوان نمی شود . برای مثال در دردهای کمر ، فرد به پشت می خوابد و عضلات خود را منقبض کرده و همزمان کمر خود را به زمین فشار می دهد .

حال بدون آنکه مهره های بیمار حرکت کند ، عضلات کمر و شکم تقویت می شود . عیب این روش آن است که اولاً اراده قوی می خواهد و ثانیاً فشارهای انقباضی با تشخیص فرد انجام می شود و نمی توان آن را اندازه گیری و تنظیم نمود و نهایتاً انجام آن نیاز به حوصله فراوان دارد.

۲ – تمرینات ایزوتونیک : در این تمرینات نیروی ثابتی به بدن وارد می شود و اعضای بدن این نیروی ثابت را در بدن جابجا می کند . مثل تمرین با وزنه یا قرار دادن وزنه روی شانه و نشستن و برخاستن با آن.

ویژگی های تمرینات ایزوتونیک : تمرین های ایزوتونیک مثل کار با دستگاه های معمولی بدن سازی ، هالتر ، وزنه ، شنا روی دست و بالا رفتن از طناب ،گو اینکه به تقویت عضلات کمک می نماید ، اما به دلیل آنکه در برخی زوایای حرکت مفصل ، نیروی بیش از حد وارد می کند و در برخی زوایا نیروی کمتر از حد ، اولاً ممکن است سبب آسیب دیدگی عضلات و رباط ها در برخی زوایای حرکت و ثانیاً سبب عدم تقویت در برخی زوایای دیگر شود

۳ – تمرینات ایزوکنتیک‌ : در این تمرینات نیروی ثابت به بدن اعمال نمی شود بلکه حسب موقعیت بدن نیروی متناسبی به بدن وارد می شود و در عوض سرعت حرکت اعضای بدن بطور ثابت صورت می گیرد.

در حقیقت کار کردن برای افزایش قدرت یعنی کار کردن با وزنه به صورتی که عضلات تحت فشار قرار گیرند . البته تمرینات ایزوکنتیک شاید بهترین روش باشد ولی دسترسی به وسایل آن مشکل است . اما روش ایزومتریک بدون کمترین وسیله خاص و روش ایزوتونیک با وسایل ساده تر قابل اجرا است . انتخاب نوع تمرینات بر حسب نیاز و امکان دسترسی به وسایل صورت می گیرد.

ویژگی های تمرینات ایزوکنتیک : برای مفاصلی که سالم هستند و حرکت مشکل برای آن ها ایجاد نمی کند ، تمرین ایزوکنتیک بهترین ورزش می باشد . دستگاه های ایزوکنتیکی مجهز به کامپیوتر که با سرعت ثابت و نیروی متغیر کار می کنند بسیار گران قیمت می باشند و کمتر در دسترس عموم قرار دارند و در ایران بجز دو مورد یافت نمی شود و بیشتر برای اندازه گیری قدرت عضلات بکار برده می شود تا تمرین.

در عمل کارخانجات سازنده از طریق این دستگاه ها ، منحنی نیروی وارده بر عضلات را یافته و بادامک متناسب با آن تغییرات را ساخته و در دستگاه های ایزوتونیک بکار می برند . این اقدام موجب ارزان شدن دستگاه ها و مشابه شدن حرکت در دستگاه های معمولی مکانیکی با حرکت های ایزوکنتیک شده است . علی القاعده اگر ده دستگاه داشته باشیم .

هفته ای سه روز و به مدت ۲۰ دقیقه تمرین برای تقویت عضلات کافی می باشد
برای آنکه برای شما روشن شود که آیا عضلات شما قوی و مناسب است ، از آزمایشات ساده ای می توانید استفاده کنید . البته اگر بتوانید از تجهیزات کامپیوتری برای اندازه گیری عضلات استفاده کنید طبعاً بهتر و دقیق تر می باشد. برای آزمایشات ساده می توان از بارفیکس استفاده نمود . اگر کمتر از ۵ بار حرکت بارفیکس را انجام دهید عضلات دست شما نیاز به تمرین و تقویت دارد.

۳ – افزایش انعطاف

برای داشتن انعطاف کافی باید کار از کودکی شروع شود. افزایش انعطاف مفاصل و قابلیت تغییر حالت رباط ها و عضلات در سنینی که این عضلات و مفاصل شکل گرفته اند بسیار دشوار است . با این همه نباید تمرینات انعطافی را فراموش کرد . زیرا حداقل ،‌ انعطاف بدن را باید به حد معمولی حفظ نمود و همچنین عدم انجام تمرینات انعطافی به خشکی تدریجی مفاصل و رباط ها می انجامد .

گرم کردن ، حرکات کششی و فشار روی مفاصل در حد شروع درد اما به ملایمت و آهستگی در حفظ و کسب انعطاف بسیار مفید است . حرکات ورزشی مناسب که هم انعطاف را زیاد می کند و هم به آمادگی بدن و قدرت عضلات می افزاید بسیار مفید فایده می باشند.

خلاصه : اگر عضلات شما قوی باشد مفاصل شما هم سالم می ماند در غیر اینصورت دچار بیماری های مفصلی و عوارض بعدی آن خواهید شد

به هر حال ساده ترین روش برای تقویت قدرت ،‌ تمرینات ایزومتریک می باشد . مثل فشار دست به میز ، فشار پا به چهارچوب در ، فشار دست به چهارچوب و انقباض ارادی عضلات ، استفاده از بارفیکس ، حرکت شنای روی دست، به تعداد ده تا بیست بار و یک تا سه بار در روز کافی می باشد. اگر وسایل ایزوکنتیک و ایزوتونیک در دسترس باشد پرداختن به آن مفیدتر می باشد.


 

 

نويسنده: مهندس جعفرفتحی | تاريخ: شنبه 14 آذر 1394برچسب:کمربند,دان,کیک بوکس,حالت گارد مبارزه,جاخالی دادنها,اپارات ,رزمی ,نحوه ارتقاع کمربند,راهکارهای افزایش توان جسمانی, | موضوع: <-CategoryName-> |

آناتومی مفصل و انواع آن

آناتومی مفصل و انواع آن

شکی نیست که برای تسهیل حرکت اندام های بدن، لازم است قسمت های مختلف آن با یکدیگر ارتباط برقرار  کنند.این ارتباط به وسیله مفصل متحرک برقرار می شود.حرکت در یک مفصل نیز باید توسط نوع مفصل، رباط های متصل به آن و یا توسط عضلات اطراف محدود می شوند.محل ارتباط و اتصال دو یا چند استخوان را مفصل می گویند.وجود همبستگی واتصال استخوان های مختلف بدن انسان یکی از عوامل مهم حرکت آدمی است.

آناتومی مفصل

انواع مفصل

بسیاری از افراد فقط مفاصل متحرک را مفصل تلقی می کنند ،در حالی که در بدن مفاصل وجود دارد که فاقد هر گونه تحرک هسستند.مانند مفاصل کاسه سر

مفاصل را با توجه به ساختمان آن ها طبقه بندی می کنند :

  • مفاصل لیفی
  • مفاصل غضروفی
  • سینوویال

مفاصل لیفی (فیبروری) شامل ۳ دسته مفصل هستند:

الف : مفاصل درزی

ب : مفاصل گومغوزیس

ج : مفاصل با رابط بافت هم بند

مفاصل غضروفی:

در این نوع مفاصل استخوان ها به وسیله یک واسطه غضروفی روی هم قرار می گیرند و دو دسته‌اند:

مفاصل سین کندروز ، مانند مفصل بین دیافیرواپی  استخوان های دراز

مفاصل سیمفیز ، مانند مفاصل بین مهره های ستون فقرات

ساختمان مفاصل سینوویال:

قسمت های مختلف مفاصل سینوویال عبارتند از:سطوح مفصلی ،غشاء سینوویال ، کپسول مفصلی و رباط‌ها

انواع مفاصل سینوویال:

مفاصل سینوویال را با توجه شکل سطوح استخوان های شرکت کننده در مفصل به ۷ نوع تقسیم می شوند.

آناتومی مفصل

۱-مفصل مسطح

 

 

 

 

 

 

 

آناتومی مفصل
۲-مفصل لولایی یا قرقره ای

 

 

 

 

 

 

 

آناتومی مفصل
۳-مفصل استوانه ای


 

 

 

 

 

 

آناتومی مفصل
۴-مفصل زینی

 

 

 

 

 

 

 

آناتومی مفصل
۵-مفصل کندیلی یا لقمه ای

 

 

 

 

 

 

آناتومی مفصل


۶٫مفصل کروی یا گوی و حفره

 

 

 

 

 

 

۷- مفصل بیضوی: سطوح مفصلی استخوان های شرکت کننده در مفصل به صورت محدب-مقعر بوده و بیضوی شکل می باشند.مفصل بین استخوان های زند زبرین و استخوان های مچ دست از این نوع می باشند


نکته:تنها مفاصل سینوویال دراری حفره و کپسسول مفصلی هستند.

دامنه حرکت یا درجه حرکت یک مفصل

مفصل سینوویال تنها مفصلی است که می تواند در دامنه وسیعی حرکت کند.این حرکت می تواند در سطوح سهمی ، فوقانی تحتانی و قدامی خلفی باشد.

 

عناصر تشکیل دهنده مفاصل سینوویال عبارتند از :

  •  غضروف مفصلی
  • حفره سینوویال
  • .کپسول مفصلی
  • غشا یا پرده سینوویال
  • مایع سینوویال
  • رباط ها

اعمال غشای سینوویال

  • تامین مواد غذایی واکسیژن برای تغذیه مفصل
  • نرم ولغزنده نگهداشتن سطوح مفصلی

ترشح مایع سینوویال
کمک در بهبود و التیام آسیب های مفصلی از طریق افزایش مواد غذایی و اکسیژن در محیط مفصل
.

مفاصل اصلی کمربند شانه ای شامل :جناغی چنپری ، اخرومی چنپری ، بازویی دوری و مفصل قفسه صدری کتفی می باشد.

مفاصل اصلی اندام فوقانی شامل :مفاصل شانه ، آرنج ، و مچ دست است.

مفاصل اصلی اندام تحتانی شامل :مفصل لگن ، زانو و مچ پا

 

رباط های مهم مفصل زانو :

آناتومی مفصل

هشت رباط در ناحیه مفصل زانو قرار دارد که این مفصل را استوار و پایدار نگه می دارد.بعضی از این رباط ها مانند : رباط های متقاطع و رباط های عمقی داخلی کپسولی اند و رباط های جانبی ، رباط مورب رکبی ، رباط عرضی زانو در خارج از مفصل زانو قرار دارند.

 

منیسک های داخلی وخارجی مفصل زانو :

منیسک ها حلقه های هلالی شکل یا نیم دایره ای هستند که بوسیله گود کردن سطوح مفصلی ، نقشی همانند لبه های مفاصل کروی باز می کنند هر دو منیسک مفصل زانو درون کپسولی اند.


 
نويسنده: مهندس جعفرفتحی | تاريخ: شنبه 14 آذر 1394برچسب:بانوانورزش>لاغری شکم-زبان خوش,تصاویر برای رزمی,رزمیمفاصل آپارات,بانک اطلاعات ورزشهای رزمی-کیک بوکس اپارات-بوکس-دعوا خیابانی شکم, | موضوع: <-CategoryName-> |

آناتومی قفسه سینه

 

آناتومی قفسه سینه

نوشته شده توسط:جعفر فتحی

قفسه از اتصال دنده ها و جناغ در جلو و دنده ها و ستون مهره ها در پشت تشکیل شده است.

دنده ها

یک دنده استخوانی قوس دار است و دارای یک تنه و دو انتها است.تنه دنده قسمت قوسی شکل آن را به وجود می آورد.تحدب تنه دنده به طرف خارج است.انتهای خلفی دنده از سر، گردن  و تکمه به وجود آمده است. سر دنده دارای دو رویه مفصلی است که هر یک به یک مهره مفصل می شود. این دو رویه مفصلی توسط یک برآمدگی به نام ستیغ از هم مجزا می شوند.

 

آناتومی قفسه سینهبلافاصله بعد از سر ، گردن قرار دارد. سطح خلفی گردن زبر است.کنار فوقانی آن نیز تیز است و به ستیغ گردن معروف است.کناره تحتانی گردن تیزی نداشته و محدب است.تکمه بعد از گردن قرار گرفته است.این قسمت دو برجستگی دارد.یک برجستگی دارای رویه مفصلی است که با زائده عرضی مهره های پشتی مفصل می گردد و برجستگی دیگر محل اتصال رباط ها می باشد.

غضروف های دنده ای

غضروف های دنده ای قسمت های غضروفی هستند، این غضروف ها همانند پلی بین دنده ها و جناغ سینه هستند.غضروف های دنده ای به قفسه سینه قدرت الاستیک بودن را می دهند.این خاصیت در سنین پیری از بین می رود.هفت غضروف اول مستقیما" به جناغ سینه می پیوندند. سه غضروف بعدی در هر طرف هر یک به غضروف بالائی خود پیوند می خورند.غضروف های دو دنده آخر از هر طرف ،آزاد هستند.

استخوان جناغ سینه

استخوان جناغ سینه در قسمت قدامی قفسه سینه قرار دارد و از سه قسمت به وجود آمده است که عبارتند از:

دسته جناغ ، تنه جناغ و زائده خنجری

دسته جناغ: فوقانی ترین قسمت این استخوان است.در قسمت فوقانی این بخش از جناغ یک فرورفتگی به نام چنگال وجود دارد. و در طرفین این فرو رفتگی دو سطح مفصلی وجود دارد که محل مفصل شدن استخوان های ترقوه با جناغ هستند.نام این دو سطح مفصلی کوچک ، رویه چنبری است.

در طرفین دسته جناغ اولین جفت دنده ها مفصل می شوند و در محل مفصل دو فرو رفتگی در دسته جناغ وجود دارد.قسمت تجتانی دسته جناغ به تنه چسپیده است.تنه جناغ: تنه قسمت تحتانی تر استخوان است و در محل ارتباط  دسته و تنه یک فرو رفتگی افقی به نام زاویه لوئی یا زاویه جناغی  وجود دارد.دومین جفت دنده ها در محل ارتباط دسته و تنه  با جناغ مفصل می شود.

در طرفین تنه در هر طرف پنج فرو رفتگی  که محل مفصل شدن سومین تا هفتمین دنده هستند، وجود دارد. فاصله این فرو رفتگی ها از بالا به پایین مرتبا" کم می شود به طوری که دو فرو رفتگی آخر دقیقا" در کنار هم قرار می گیرند.تنه در قسمت تحتانی پهن تر است.

زائده خنجری: این قسمت کوچکترین قسمت استخوان جناغ است. این قسمت غضروفی است و در افراد مختلف شکل ظاهری آن متفاوت است. هفتمین جفت دنده ها روی زائده خنجری نیز سطح بسیار کوچکی را اشغال می کنند.

آناتومی قفسه سینهمشخصات قفسه سینه

قفسه سینه یک داربست استخوانی مخروطی شکل است .همانطور که ذکر شد این داربست استخوانی از دنده ها ، جناغ سینه و غضروف های دنده ای به وجود آمده و در قسمت خلفی آن مهره های پشتی نیز حضور دارند.

قسمت قدامی و جانبی قفسه سینه تحدب دارد.فاصله بین هر دو دنده را فضای بین دنده ای می نامند. هر فضای بین دنده ای در قسمت فوقانی قفسه سینه عریض تر از فضای بین دنده ای در قسمت تحتانی است. تعداد فضاهای بین دنده ای به علت وجود دوازده جفت دنده، یازده جفت می باشد که توسط عضلات و غضا های بین دنده ای پر شده اند.

دهانه فوقانی قفسه سینه لوبیای شکل است و عرضی معادل ۱۰ سانتیمتر دارد. قطر قدامی – خلفی دهانه فوقانی معادل ۵ سانتیمتر است.دهانه فوقانی توسط جفت اول دنده ها ،لبه فوقانی جناغ سینه و اولین مهره پشتی به وجود می آید.با توجه به سن، جنس ، نژاد و تپ بدنی ابعاد قفسه سینه فرق می کند.

آناتومی انسان، تألیف اصغر رواسی


 
نويسنده: مهندس جعفرفتحی | تاريخ: شنبه 14 آذر 1394برچسب:بانوانورزش>لاغری شکم-زبان خوش,تصاویر برای رزمی,رزمی - آپارات,بانک اطلاعات ورزشهای رزمی-کیک بوکس اپارات-بوکس-دعوا خیابانیشکم, | موضوع: <-CategoryName-> |

آناتومی عضلات شکم و عضلات پشت

آناتومی عضلات شکم

عضلات شکم فضای بین قفسه سینه و لگن خاصره را می پوشانند.در حقیقت عضلات دیواره های خلفی،جانبی و قدامی شکم را به وجود می آورند.عضلات دیواره های جانبی و قدامی را می توان با هم بررسی کرد.عضلات دیواره خلفی همان عضلات مربع کمری هستند که در دو طرف ستون فقرات قرار دارند.

عضلات ناحیه شکم عبارتند از:

مورب خارجی، مورب داخلی، عرضی شکم، راست شکم، عضله مربع کمری نیز دیواره خلفی شکم را می سازد،که در عضلات خلفی تنه مورد بررسی قرار می گیرید.

 

عضله مورب خارجی:آناتومی عضلات شکم

این عضله از رو هشت دنده تحتانی در هر طرف از بدن شروع و به نیمه قدامی تاج خاصره متصل می شوند.مسیر تارهای عضله از قسمت ها جانبی -فوقانی به بخش های میانی – تحتانی است.با توجه به محل های چسبندگی عضله مشخص است که این عضله قسمت های جانبی شکم را می پوشاند.نیام عضله در قسمت تحتانی ضخیم شده و رابط مغبنی را به وجود می آورد.این رابط از خار خاصره قدامی فوقانی به برجستگی عانه چسبندگی پیدا می کند

 

عضله مورب داخلی:آناتومی عضلات شکماین عضله نیز از عضلات دیواره های جانبی شکم می باشد و از نیمه جانبی رباط مغبنی و دو سوم قدامی تاج خاصره شروع شده ، روی دنده های هفتم ، هشتم و نهم متصل می شود.همانطور که از نامش پیداست در سطح عضله مورب خارجی به صورت(X)روی هم قرار می گیرند.

 

 

عضله عرضی شکم:آناتومی عضلات شکماین عضله نیز داخلی ترین عضله ناحیه شکم است و در قسمت های جانبی و قدامی است و از روی یک سوم خارجی رباط مغبنی ، دو سوم میانی تاج خاصره و در لبه داخلی و سطح داخلی غضروف های دنده ای شش دنده تحتانی شروع شده.تارهای آن به صورت افقی به قسمت قدامی شکم کشیده شده و به وسیله یک نیام عمودی در پشت عضلات راست شکمی به هم ارتباط پیدا می کنند.

 

عضله راست شکمی:آناتومی عضلات شکماین عضله نیز در قسمت قدام شکم به طور عمودی قرار گرفته است.عضله راست شکم از سطح قدامی غضرو ف های دنده ای دنده های پنجم ، ششم و هفتم و همچنین زائده خنجری استخوان جناغ سینه شروع شده و در انتهای تحتانی به وسیله تاندونی قوی به استخوان عانه و ارتفاق عانه (مفصل بین دو استخوان عانه) متصل می شود.

 

 

آناتومی عضلات پشت

عضلات پشت جزو عضلات خلفی تنه محسوب می شوند و شامل ۸ عضله ذوزنقه، پشتی بزرگ، متوازی الاضلاع، گوشه ای، دندانه ای خلفی فوقانی، دندانه ای خلفی تحتانی، پشتی دراز و مربع کمری می باشد. هر کدام از این عضلات به ترتیب توضیح داده می شوند.

آناتومی عضلات پشتعضله ذوزنقه

این عضله پهن و حجیم سطح زیادی از پشت را می پوشاند. با توجه  به وسعت و حجمی که دارد اعمال زیادی را نیز عهده دار است. به همین علت قسمت های مختلفی در عضله قابل تشخیص هستند.

الف: تارهای قسمت فوقانی عضله از سطح خارجی صدف استخوان پس سری شروع شده و به یک دوم خارجی در سطح خلفی ترقوه متصل می شود.

ب: تارهای بعدی از لیگامنت نوکه (در پشت  گردن) شروع شده و به زائده اخرمی دو استخوان کتف ارتباط پیدا می کنند.

ج: دسته های بعدی  تارها از خارهای هفتمین مهره گردنی و مهره های فوقانی پشتی شروع شده و به خارهای استخوان های کتف متصل می شوند.

د: تارهای تحتانی این عضله از روی خارهای بقیه مهره های پشتی شروع شده و به انتهای داخلی خار کتف (ریشه خار) در  هر طرف متصل می شوند.

آناتومی عضلات پشتعضله پشتی بزرگ

این عضله نیز از عضلات بزرگ پشت بوده و سطح وسیعی را می پوشاند. قسمت فوقانی این عضله توسط قسمت تحتانی عضله ذوزنقه پوشانده می شود. عضله پشتی بزرگ از روی خارهای شش مهره تحتانی پشتی و تمام مهره های کمری و سطح خلفی خاجی و قسمت خلفی تاج خاصره در هر طرف، زاویه تحتانی کتف و سه یا چهار دنده تحتانی، شروع می شود. تارهای عضله به طرف فوقانی و خارج کشیده شده و به وسیله یک تاندون بلند به قسمت قدامی استخوان بازو ( انتهای تحتانی ناودان دوسری) چسبندگی پیدا می کنند.

عضله متوازی الاضلاع

این عضله در اصل دو عضله است که شباهت زیادی در نحوه قرار گیری و عمل دارند. عضله متوازی الاضلاع  بزرگ از روی خارهای مهره های دوم تا پنجم پشتی شروع می شود و به بخش تحتانی لبه داخلی استخوان کتف متصل می شود. جهت کشیدگی تارهای این عضله مایل است. عضله متوازی الاضلاع کوچک نیز از روی انتهای تحتانی رباط نوکه در پشت گردن و خارهای مهره های هفتم گردن و اول پشتی شروع شده و به ریشه خار استخوان کتف متصل می شود، تارهای این دو عضله به موازات هم قرار  دارند.

آناتومی عضلات پشتعضله گوشه ای

تارهای این عضله از روی زوائد عرضی چهار مهره اول گرد به پایین و خارج کشیده شده و به قسمت فوقانی لبه داخلی استخوان کتف بین زوایه فوقانی و ریشه خار کتف چسبندگی پیدا می کنند.

آناتومی عضلات پشتعضله دندانه ای خلفی فوقانی

این عضله در قسمت خلفی-فوقانی تنه زیر عضله متوازی الاضلاع واقع است و از روی زوائد خلفی مهره های ششم و هفتم گردنی و اول و دوم  پشتی شروع شده به طرف خارج و پایین کشیده شده روی سطح خارجی دنده های دوم تا پنجم، در قسمت خلفی متصل می شود.

آناتومی عضلات پشتعضله دندانه ای خلفی تحتانی

این عضله نیز همانند عضله دندانه ای خلفی-فوقانی است ولی جهت کشیدگی تارها در آن متفاوت است. این عضله از روی زوائد خلفی دو مهره تحتانی پشتی و دو مهره فوقانی کمر شروع شده و تارهای آن به طرف خارج و بالا کشیده شده روی سطح خارجی چهار دنده تحتانی در  قسمت خلفی چسبندگی پیدا می کنند.

آناتومی عضلات پشتعضله پشتی دراز

عضله ای طویل است که از استخوان پس سری تا خاجی کشیده می شود. این عضله از روی استخوان خاجی، زوائد خلفی مهره های کمری، تاج خاصره شروع شده و با توجه به محل چسبندگی انتهای دیگر تارها به سه گروه عضلانی تقسیم می گردد:

آناتومی عضلات پشت۱-خاصره ای، که روی دنده ها کشیده می  شود.

۲-طویل، که روی زوائد عرضی مهره ها کشیده می شود.

۳-شوکی که روی زوائد شوکی مهرها کشیده می شود.

عضله مربع کمری

عضله ای پهن است که در دو طرف ستون فقرات در ناحیه کمر قرار دارد. این عضله از روی بخش خلفی تاج خاصره شروع شده و با چسبندگی روی زوائد عرضی مهره های اول تا چهارم کمر روی لبه تحتانی دنده دوازدهم متصل می گردد.

آناتومی عضلات پشت

منبع استفاده شده: آناتومی انسان، تألیف علی اصغر رواسی


 

 
نويسنده: مهندس جعفرفتحی | تاريخ: شنبه 14 آذر 1394برچسب:اناتومی عضلات شکم,آناتومی عضلات پشت,اپارات کیک بوکس, | موضوع: <-CategoryName-> |

آناتومی نخاع

آناتومی نخاع

نخاع قسمتی از دستگاه عصبی مرکزی که در درون کانال نخاعی یعنی مجرایی که از روی هم قرار گرفتن مهره ها به وجود آمده است  قرار دارد‏ نخاع نام دارد. نخاع تمام فضای کانال نخاعی را پر نمی کند بلکه قسمتی از این فضا نیز توسط مننژ ، مایع مغزی – نخاعی ، یک لایه از بافت چربی که نخاع را در برگرفته و رگ های خونی پر می شود.طول نخاع در مردان و زنان به ترتیب ۴۵ و ۴۳ سانتی متر است. حد بالایی نخاع لبه فوقانی مهره اطلس و حد پایینی  آن در حدود مهره اول و دوم کمر است. در این نقطه نخاع باریک شده و مخروط انتهای را به وجود می آورد. مخروط انتهای به وسیله رشته انتهایی به مهره دوم دنبالچه ارتباط پیدا می کند.

آناتومی نخاعنخاع در مقطع بیضی شکل است و پهنانی آن ( از چپ به راست ) بیشتر از فاصله قدامی- خلفی نخاع است.دو شیار در نخاع وجود دارد. شیار قدامی کوتاه تر و پهن است در حالی که شیار خلفی عمیق تر و باریک می باشد.در هر نیمه از نخاع نیز در قسمت جانبی دو شیار کم عمق به نام های شیار جانبی قدامی شیار جانبی خلفی وجود دارد.

نخاع از دو بخش سفید و خاکستری به وجود آمده است . چگونگی قرار گیری بخش سفید و بخش خاکستری در یک مقطع هوریزنتال( افقی ) کاملا" مشخص است. ماده خاکستری نخاع در وسط قرار گرفته و در برش افقی ، شکل آن همانند حرف  H  است . شکل H  ماننده ماده خاکستری نخاع در نواحی مختلف  نخاع یکسان نبوده و تفاوت های را آشکار می کند. ماده خاکستری نخاع از تنه سلولی  نرون های عصبی تشکیل شده است و به همین علت نیز خاکستری رنگ است.

آناتومی نخاعماده سفید نخاع در اطراف ماده خاکستری قرار گرفته است. فرم قرارگرفتن ماده خاکستری در نخاع  باعث می شود که ماده سفید در هر نیمه چپ یا راست به سه نوار طولی کاملا" مشخص تقسیم گردد. این نوارها طناب طولی قدامی طرفی و طناب طولی خلفی هستند.طناب طولی قدامی بین شاخ قدامی ماده خاکستری و شیار قدامی قرار دارد.  طناب طولی طرفی بین دو شاخ قدامی و خلفی ماده خاکستری قرار دارد و طناب طولی خلفی نیز بین شاخ خلفی ماده خاکستری و شیار خلفی واقع شده است.

 

ماده سفید نخاع را اکسون های نرونی به وجود آورده اند، و  رنگ سفید این بخش به علت میلین این اکسون ها است.طناب ها ، راه های حسی و حرکتی نخاع را به وجود می آورند.دستگاه عصبی مرکزی را پرده ای می پوشاند که به مننژ موسوم است . این پرده شامل سه لایه مختلف است.خارجی ترین لایه، سخت شامه می باشد که روی بافت استخوانی اطراف می چسبد.این چسبندگی در کف جمجمه بسیار محکم است ولی در سقف جمجمه و دیواره های اطراف آن  چسبندگی سست تر می باشد.

لایه میانی، عنکبوتیه نامیده می شود و لایه داخلی نرم شامه خوانده می شود.بین عنکبوتیه و نرم شامه فضای است که به فضای زیر عنکبوتیه موسوم است.لایه داخلی در درون بطن های جانبی غز شبکه شیمی را می سازد.این شبکه ترشح مایع مغزی – نخاعی را به عهده دارد.

مایع مغزی – نخاعی

مایع مغزی – نخاعی به وسیله فیلتراسیون از شبکه مشیمی بطن ها ترشح می گردد.این مایع فضای درونی و برونی دستگاه عصبی مرکزی را پر می کند و وظیفه آن حفاظت و تغذیه دستگاه عصبی مرکزی می باشد. در فضای زیرعنکبوتیه  این مایع دوباره به خون باز می گردد .میزان مایع مغزی – نخاعی در یک فرد بالغ حدود ۱۴۰ cc است.

منبع: اختصاصی elmevarzesh.com

آناتومی انسان، اصغر رواسی


 
نويسنده: مهندس جعفرفتحی | تاريخ: شنبه 14 آذر 1394برچسب:آناتومی نخاع:دستگاه عصبی,دیسک کمر,کیک بوکس اپارات, | موضوع: <-CategoryName-> |

آناتومی عضلات شانه

آناتومی عضلات شانه

عضلات شانه را می توان به دو گروه خلفی و قدامی تقسیم نمود:عضلات خلفی شامل: عضله دلتوئید، عضله فوق خاری،عضله تحت خاری ، عضله گرد کوچک و عضله گرد بزرگ هستند.عضلات قدامی شانه نیز شامل: عضلات تحت کتفی و غرابی- بازوئی می باشند.

آناتومی عضلات شانه

 

عضلات ناحیه خلفی

عضله دلتوئید

آناتومی عضلات شانه

این عضله روی مفصل شانه طوری قرار گرفته است که قسمت فوقانی استخوان بازو به وسیله آن پوشیده می شود.دلتوئید عضله ای پهن و مثلثی شکل است که از سطح ۱/۲ خارجی استخوان ترقوه و لبه خارجی و سطح فوقانی زائده اخرمی و لبه تحتانی خار استخوان کتف شروع شده و کلیه تارها به سطح خارجی تنه استخوان بازو در بخش میانی متصل می شود.با توجه به وسعت محل چسبندگی عضله دلتوئید در انتهای فوقانی، این عضله در خیلی از اعمال مختلف استخوان بازو شرکت می کند.

آناتومی عضلات شانه

تارهائی که از روی استخوان ترقوه شروع می شوند بخش قدامی عضله را به وجود می آورند، تارهای شروع شده از رویی زائده اخرمی، بخش میانی عضله را می سازند و تارهای شروع شده از روی خار استخوان کتف بخش خلفی عضله را به وجود می آورند.

عضله فوق خاری

آناتومی عضلات شانه

ایین عضله از ۲/۳ میانی حفره فوق خاری استخوان کتف شروع شده و پس از گذشتن از زیر زائده اخرمی به بالاترین بخش برجستگی بزرگ بازو متصل می گردد.تاندون این عضله ضمن گذشتن از بالای مفصل شانه به کپسول مفصلی نیز چسبندگی پیدا می کند.

عضله تحت خاری

آناتومی عضلات شانه

عضله ای مثلثی شکل است که از حفره تحت خاری استخوان کتف شروع می شود.حدود ۲/۳ بخش میانی حفره تحت خاری محل چسبندگی این عضله روی کتف است. تارها به طرف خارج کشیده شده و پس از گذشتن از سطح خلفی مفصل شانه به قسمت خلفی – فوقانی برجستگی استخوان بازو متصل می شوند.

عضله گرد کوچک

آناتومی عضلات شانه

عضله ای باریک است که از لبه خارجی استخوان کتف شروع شده ، به طرف خارج و بالا سیر کرده و پس از گذشتن از سطح خلفی تحتانی کپسول مفصلی شانه روی سطح خلفی برجستگی بزرگ استخوان بازو، زیر محل چسبندگی عضله تحت خاری به این استخوان متصل می شود.

عضله گرد بزرگ

آناتومی عضلات شانه

عضله ای پهن و ضخیم است که از زاویه تحتانی  استخوان کتف در سطح خلفی شروع شده و پس از سیر به طرف خارج و بالا به وسیله ک تاندون پهن به طول ۵ سانتیمتر به بخش قدامی استخوان بازو زیر برجستگی کوچک(موازی با تاندون عضله پشتی بزرگ) متصل می گردد.

عضلات قدامی شانه

عضله تحت کتفی

آناتومی عضلات شانه

عضله ای بزرگ و مثلثی شکل است که از سطح وسیعی از حفره تحت کتفی (سطح قدامی کتف) شروع می شود.تارها جمع شده و تشکیل یک تاندون را می دهند.تاندون عضله به طرف خارج کشیده می شود و پس از گذشتن از سطح قدامی مفصل شانه روی برجستگی کوچک استخوان بازو متصل می گردد.تاندون عضله تحت کتفی بسیار پهن می باشد.

عضله غرابی -بازوئی

آناتومی عضلات شانه

از روی دنده غرابی استخوان کتف شروع شده و به موازات سرکوتاه عضله دو سر بازو پایین آمده و وی سطح داخلی استخوان بازو در میانه آن چسبندگی پیدا می کند.

 

نويسنده: مهندس جعفرفتحی | تاريخ: شنبه 14 آذر 1394برچسب:, | موضوع: <-CategoryName-> |

آناتومی عضلات بدن

آناتومی عضلات بدن

عضلات بدن انسان از عناصر انقباضی تشکیل شده اند که به وسیله پدیده انقباض کلیه حرکات ارادی و غیرارادی را در انسان باعث می شوند.عـضـلات %۴۵ درصـــد وزن کـل بـدن را به خود اختصاص می دهنـد.

آناتومی عضلات بدنانواع عضلات بدن انسان
بدن انسان از سه دسته عضله به نام های عضلات صاف( عضلات موجود در دیواره عروق و دستگاه گوارش) ، عضلات مخطط یا  اسکلتی ( روی استخوان ها کشیده شده اند) وعضله قلب تشکیل شده است.عضلات صاف و عضله قلب از نوع غیر ارادی هستند و عضلات اسکلتی که بیشترین توده را در بدن به خود اختصاص  داده اند  از نوع ارادی هستند.

آناتومی عضلات بدن


 

هر نوع عضله کارکرد متفاوتی دارد و رشته های آن دارای شکل خاصی هستند. عضله اسکلتی که اندام ها و بدن را حرکت می دهد، از رشته های دراز، قوی و موازی تشکیل شده است. این نوع عضله، قادر به انقباض سریع و قوی است ولی تنها به مدت کمی می تواند با حداکثر قدرت کار کند. عضله قلبی خون را به سراسر بدن می راند.
این عضله رشته هایی کوتاه، شاخه دار و متصل به هم دارد که شبکه ای را در داخل دیواره های قلب تشکیل می دهند. این نوع عضله می تواند بدون خستگی، مدام کار کند.عضله صاف، کارکردهایی چون حرکت دادن غذا در لوله گوارش را بر عهده دارد. این عضله از رشته هایی کوتاه و دوکی شکل تشکیل شده است که به هم متصل شده، صفحاتی را تشکیل می دهند و می توانند به مدت های طولانی کار کنند
.

مشخصات واحد ساختمانی بافت عضلانی

هر عضله یک بخش قابل انقباض  دارد که موجب کوتاه شدن  عضله به هنگام لزوم میشود.کوتاه شدن عضلات در روند انقباض با تحریکات عصبی صورت می گیرد.این بخض قابل انقباض شکم عضله نام دارد. شکم عضله به کمک تاندون ها به استخوان ها وصل شده اند  و بدین ترتیب نیرو حاصل از انتقباض آن به استخوان ها منتقل می شود.واحد ساختمانی شکم عضله که قابلیت انقباض دارد تار عضلانی است که تار ، نامیده می شود.غشای تار عضلانی سارکولیما نام دارد .سیتوپلاسم تار عضلانی نیز موسوم به سارکوپلاسم است.

هسته سلول عضلانی نیز در کنار آن قرار دارد.داخل سلول عضلانی علاوه بر سارکوپلاسم رشته های ظریف تری به نام تارچه وجود دارد.در این تارچه ها رشته های بسیار ظریف تری به نام اکتین و میوزین که از جنس پروتئین هستند دیده میشوند.در اثر حرکت همین رشته ها نازک و ظریف است که انقباض عضله اتفاق می افتد و در نتیجه  حرکت رخ می دهد.یک عضله از تعدادی دسته تارهای عضلانی بوجود آمده است که توسط اپی میوزیوم پوشیده شده است هر تار عضلانی ۱۰تا ۱۰۰ میکرون قطر وگاهی تا چند سانتیمتر طول دارد.
ساختار میوفیبریل ها

درون میوفیبریل ها میوفیلامنت ها قراردارند که سارکومرها را می سازند هر سارکومر از دو رشته پروتینی بنام اکتین و میوزین تشکیل شده است که این پروتین ها با روند پیچیده ای موجبات انقباض عضله را فراهم می سازند .

هر عضله اسکلتی از دو قسمت تشکیل شده است:

بافت عضلانی که خاصیت انقباضی داشته و بیشتر شامل فیلامان های اکتین و میوزین است. بافت عضلانی از فیبرهای عضلانی تشکیل می گردد. هر فیبر عضلانی یک سلول عضلانی است. بافت همبند (یعنی اپی میزیوم،پری میزیوم و اندومیزیوم) که به صورت غلاف هایی بافت عضلانی را احاطه می کنند. این غلاف ها در ترتیب های متنوعی ترکیب شده و تاندون را می سازند که عضله اسکلتی را به استخوان متصل می کند.

آناتومی عضلات بدن

ناحیه ای که در آن یک ترمینال آکسونی با یک فیبر عضلانی, ارتباط سیناپسی ایجاد می کند، محل تماس عصبی-عضلانی نامیده می شود.

تماس عصبی عضلانی در تصویر زیر:

آناتومی عضلات بدن

عضلات اسکلتی را می توان به گروه های زیر تقسیم کرد:

  •  عضلات اندام فوقانی مانند عضله دوسر بازویی
  • عضلات اندام تحتانی مانند عضله چهارسر رانی
  •  عضلات تنه
  • عضلات سر و گردن

 عضله قلبی (Cardiac muscle)

دیواره قلب از خارج به داخل شامل سه لایه به نام های پریکارد، میوکارد و اندوکارد است که به لایه میانی (میوکارد) عضله قلب گفته می شود. میوکارد که بیشترین قسمت قلب را تشکیل می دهد دارای خاصیت انقباضی است.

انواع عضله قلب عبارتنداز:

  •  عضله دهلیزی
  • عضله بطنی

فیبرهای عضلانی تخصصی-هدایتی (یعنی فیبرهای گره سینوسی-دهلیزی و گره دهلیزی-بطنی)

عضلات صاف (Smooth muscles)

 به طورکلی دو نوع عضله صاف وجود دارد:

عضله صاف چند واحدی (مانند عضلات صاف عروق خونی، راست کننده مو، مژگانی چشم و عنبیه چشم)

عضله صاف تک واحدی (عضله صاف احشایی) (مانند عضلات صاف مجاری صفراوی، جدار روده و رحم)

ویژگی عضله صاف چند واحدی، مجزا بودن فیبرهای عضلانی آن است و معمولا کنترل آنها ازطریق سیگنال های عصبی صورت می گیرد.

فیبرهای عضله صاف تک واحدی (احشایی) ازطریق غشاء های سلولی با یکدیگر ارتباط می یابند. تحریک بخشی از عضله صاف احشایی- بدون حضور یک میانجی- منجربه تحریک فیبرهای مجاور می گردد (یعنی هدایت الکتریکی)

چگونگی نامگذاری عضلات بدن

نام گذاری با توجه به اعمالی که انجام می دهند مانند عضلات باز کننده وخم کننده انگشتان
نام گذاری با توجه به جهت تارهای عضلانی مانند عضلات مایل وعرضی شکم
نام گذاری با توجه به محل چسبندگی به استخوان مانند عضلات درشت نی    وزند اعلایی
نام گذاری برحسب تعداد محل های چسبندگی به استخوان مانند عضلات دوسر وسه سر
نام گذاری با توجه به شکل خاص عضله مانند عضله متوازی الاضلاع
نام گذاری با توجه به موقعیت شان در بدن مانند عضلات سینه ای وعضلات شکم
است و باعث باز شدن مفصل آرنج می شوند.

منبع: اختصاصی elmevarzesh.com

 

نويسنده: مهندس جعفرفتحی | تاريخ: شنبه 14 آذر 1394برچسب:, | موضوع: <-CategoryName-> |

داروهاي نيروزا - دوپينگ - و عوارض آن

تاريخچه -  تعريف

واژه دوپینگ از زبان آفریقای جنوبی مشتق شده است.اشاره به یک نوشیدنی الکلی باستانی دارد که به عنوان محرک در مراسم رقص استفاده می گردید.بتدریج این واژه استقاده گسترده تری کرد و در ورزش امروز به معضلی تبدیل شده است.این واژه در دنیای امروز  به معنای استفاده ورزشکار از مواد یا روش هایی است که به قصد افزایش کارآیی در ورزش انجام می شود.

دوپینگ به معنای استفاده از مواد متعلق به گروه داروهای ممنوع،محدود شده و یا استفاده از روشهای گوناگون غیرمجازی میباشد.به قول خوان آنتونیو سامارانش رییس کمیته بین المللی المپیک،دوپینگ نوعی تقلب است که از جنبه های مختلف منجر به انحطاط و مرگ میشود:

مرگ فیزیولوژیک چرا که دستکاری غیرقانونی در فرایند طبیعی باعث تغییرات شدید و گاهاً برگشت ناپذیری در بدن میشود.

مرگ جسمی نظیر برخی موارد اسف بار مرگ ورزشکاراني  که در سالهای اخیر مشاهده شده است.انحطاط روانیو شخصیتی ناشی از رضایت شخص به تقلب،نادیده انگاشتن توانایی ها و ظرفیت های شخصی و بزرگ کردن ناتوانی ها و معایب.و بالاخره انحطاط اخلاقی به واسطه تعدی فرد از قوانینی که تمام جامعه بشری پایبند آن هستند.

از رخدادهای مهم در تاریخ دوپینگ می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

اولین مورد مرگ ورزشکاران در سال1886 رخ داد که یک دوچرخه سوار به نام لینتون در اثر استفاده بیش از حد داروی تری متیل درگذشت.

در مسابقات المپیک یک دونده ماراتن به نام توماس هیکس در اثر مصرف برندی و استریکلین در شرف مرگ قرار گرفت.

دهه 1950-روس  ها از هورمون های مردانه برای افزایش قدرت و نیرو استفاده نمود و آمریکایی ها نیز استروییدها را به این منظور استفاده نمودند.

1960-دوچرخه سوار دانمارکی در المپیک رم به علت مصرف بیش از حد آمفتامین ها فوت کرد.

1964-افزایش قابل توجهی در ظاهر عضلان ورزشکاران در المپیک دیده شد که شک در مصرف داروها را برانگیخت.

1967-کمیته بین المللی المپیک بعد از مرگ تامی سیمپسون به علت مصرف غیر از آمفتامین ها واکنش نشان داد.

1968-این کمیته با تعریفی از دوپینگ لیست داروهای غیرمجاز را ارایه داد و بدین ترتیب انجام آزمایش در بازیهای المپیک شروع شد.

 1988-در المپیک سئول،تست بن جانسون از نظر مصرف استروئید های آنابولیزان خلع و از ورزش محروم گردید. همچنین دو وزنه بردار بلغاری که به مقام نخست المپیک دست یافته بودند به علت دوپینگ محروم شدند.

1994-دیه گو مارادونا فوق ستاره فوتبال آرژانتین در مسابقات جام جهانی 1994 آمریکا به علت مصرف داروهای محرک از همراهی با تیمش محروم گردید و بدین ترتیب آرژانتین بدون مارادونا از آن دوره مسابقات حذف گردید.

2000-برای مبارزه هر چه شدیدتر با این پدیده شوم،کمیته مبارزه با دوپینگ تشکیل شده و آماده برخورد جدی با متخلفین در مسابقات المپیک 2000 سیدنی می باشد.

علل مخالفت با دوپينگ

اصولاً چرا علی رغم آنکه دوپینگ با افزایش کارآیی ورزشکاران همراه است با آن مخالفت میشود؟

مبارزه بر علیه دوپینگ بر سه اصل استور است:

احترام به اخلاق پزشکی و ورزشی

محافظت از سلامت ورزشکاران

فراهم آوردن محیطی برابر برای تمامي ورزشکاران

داروهاي دوپينگي

چه طبقاتی از داروها جزو موارد دوپینگ محسوب میشوند؟

این داروها معمولاً در پنج گروه دارویی طبقه بندی می شوند:

الف)داروهای محرک سیستم عصبی مرکزی:از این رده میتوان آمفتامین،کوکائین،افدرین،پسودو افدرین،فلیل پروپانولامین و ...را نام برد.

ب)داروهای مخدر:از این داروها میتوان از هروئین،مورفین،متادون و ... نام برد.

ج)استروئیدهای آنابولیک:داروهایی نظیر ناندرولون،تستوسترون،اکسی متولون،استانوزولول و ... در این گروه جای میگیرند.

د)داروهای ادرارآور:در این گروه میتوان از فوروسماید،تیازید،اسپیرونالاکتون و ... نام برد.

ه)هورمونهای پپتیدی وگلیکوپروتئینی و آنالوگهای آنها:داروهایی مثل هورمون رشد اریتروپویتین و ... در این دسته جای میگیرند.

با این حال برخی از داروها نیز موجودند که مصرف آنها تا حد خاصی بلامانع است ولی استفاده بیش از حد مجاز آنها دوپینگ تلقی می شود.از این میان می توان از الکل،ماری جوآنا(حشیش)،داروهای بیحس کننده موضعی،کورتیکوستروئیدها و بتابلوکرها نام برد.

قوانین و مجازاتهای دوپینگ
در صورت استفاده از استروئیدهای آنابولیک،داروهای ادرارآور، هورمونهای پپتیدی وگلیکوپروتئینی و آنالوگهای آنها یا دستکاری فیزیکی،شیمیایی یا دارویی ادرار محرومیت های زیر اعمال میگردد:

در اولین ارتکاب جرم:4-2 سال تعلیق

 در دومین ارتکاب جرم:تعلیق مادام العمر

 در صورت استفاده از مواد و روشهای غیر مجاز بجز مواردی که در بالا ذکر شد:

 در اولین ارتکاب جرم به مدت3-6 ماه

 در دومین بار به مدت 2سال

 در سومین ارتکاب به صورت مادام العمر محروم میشود.

به هنگام استفاده از مواد محدود شده حکم محرومیت بر حسب مورد صادر خواهد شد.در نهایت فدراسیون ملی هر کشور مسوول شرکت سالم و عاری از دوپینگ ورزشکاران در مسابقات است.به همین جهت در صورت احراز دوپینگ توسط ورزشکار مجازاتها و جریمه هایی نیز برای فدراسیون مربوطه در نظر گرفته می شود.

در دوران محرومیت ورزشکار:

صلاحیت انتخاب برای مسابقه در هیچکدام از مسابقات بین المللی به رسمیت شناخته شده و یا هر مسابقه ای که تحت نظارت فدراسیون ملی باشد را ندارد.

محروم از شرکت در سمینار یا همایش است.

صلاحیت انتخاب بازی یا هر موقعیت شغلی نظیر داوری،مربیگری،مسئولیت،ریاست،مشاوره و... را ندارد.

هرگونه ترفیع،مدال،عناوین و مقامهایی که در هنگام یا پس از تاریخ دوپینگ کسب کرده است از وی سلب خواهد شد.

هر ورزشکار،مربی،داور،رئیس،مشاور یا هر شخصی که در رابطه با مواد ممنوعه یا روشهای ممنوعه مجرم شناخته شود،در همان اولین ارتکاب جرم به طور مادام العمر محروم میگردد.

روش انتخاب ورزشكاران براي آزمايش دوپينگ

در مسابقات بین المللی بر چه مبنایی جهت آزمایش دوپینگ انتخاب می شوند؟

روش انتخاب ورزشکاران برای انجام آزمایش،مطابق با قوانین جاری کنترل دوپینگ در هر رویداد ورزشی است.در بازیهای المپیک،بطور معمول مقامهای اول تا چهارم  در هر رشته،به علاوه یک یا چند نفر که به صورت اتفاقی انتخاب میگردند،برای تست در نظر گرفته می شوند.دررشته های ورزشی رکوردی نظیر دو ومیدانی،وزنه برداری،شنا،نتیجه منفی آزمون برای ثبت رکورد ورزشکاران الزامی است.بنابراین در هر مکان و در هر زمانی این احتمال وجود دارد که هر ورزشکار برای آزمایش دوپینگ انتخاب شود.هر چند که در آن مسابقه موفقیتی کسب نکرده باشد.

دوپينگ با داروهاي معمولي

آیا دوپینگ تنها از طریق تزریق داروهای پیچیده و یا کمیاب صورت می گیرد؟

خیر،بسیاری از داروها و فراوردههای ساده ای که حتی نیاز به نسخه پزشک ندارد(نظیر داروهای ضدسرفه،ضدسرماخوردگی و...)ممکن است حاوی موادی باشد تست دوپینگ را مثبت نماید.به همین جهت قبل از مصرف هر گونه داروو توسط ورزشکار باید با پزشک مشورت شود.

عوارض

از عواض جانبی استروئیدهای آنابولیک (نظیر تستوسترون،ناندرولون و ...)که گاهی توسط ورزشکاران مورد سوءاستفاده قرار میگیرد چه میدانید؟

این داروها دارای عوارض جانبی بسیاری هستند که برخی از آنها برگشت پذیر و بعضی دیگر غیرقابل برگشت می باشند از جمله میتوان موارد ذیل را نام برد

الف)عوارض قلبی و عروقی:احتباس آب و نمک،افزایش حجم خون،ازدیاد فشار خون،افزایش چربی های خون،بی نظمی ریتم قلب،تغییر ابعاد قلب،انفارکتوس فلبی و سکته مغزی

ب)عوارض کبدی:اختلال کبدی،اختلال در عملکرد کبدی،افزایش آنزیم های کبدی،یرقان و سرطان کبد.

ج)عوارض جانبی خاص مردان:کاهش تعداد اسپرم ها،تحلیل رفتن بیضه ها،عقیمی،بزرگ شدن پستان ها،احساس دفع فوری و مکرر ادرار،کاهش توانایی جنسی.
د) عوارض جانبی خاص زنان:اختلال در قاعدگی،هیرسوتیسم(رشد زیاد مو در نواحی غیر طبیعی مثلاً در صورت خانم ها)،تاسی،کلفت شدن صدا،تحلیل پستانها،سرکوب شیردهی،پوست چرب و آکنه.

ه)عوارض جانبی در پسران نابالغ:بسته شدن زودرس غضروف های رشد و توقف رشد قدی،رشد غیرطبیعی مو،تیرگی پوست

و)عوارض روانی:افسردگی،هیجان بیش از حد،پرخاشگری،بی ثباتی عاطفی،حالت تهاجمی و خشونت،بی خوابی،اضطراب،اختلالات شخصیت و وابستگی روانی به دارو.

دليل استفاده از داروهاي ادرار آور در ورزشكاران

به سه دلیل:نخست آنکه این داروها ممکن است در کاهش سریع وزن و رسیدن به رده وزنی مورد نظر موثر باشند،این امر به ویژه در رشته های ورزشی مانند کشتی،وزنه برداری،بوکس که در رده های وزنی خاصی انجام میگیرند،صدق میکند.

ثانیاً دیورتیکها ممکن است برای رفع احتباس مایع ناشی از مصرف استروئیدهای آنابولیک بکار روند.این امر احتمالاً در ورزشکاران پرورش اندام که می خواهند هر چه بیشتر عضلانی بنظر برسند،سودمند است.

ثالثاً ورزشکاران ممکن است از دیورتیکها استفاده کنند تا میزان دفع ادرار را تغییر دهند و باعث تغییر غلظت داروهای غیرمجاز در ادرار شوند.بدین ترتیب

ورزشکاری که برای آزمون دارویی انتخاب شده سعی میکند تا حجم ادرارش را بالا برده و داروهای دوپینگ یا متابونیتهای آنها را در ادرار رقیق نماید.

البته نشان داده شده است که این تقلب احتمالاً موثر نیست.

دوپينگ خوني

دوپینگ خونی چیست و در چه ورزش هایی استفاده می شود؟

تزریق خون به یک فرد با سطح طبیعی گلبول قروز در جهت افزایش هموگلوبین را دوپینگ خونی می گویند.هدف از این کار افزایش توانایی حمل اکسیژن در خون و بنابراین افزایش قدرت استقامتی آن شخص میشود.انتقال خون میتواند از یک دهنده  با گروه خونی مشابه و سازگار (انتقال همسان)انجام شود و یا تزریق مجدد خون فرد به خودش بعد از یک دوره ذخیره صورت گیرد(انتقال از خود)بدین ترتیب افزایش ناکهانی توده گلبولهای قرمز با انتقال گلبولها به فرد موجب افزایش توان هوازی حداکثر و آمادگی جسمانی هوازی یم گردد.با توجه به اینکه دوپینگ خونی مقاومت را افزایش می دهد استفاده از آن در ورزشهای استقامتی مثل اسکی،دو ماراتن و دوچرخه سواری گزارش شده است.

نمونه گيري براي آزمايش دوپينگ

در آزمایشات دوپینگ نمونه گیری از بیمار به چه صورت است؟

در موارد معمول،آزمایش دوپینگ بر روی نمونه ادراری انجام میشود.درصورت مثبت شدن نمونه ادرار،برای تایید نتیجه از تجزیه نمونه خون استفاده میشود.در صورت شک به دوپینگ خونی و یا مصرف موادی که با آزمایش خون بهتر قابل شناسایی هستند نمونه خونی از فرد گرفته خواهد شد.

دوپينگ با چاي وقهوه و كوكاكولا

آیا مصرف چای،قهوه یا کوکاکولا می تواند باعث مثبت شدن تست دوپینگ شود؟

کافئین یک ماده دارویی فعال است که در نوشیدنی های مرسوم نظیر چای،قهوه و کوکاکولا وجود دارد.میان آن بسته به نوع نوشیدنی و نحوه تهییه آن متغیر است.بر اساس یک پژوهش مصرف حدود 1000 میلیگرم کافئین می تواند سطح آنرا در ادرار به حد غیر مجاز برساند.غلظت متوسط کافئین در چای و قهوه به ترتیب 80-50 و 150-80 میلیگرم می باشد.بنابراین می توان دریافت که با مصرف مفرط و بیش از اندازه این نوشیدنیها ممکن است تست دوپینگ مثبت شود هر چند که در حالت طبیعی این میزان مصرف نمیگردد.علاوه برای کافئین یکی از محتویات برخی از داروها نظیر داروهای سرماخوردگی و میگرن است که البته میزان آن در هر دور کمتر از 100 میلیگرم میباشد. کافئین دارای یک اثر تحریک مرکزی مشابه با آمفتامین است که خستگی را تقلیل داده و تمرکز و هوشیاری را افزایش می دهد ولی دورهای بالای آن میتواند باعث لرزش اندامها،اضطراب،بیخوابی و حالت عصبانیت شود.

نويسنده: مهندس جعفرفتحی | تاريخ: چهار شنبه 4 آذر 1389برچسب:دوپینگ-زبان خوش,تصاویر برای رزمی,رزمی - آپارات,بانک اطلاعات ورزشهای رزمی-کیک بوکس اپارات-بوکس-دعوا خیابانی, | موضوع: <-CategoryName-> |

مسابقات کیک بوکسینگ بانوان
مسابقات کیک بوکسینگ بانوان

وقتی مربی همزمان داور می‌شود!

سرویس : ورزشي - ورزش بانوان

دنیای ورزش ایران اتفاق بی‌سابقه ندارد؛ آخرین و شاید عجیب‌ترین آن حضور همزمان مربیان کیک بوکسینگ در لباس داوری است!

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مسابقات کیک ‌بوکسینگ WKA قهرمانی ایران انتخابی تیم ملی جهت اعزام به مسابقات جهانی 2014 ایتالیا در رده‌های سنی نونهالان، نوجوانان، جوانان و بزرگسالان هفته گذشته در شهر بابل برگزار شد. در این رقابت‌ها علاوه بر این که استانداردهایی از قبیل اسکوربرد و رینگ مسابقه وجود نداشت، نبودن دوربین بازبینی باعث شد تا حاشیه‌های زیادی پیش بیاید؛ حاشیه‌هایی که در نهایت در روند اعلام برندگان تاثیرگذار بود.

 

روند برگزاری مسابقه

 

مسابقات از ساعت 8:30 روز چهارشنبه همراه با رژه شرکت‌کنندگان در حضور عکاسان و فیلمبرداران آغاز شد. در ادامه با اعلام اسامی در رده سنی کودکان و نوجوانان، بازیکنان روی تشک رفتند. مسابقات کیک‌ بوکسینگ در دو سبک فول و لایت برگزار می شود که در سبک فول شدت ضربات ملاک نیست ولی در سبک لایت شدت ضربات بسیار مهم است.

مسابقات کیک بوکسینگ بانوان در حال حاضر تنها در سبک لایت در ایران برگزار می‌شود و سبک فول فعلا برای بانوان وجود ندارد. یکی از مسائلی که در روند مسابقه به چشم آمد نحوه امتیازدهی داوران در طول بازی بود؛ به طوری که تماشاگران تا زمانی که دست برنده مسابقه بالا نمی‌رفت از روند امتیازدهی باخبر نمی‌شدند که این موضوع موجب آزار تماشاگران شده و از جذابیت مسابقه هم کاسته بود.

 

داوری مسابقات

به طور کلی سه داور کنار زمین حضور داشتند که با اعلام امتیازهایشان و جمع آنها از سوی داور وسط، در نهایت برنده بازی از سوی هیات داوران اعلام می‌شد. یکی از مسائلی که در این دوره از مسابقات به شدت مورد توجه قرار گرفته بود، شیوه قضاوت‌هایی بود که از چشم تماشاگر حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای پنهان نمی‌ماند. در این دور از مسابقات مربیانی حضور داشتند که همزمان در میان هیات داوران هم بودند! این مساله تا جایی پیش رفت که در بازی فینال یکی از داوران در کنار زمین حضور پیدا کرد و شاگردش را هدایت ‌می‌کرد و با توجه به نبودن هرگونه دوربین در زمین مسابقه توانست مدال طلا را برای شاگردش به ثبت برساند! با توجه به این وضعیت قطعا حضور یک مربی در هیات داوران می‌تواند این امتیاز را برای ورزشکار به ارمغان آورد که از هدایت این داور به عنوان مربی خود بهره‌مند شود.

 

در تمام مسابقات اعتراض‌های زیادی از سوی شرکت‌کنندگان به چشم می‌خورد و این مساله تا جایی پیش رفت که بعضی از شرکت‌کنندگان وقتی دستشان به عنوان برنده بالا نمی‌رفت با نشستن روی زمین و ترک نکردن آن اعتراض خود را اعلام می‌کردند اما براساس قانون مسابقات در فینال اجازه اعتراض از شرکت‌کنندگان گرفته شده است؛ به گونه‌ای که در بازی‌های فینال این دوره کشمکش فراوانی میان شرکت‌کنندگان و داوران پیش آمد و با توجه به نبودن هرگونه امکان تصویربرداری از روند مسابقه به طور کلی امکان هرگونه شکایت از شرکت‌کنندگان در بازی‌های فینال گرفته شده بود!

 

در مسابقات جهانی کیک بوکسینگ نحوه امتیازدهی مساله‌ای است که مورد توجه قرار دارد؛ به طوری که تماشاگران هم در طول بازی از نحوه امتیازدهی داوران مطلع می‌شوند و هم دوربین بازبینی مسابقات وجود دارد تا در صورت شکایت با بازبینی فیلم‌ها به شکایات رسیدگی شود اما در ایران این روال بسیار غیرحرفه‌ای صورت می‌گیرد؛ به طوری که برخی مربیان همزمان در هیات داوران هم حضور دارند و این مساله باعث به وجود آمدن مشکلات و شکایت‌های متعددی در روند این دوره از مسابقات شد به طوری که چندین بار در وزن‌های مختلف شخصی که بازنده اعلام شده بود با روی زمین نشستن و قبول نکردن رای داوران اعتراض خود را اعلام کرد و در نهایت تغییر رای به سوی شخص بازنده اتفاق افتاد.

 

آرزو مقدوری، میزبان مسابقات واز اعضای هیات داوران درباره روند برگزاری مسابقات به خبرنگار ایسنا گفت: سه تا چهار سال است که دیگر مسابقات در سطح فول برای خانم‌ها برگزار نمی‌شود که این خود جای سوال دارد. با توجه به این که بانوان ایران بسیار قوی در ورزش‌های رزمی ظاهر شدند اما بهای لازم و کافی به آ‌ها داده نمی‌شود.

 

به گفته وی با توجه به این که ضعف داوری در روند مسابقات کیک بوکسینگ بانوان و آقایان وجود دارد امسال در مسابقات آقایان هم شکایات و ناداوری‌های زیادی به وجود آمد که متاسفانه هیچ اقدام جدی دراین باره صورت نگرفته است.

 

او در ادامه درباره اعزام نفرات برتر به ایتالیا گفت: وقتی بانوان به کشورهای دیگر اعزام می‌شوند آقایان در میان آ‌نها داوری می‌کنند این در حالی است که آنها با پوشش اسلامی هستند و روند داوری‌ها به شکل خوبی پیش می‌رود.

 

مقدوری تاکید ‌کرد: با توجه به این که ورزش بانوان کاملا مغفول مانده و با کم‌لطفی‌های بسیاری روبه‌روست، مشکلات باید از بالا پیگیری شود. به گونه‌ای که یا جلوی برگزاری مسابقات با این روند گرفته شود و یا دیگر کسی میزبانی مسابقات را نپذیرد. از مسئولان می‌خواهم چند دقیقه دستکش بوکس دست کنند، دو روز غذا نخورند، برای این که بتوانند وزنشان را کم کنند. فقط کافی است چند دقیقه خود را جای ما نیز بگذارند و در نظر بگیرند کسی که برای بالا بردن پرچم ایران زحمت کشیده است، با این روند وقتی حق خود را ضایع شده می‌بیند، به چه حالی می‌افتد.

 

حال با توجه به این که ورزش بانوان در این سطح با چنین مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کند و با چنین روند داوری برگزار می‌شود آیا مسئولان چاره‌ای برای این وضعیت می‌اندیشند و با توجه به روند برگزاری این مسابقات آیا فدراسیون ورزش‌های رزمی به شکایات فراوانی که در این دوره از مسابقات وجود داشته رسیدگی می‌کند و آیا رسیدگی به این شکایات منجر به تغییر روند برگزاری مسابقات خواهد شد

نويسنده: مهندس جعفرفتحی | تاريخ: شنبه 9 آبان 1394برچسب:بانوانورزش>لاغری شکم-زبان خوش,تصاویر برای رزمی,رزمی - آپارات,بانک اطلاعات ورزشهای رزمی-کیک بوکس اپارات-بوکس-دعوا خیابانی, | موضوع: <-CategoryName-> |

اهمیت ونقش اخلاق در ورزشهای رزمی

اهمیت ونقش اخلاق در ورزشهای رزمی

ورزشکار بی اخلاق یعنی ورزشکارنما ! یعنی شخصی که به فعلی مشغول است اما از باطن آن عمل بی خبر است . این مطلب را با یک سئوال اساسی آغاز میکنم :

شما ترجیح می دهید یک ورزشکار با صفت برنده باشید یا یک ورزشکار پهلوان صفت ؟

مولانا واعظ کاشفی، دانشمند قرن نهم و دهم هجری، در باره خصوصیات یک پهلوان واقعی چنین می نگارد:
"اگر پرسند: که را پهلوان توان گفت؟ بگوی: آن کس که دوازده صفت داشته باشد، و آن عبارتنداز:
اول: ترس از خدا [و به عبارتی خشیت از خدا داشته باشد، به جهت این که هم علم در این صفت دارد و هم قوّه و قدرت، که بدون ترسو از خدا، مایه فساد و نشر است]؛
دوم: متابعت از شرع؛
سوم: تن قوی؛
چهارم: زبان خوش؛
پنجم: دل دلیر [تن قوی دارد، جان و روان قوی و ظرفیت بسیار که از حرف سخت و درشت جاهلانه، از کوره در نرود و متابعت هوای نفس نکند، که مبادا بر این سبیل به دیگران آسیب رسد]؛
ششم: فرد کامل؛
هفتم: صبری تمام؛
هشتم: علم به کمال؛
نهم: تلاش و کوشش دایم؛
دهم: خلقی پسندیده؛
یازدهم: دوری از حرام و پوشانیدن خویش از محرمات و ستر عورات و اجتناب از محرمات الهی.
دوازدهم: نعمتی بر دوام."
همواره در عرصه ورزش و خصوصا ورزشهای رزمی افرادی هستند که نامشان از یادها فراموش نمی شود و به نیکی از آنها یاد می شود ، مهم نیست شما در چه دایره ای از معروفیت و شهرت قرار دارید ، مهم نیست در یک باشگاه کوچک تمرین میکنید یا در سطح مسابقات کشوری یا جهانی شناخته شده اید ! مهم این است که در این دایره که از افرادی که با شما تمرین می کنند یا با شما برخورد دارند قبل از اینکه از مهارت ورزشی و هنر رزم و توانایی رزمی شما آگاه شوند از منش و رفتار و متانت شما پی به جلوه ای ناپیدا از فعالیت شما ببرند .
یک رزمی کار حرفه ای متواضع ترین فرد در جامعه است البته تواضع و اخلاق منافاتی با احقاق حقوق ندارد . البته گاهی بزرگمردان ورزش را دیده ایم که برای حفظ حریم و حرمت خود بر سر حق و حقوق خود هم مجادله ای نداشتند .
اگر برای هر شغل و حرفه ای هنجار ها و اخلاقها و رفتاری تعریف شود به صراحت و با قاظعیت می توان گفت پسندیده ترین و زیبا ترین منش و رفتار را می توانید در ورزش علی الخصوص ورزش رزمی بیابید .
هیچ منافاتی ما بین مهربانی و عطوفت و ورزشهای رزمی نیست ، همانگونه که یک رزمی کار باید به اساتید خود و شاگردان ارشد تر از خود و همچنین به محل تمرین خود احترام بگذارد باید بداند که این احترام را به اعضایی که از او جدیدتر و مبتدی تر هستند نیز باید بگذارد . فخر فروشی و قدرت نمایی در ورزشهای رزمی هیچ جایی ندارد . اگر رزمی کاری به عناصر آلوده است قطعا مسیر را اشتباه می پیماید و فرجام خوبی در انتظار او نخواهد بود .
اگر خیلی وقت است که رزمی کار میکنید این مساله را به خوبی درک میکنید :
آیا یادتان می آید در ابتدا که به فرا گرفتن هنرهای رزمی مشغول بودید همواره در پس ذهن خود و یا بعد از یاد گرفتن تکنیک و فن در فکر استفاده از آن در یک درگیری بودید ؟ اما چه می شود که بعد از طی درجات و اصطلاحا خوردن خاک باشگاه و زمین مبارزه از این طرز تفکر دور میشوید ؟ تنها دلیل آن این است که ورزشهای رزمی روح شما را پالایش و به آن وسعت می بخشد .
روح شما در احترام متقابل بین شما و  همرزم هایتان در مسیر فراگیری هنرهای رزمی و رسیدن به کمال در این مسیر پالایش و آراسته خواهد و به نگین هایی از اخلاق پهلوانی از جمله : مروت ، جوانمردی ، تواضع ، خشوع ، راستگویی ، مهربانی و .... مزین می گردد .
به قدری ملاک و معیارهای اخلاقی در ورزش محکم و با پشتوانه است که به قاطعیت می توان از آن به عنوان بهترین سرلوحه اخلاق در جامعه مطرح کرد .

نويسنده: مهندس جعفرفتحی | تاريخ: چهار شنبه 29 مهر 1398برچسب:زبان خوش,تصاویر برای رزمی,رزمی - آپارات,بانک اطلاعات ورزشهای رزمی-کیک بوکس اپارات-بوکس-دعوا خیابانی, | موضوع: <-CategoryName-> |

تغذیه صحیح در ورزشکاران رشته کیک بوکس چگونه باید باشد
نويسنده: مهندس جعفرفتحی | تاريخ: چهار شنبه 29 مهر 1394برچسب:تغذیه در ورزش-زبان خوش,تصاویر برای رزمی,رزمی - آپارات,بانک اطلاعات ورزشهای رزمی-کیک بوکس اپارات-بوکس-دعوا خیابانی, | موضوع: <-CategoryName-> |

کنترل تمرین از طریق ضربان قلب

 

http://www.razmavar.com/images/RAZMAVAR/text-news/exercise-control-through-heart-rate.jpg

یک مربی همواره باید برنامه های تمرینی خود را از نظر اجرا تحت کنترل داشته باشد ، تا بتواند یک ارزیابی صحیح از برنامه های داده شده به عمل آورد و چنانچه لازم باشد اصلاحات مورد نیاز را در برنامه تمرینی خود به عمل آورد.

 

لذا باید در سه مرحله تمرینی یعنی : گرم کردن، تمرینات هوازی وتمرینات غیر هوازی ورزشکار را تحت کنترل داشته باشد تا دریابد آیا آنچه هدف برنامه تمرینی بوده است رسیده است یا خبر؟ با چند روش می توان ورزشکار را کنترل نمود که آیا به آن دامنه کار تعریف شده رسیده است یا خبر ؟ برای مثال وقتی به تیم دستور گرم کردن می دهد باید کنترل کند که آیا واقعا بدن وی گرم گردیده است یا خیر؟ یا آیا در تمرینات هوازی ورزشکار در همان حد خواسته شده کار کرده است یا نه ، زیرا ممکن است ورزشکار فراتر از خواسته مربی شدت کار را بالا برده و یا بر عکس، در آن شدت ، کار نکرده باشد.

یکی از این روش ها اندازه گیری اسید لاکتیک خون ورزشکار است زیرا میدانیم در فعالیت های مختلف با شدت های گوناگون ، مقدار تجمع اسید لاکتیک در بدن متفاوت می باشد. اما چگونه یک مربی می تواند در وسط تمرین اسید لاکتیک را اندازه گیری کند ؟ پس راه آسانتری را باید جستجو نمود.

ساده ترین راه، اندازه گیری ضربان قلب ورزشکار است ، یعنی با اندازه گیری ضربان قلب ورزشکار با پارامتر های از پیش تعیین شده مثل سن و ضربان قلب ورزشکار در حالت سکون می توان به این هدف رسید. وقتی مربی به ورزشکاری دستور گرم کردن (warm up ) می دهد باید ضربان قلب وی برابر فرمول زیر محاسبه کند و ضربان قلب که به این محدوده رسید نشان می دهد که بدن گرم شده است و آماده تمرین می باشد.
ماکزیمم ضربان مجاز قلب ورزشکار = سن ورزشکار – 220
ضربان قلب کاری = ضربان قلب ورزشکار در حالت سکون – ماکزیمم ضربان قلب ورزشکار
ضربان قلب در حالت گرم کردن= ضربان قلب در حالت سکون + (4/0×ضربان قلب کاری)

برای مثال این محاسبه برای یک ورزشکار 30 ساله که ضربان قلب وی در حالت سکون 70 ضربه در دقیقه می باشد به شرح زیر است
ماکزیمم ضربان مجاز قلب 190=30-220
ضربان قلب کاری 120=70-190
ضربان قلب مجاز برای گرم کردن 118=70+48 70+(4/×120)

محدوده ضربان قلب ورزشکاری که استقامتی هوازی کار می کند به شرح زیر است:
ضربان قلب در حالت سکون + (6/0×ضربان قلب کاری)
و اگر ورزشکار در آستانه غیر هوازی کار می کند یعنی بین مرز هوازی و غیر هوازی کار وتمرین می نماید ضربان قلب وی به شرح زیر محاسبه میگردد:
ضربان قلب در حالت سکون + 7/0 ×ضربان قلب کاری

برای مثال یک ورزشکار 30 ساله که ضربان قلب وی در حالت سکون 60 است
محدوده ضربان قلب وی در حالت آستانه غیر هوازی به شرح زیر می باشد:
ماکزیمم ضربان قلب 190=30-220
ضربان قلب کاری 130=60-190
151=60+91=60+(7/0×130)

ضربان قلب یک ورزشکار با مشخصات ذکر شده فوق وقتی که در آستانه غیر هوازی کار می کند .
اما محاسبه ضربان قلب همان ورزشکار 30 ساله که ضربان قلب وی در حالت آرامش و سکون 60 است در زمانیکه در آستانه اسید لاکتیک یعنی غیر هوازی کار می کند به شرح زیر است.
ضربان قلب ورزشکار در حالت سکون +9/0×ضربان قلب کاری
ضربان قلب کاری 130 =60-190 à ماکزیمم ضربان قلب 190 =30-220
177 =(60+117) =60+(9/0×130)

ضربان قلب ورزشکاری که در سیستم اسید لاکتیک یا غیر هوازی کار می کند
پس با توجه به ویژگی هر ورزشکار می توان از روی ضربان قلب وی مشخص نمود.

نويسنده: مهندس جعفرفتحی | تاريخ: چهار شنبه 29 مهر 1394برچسب:تنس"زبان خوش,تصاویر برای رزمی,رزمی "آپارات,بانک اطلاعات ورزشهای رزمی,کیک بوکس اپارات,بوکس,دعوا خیابانی, | موضوع: <-CategoryName-> |

چه‌ زمانی‌ باید غذا بخوریم‌؟

چه‌ زمانی‌ باید غذا بخوریم‌؟

نویسند:جعفرفتحی

 

راهنمای دقیق جهت غذای قبل از تمرین

 

خیلی از ورزشکاران از اینکه موقع تمرین انرژی لازم را ندارند و نمی توانند از حداکثر توانشان بهره ببرند شکایت دارند. کلید حل این مشکل می تواند در تغذیه ی قبل از تمرین ورزشی نهفته شده باشد. مقاله ای که در قسمت زیر آمده می تواند تا حدود زیادی به افراد ورزشکار کمک کند تا بازدهی بهتری در حین تمرین داشته باشند

.

معمولا ورزشکاران‌ بر روی‌ غذای‌ قبل‌ از ورزش‌ تاکید زیادی‌ دارند و باور دارند که‌ این‌ امر، عنصر کلیدی‌ در اجرای‌ حرکات‌ ورزشی‌ است‌. باید به‌ یاد داشته‌ باشیم‌ غذایی‌ که‌ در طول‌ دوره‌ تمرین‌ نیز مصرف‌ می‌شود، مهم است.

غذایی‌ که‌ قبل‌ از تمرین‌ خورده‌ می‌شود، باید به‌ عنوان‌ یک‌ موقعیت‌ خوب‌ برای‌ تنظیم‌ صحیح‌ میزان‌ کربوهیدرات‌ و مایعات‌ بدن‌ در نظر گرفته‌ شود و راحتی ورزشکار را در طی ورزش تضمین‌ کند


چه‌ زمانی‌ باید غذا بخوریم‌؟
غذایی‌ که‌ قبل‌ از تمرین‌ مصرف‌ می‌شود، فقط‌ هنگامی‌ مفید است‌ که‌ هضم‌ و جذب‌ شود. یعنی‌ شما باید زمان غذای‌ دریافتی‌ تان‌ را طوری تنظیم‌ کنید که‌ سوخت‌ مورد نیاز در طول‌ تمرین‌، در دسترس سلول های‌ بدن‌تان باشد.


زمان‌ لازم‌ برای‌ هضم‌، به‌ نوع‌ و میزان‌ غذایی‌ که‌ مصرف‌ شده‌ است‌ بستگی‌ دارد. عموماً هضم‌ غذاهای‌ پُرچرب‌، پُر پروتئین‌ و پُر فیبر نسبت‌ به‌ بقیه‌ غذاها نیاز به‌ وقت‌ بیشتری‌ دارد و ممکن‌ است‌ باعث‌ ناراحتی‌ معده‌ در طول‌ ورزش‌ شود. هضم‌ غذاهای‌ پرحجم‌ نیز زمان‌ بیشتری‌ می‌گیرد.


شما باید خودتان‌ تجربه‌ کنید که‌ چه‌ نوع‌ زمان بندی‌ تغذیه‌ای‌، نیازهای‌ فردی‌ شما را برآورده‌ می‌کند. عموماً، ورزشکارانی‌ که‌ مشغول‌ ورزش‌هایی‌ با شدت‌ کم‌ هستند یا ورزش‌ هایی‌ که‌ وزن‌ بدن‌ با وسیله‌ دیگری‌ تحمل‌ می‌شود، نسبت‌ به‌ ورزش‌های‌ دیگر مثل‌ دو که‌ شکم‌ در طول‌ ورزش‌ تکان‌ می‌خورد، می‌توانند میزان‌ بیشتری‌ غذا در معده‌ خودشان‌ تحمل‌ کنند.

یک‌ راهنمایی‌ کلی‌ این‌ است‌ که‌ 4-3 ساعت‌ قبل‌ از تمرین‌ غذا بخورید یا این‌ که‌ 2-1 ساعت‌ قبل‌ از ورزش،‌ یک‌ غذای‌ سبک‌ میل‌ کنید.

چه‌ باید بخوریم‌؟

غذایی‌ که‌ قبل‌ از تمرین‌ خورده‌ می‌شود، باید منبع‌ خوبی‌ از کربوهیدرات‌ باشد. همچنین‌ باید کم‌ چربی‌ و با فیبر متعادل‌ برای‌ کمک‌ به‌ هضم‌ و کاهش‌ خطر ناراحتی‌ معده‌ و روده‌ باشد.


در موقعیت‌های‌ خاص‌ ورزشی‌ ممکن‌ است‌ مهم‌ باشد که‌ بر میزان‌ کربوهیدرات‌ و مایع‌ مصرفی‌، زیاد تاکید کنیم‌. همچنین‌ این امر‌ نیز مفید است‌ که‌ هدف‌های‌ تغذیه‌ای‌ دیگر را هم هنگام‌ انتخاب‌ خوراک‌ قبل‌ از تمرین‌، مد نظر داشته‌ باشیم‌، یعنی‌ غذاهایی‌ را انتخاب‌ کنیم‌ که‌ دارای‌ انواع‌ زیادی‌ مواد مغذی‌ شامل‌ پروتئین‌، ویتامین‌ و مواد معدنی‌ باشند.

غذاهای‌ مناسب‌ برای‌ سه‌ تا چهار ساعت‌ قبل‌ از تمرین‌
-
نان‌ فانتزی‌ با مربا یا عسل‌ شیر

-
سیب‌ زمینی‌ آب‌ پز پنیر شیر

-
لوبیای‌ آب‌ پز با نان‌ تست‌

-
غلات‌ فرآوری‌ شده ی‌ صبحانه‌(سریال) شیر

-
نان‌ با پنیریا گوشت‌ موز

-
سالاد میوه‌ یا میوه‌ ماست‌

-
ماکارونی‌ یا برنج‌ با سس‌ با محتویات‌ کم‌ چرب‌ (مثل‌ گوجه‌ فرنگی‌، سبزیجات‌، گوشت‌ کم‌ چربی‌)


خوراک‌های‌ مختصر و مناسب‌ برای‌ یک‌ تا دو ساعت‌ قبل‌ از تمرین‌
-
غذای‌ مایع‌

- milk shake (
مخلوط‌ شیر و شربت‌ و بستنی‌) یا شربت‌ میوه‌ ی صاف‌ شده‌

-
خوراکی‌ های مخصوص‌ ورزش‌(برچسب‌ آن‌ را از نظر کربوهیدرات‌ و پروتئین‌ کنترل‌ کنید)

-
غلات‌ فرآوری‌ شده‌ صبحانه‌ شیر

-
کمی خوراک‌ تهیه‌ شده‌ از حبوبات‌

-
ماست‌ میوه‌ای‌

-
میوه‌

خوراک‌های‌ مناسب‌ برای‌ مدت‌ کمتر از یک‌ ساعت‌ قبل‌ از تمرین‌
-
نوشیدنی‌های‌ ورزشی‌

-
ژل‌ کربوهیدرات‌

-
داروهای‌ تقویتی‌

-
قطعه‌های‌ خوراکی‌ مخصوص‌ ورزش‌

-
آب‌ نبات‌ ژله‌ای‌

تعداد اندکی‌ از اشخاص‌ درصورت‌ مصرف‌ کربوهیدرات‌ در طول‌ یک‌ ساعت‌ قبل‌ از ورزش‌، بدنشان‌ عکس‌العمل‌ شدیدی‌ نشان‌ می‌دهد، این‌ موضوع‌ در همین‌ مقاله‌ بررسی‌ می‌شود.




آیا غذاهای‌ با شاخص‌ گلیسمی‌ پایین‌، بهترند؟

شاخص گلیسمی یا (glycemic index)gi میزان تأثیر ماده غذایی کربوهیدراتی را در افزایش قند خون نشان می دهد.


غذاهای‌ محتوی‌ کربوهیدرات‌ اثرات‌ متفاوتی‌ بر روی‌ قند(گلوکز) خون‌ دارند. غذاهای‌ با شاخص‌ گلیسمی‌ پایین‌ باعث‌ آزاد سازی‌ آرام‌ و پیوسته ی‌ گلوکز در خون‌ می‌شوند مثل: سیب، گلابی، گریپ فروت، لوبیا، عدس، آلبالو، گیلاس، انجیر، برگه زردآلو، هلو، آلو، بستنی، شیر، ماست، سوپ گوجه فرنگی، بادام زمینی.

در حالی‌ که‌ غذاهای‌ با شاخص گلیسمی‌ بالا باعث‌ افزایش‌ سریع‌ و کوتاه‌ مدت‌ گلوکز خون‌ می‌شوند مثل عسل، شکلات، ذرت، نان سفید، کشمش، آب نبات، بیسکوییت، هویج، آب پرتقال، کدو حلوایی و سیب زمینی پخته.

بر این اساس توصیه‌ شده‌ که‌ غذاهای با‌ gi پایین‌، به‌عنوان‌ غذای‌ قبل‌ از ورزش‌ استفاده ‌شوند، چون‌ می‌توانند باعث آزاد سازی‌ آهسته‌ و پیوسته‌ گلوکز در خون‌ شوند و سطح‌ گلوکز خون‌ را برای‌ مدت‌ بیشتری‌ پایدار نگه‌ دارند.

در هر حال‌، تحقیقات‌ تا کنون‌ نتوانسته‌ است ثابت‌ کند که‌ مصرف‌ غذای با‌ gi پایین‌، قبل‌ از تمرین‌ و در طول‌ اجرای‌ آن‌، برای‌ همگان‌ مفید است‌. به علاوه‌ مصرف‌ کربوهیدرات‌ (مثلاً نوشیدنی‌های‌ ورزشی‌) در طول‌ تمرین‌، سطح‌ سوخت‌ بدن را‌ در طول‌ فعالیت‌ بالا نگه می دارد و تحقیقات‌ نیز نشان‌ داده‌ که‌ این‌ عمل‌، تاثیرات‌ سوء انواع‌ کربوهیدرات‌ در غذای‌ قبل‌ از تمرین‌ را نیز در برندارد.

اگر شما مشغول ورزش‌ استقامتی‌ هستید که‌ در طول‌ آن‌ دریافت کربوهیدرات‌ اضافی‌ مشکل‌ است‌، ممکن‌ است‌ آرزو کنید که‌ کاش‌ قبل‌ از تمرین‌، یک‌ غذای‌ با gi پایین‌ را امتحان‌ می‌کردید.

البته در نظر داشته‌ باشید بسیاری‌ از غذاهای‌ با gi پایین‌ (مثل‌ عدس‌، فرنی‌ و حبوبات‌) ممکن‌ است‌ مناسب‌ نباشند و احتمال‌ اینکه‌ باعث‌ ناراحتی‌ معده‌ شوند نیز زیاد است‌

 

 

نويسنده: مهندس جعفرفتحی | تاريخ: چهار شنبه 29 مهر 1394برچسب:چه‌ زمانی‌ باید غذا بخوریم‌,تغذیه ی قبل از تمرین, قطعه‌های‌ خوراکی‌ مخصوص‌ ورزش‌, | موضوع: <-CategoryName-> |

کلمات و اصطلاحات کاربردی در سبک کیک بوکسینگWKA

لمات و اصطلاحات کاربردی در سبک کیک بوکسینگWKA

   
   

شرح حالت

اصطلاح

 به حالت گارد ایستادن

فایت استانس

خبر دار ایستادن—آزاد ایستادن

ردی استانس

لباس تمرین

یونیفرم

محل تمرین

پرگتیس هال

اعلام ادای احترام

بو

احترام به مربی  دان 1

ترینر  بو

احترام به مربی دان 2

کاح  بو

احترام به مربی دان 3 و 4

ماستر بو

احترام به مربی دان 5و6و7

تاپ ماستر بو

احترام به مربی دان 8و9و10

گراند ماستر بو

سلام  - تشکر  - عذرخواهی

ئی یه

ضربه مشت مستقیم

جب / پانچ

ضربه مشت دورانی

هوک

ضربه مشت از پایین به بالا

 آپر کات

ضربه مشت از پشت

بک پانچ

ضربه دورانی پا به پایین بدن

لو کیک

ضربه دورانی پا به  وسط بدن

میدل کیک

ضربه دورانی پا به سر

های کیک

ضربه با پنچه پا

فرانت کیک

ضر به با تیغه  پا

ساید کیک

ضربه دورانی با تیغه پا به بیرون

اوت ساید کیک

ضربه  دورانی با تیغه پا به داخل

این ساید کیک

ضربه با پاشنه پا به پشت

بک کیک

ضربه چرخشی با کف پا

اسپنینگ هوک کیک

ضربه چرخشی با پاشنه پا

اسپنینگ هیل کیک

لگد از جلو با کف پا به صورت هوک

هوک کیک

ضربه زانو از روبرو

فرانت نی کیک

درو کردن یا زیر پا کشیدن

سوئیپ

ضربه  پرنده با پنجه پا از جلو

جامپینگ فرانت کیک

ضربه چرخشی پرشی از پشت

جامپینگ راند بک کیک

ضربه چرخشی از پشت

راند بک کیک

ضربه پرشی با پاشنه پا به پشت

جامپینگ بک کیک

ضربه پرشی با زانو

جامپینک نی کیک

ضربه پرشی با تیغه پا

جامپینگ ساید کیک

ضربه پرشی با زانو از جلو

جامپینگ فرانت نی کیک

مبازره تماس کامل از کمربند به بالا

فول کنتاکت

مبارزه تماس کامل و آزاد

لو کیک

مبازره نیمه تماس

سمی کنتاکت

مبارزه از کمربند به بالا اما بدون ناک اوت کردن

لایت کنتاکت

مبارزه تماس کامل و آزاد و استفاده از زانو و آرنج مجاز است

تای بوکسینگ

نويسنده: مهندس جعفرفتحی | تاريخ: چهار شنبه 29 مهر 1394برچسب:کلمات و اصطلاحات کاربردی در سبک کیک بوکسینگ WKA,اپارات,کیک بوکس,ضربات کیک بوکس, | موضوع: <-CategoryName-> |

اسامی ضربات واصطلا حات(فول کیک بوکسینگ)
نوشته شده توسط : جعفر فتحی
اسامی و اصطلاحات

EIEH
سلام، تشکر، عذرخواهی
MASTER
استاد
INSTERACTOR
آموزگار، مدرس
COACH
مربی
READY
آماده
STANCE
حالت ایستاده
KICK
لگد
BOW
احترام گذاشتن
GO
دستور شروع، حرکت کردن، رفتن
SIT DOWN
نشستن
STAND UP
برخواستن
TURN BACK
برگشتن
SILENCE / BE QUIT
ساکت، آرام باش
BREAKING
شکستن اجسام سخت
YEL
فریاد با تخلیه نفس
MEDITISION
تمرکز با حالت چشم بسته
STRIKE
ضربه زدن
BLOCK
دفاع کردن
HIGH
بالا
MIDDLE
وسط
LOW
پایین
LEFT
چپ
RIGHT
راست
BACK
پشت
FRONT
جلو
SIDE
پهلو
IN SIDE
داخل
OUT SIDE
خارج
RELAX
رها کردن، آزاد
RING
محل مبارزه
COMBAT
مبارزه
FIGHT
دستور آغاز مسابقه
STOP
دستور قطع مسابقه
STRIKING BOARD
تخته تمرین

PARCTICE HALL

محل تمرین
GO ON
ادامه دادن
IT'S ENOUGH
کافی است
اسامی ایستادنها
 
READY STANCE
ایستادن خبردار
LINE POSITION
ایستادن درصف
FIGHT POSITION
(حالت مبارزه (آماده مبارزه
FORWARD STANCE
بسمت جلو ایستادن
V STANCE
ایستادن با پاشنه چسبیده و پنجه ها باز
SUMO STANCE
ایستادن بصورت سو مو
HORSE STANCE
(ایستادن پا اسبی (سرپاها رو به جلو
CAT STANCE
ایستادن گربه ای
BACK STANCE
ایستادن روی پای عقب
اسامی اعضای بدن
 
CHEST
سینه
STOMACH
شکم
BALLS
بیضه
WASTE
کمر
FOOT
پا
THIGH
ران
KNEE
زانو
LEG
ساق پا
FOOTWRIST
مچ پا
BALL OF FOOT
سینه پا
INSTEP
روی پا
HEEL
پاشنه
ARCH
هلال داخل پا
KNIFE FOOT
تیغ پا
BODY
بدن
HEAD
سر
FACE
صورت
EAR
گوش
EYE
چشم
NOSE
بینی
LIP
لب
JAW
فک
CHAIN
چانه
NECK
گردن
ARM
بازو
ELBOW
آرنج
FOREARM
ساعد
WRIST
مچ دست
HAND
دست
PALM HEEL
(کف دست (پاشنه
JOINT
مفصل
FISTS
مشت
FOREFIST
دو مفصل پشت مشت
INVERTED FIST
پشت مشت
FIST EDGE
لبه خارجی مشت
اسامی ضربات و تکنیکهای پا
 
FRONT KICK
لگد با سینه پا از جلو
ROUND HOUSE KICK
لگد با روی پا
LOW KICK / FORELEG KICK
لگد با ساق پا
SIDE KICK
لگد با تیغه پا از پهلو
ROUND BACK KICK
لگد چرخشی
BACK KICK
لگد با پاشنه پا به پشت
KNEE KICK
لگد با زانو
HEEL KICK
لگد با پاشنه از جلو
PUSH KICK
لگد از جلو با کف پا
HOOK KICK
لگد از جلو به صورت هوک
ARCH KICK
لگد از جلو با هلالی پا
AXE KICK
لگد مستقیم پا از بالا به پایین
IN SIDE KICK
لگد با پا از داخل
OUT SIDE KICK
لگد با پا از خارج
SWEEP
درو کردن زیر پا
SKIP SWEEP
درو کردن پا بصورت جهشی
SPINING HOOK KICK
لگد چرخشی با کف پا
SPINING HEEL KICK
لگد چرخشی با پاشنه پا
اسامی ضربات و تکنیکهای پرشی پا
 
JUMPING FRONT KICK
لگد پرنده با سینه پا از جلو
JUMPING FRONT HOUSE KICK
لگد پرنده با روی پا
JUMPING ROUND BACK KICK
لگد چرخشی پرشی از پشت
JUMPING BACK KICK
لگد پرشی با پاشنه پا به پشت
JUMPING KNEE KICK
لگد پرشی با زانو
JUMPING SIDE KICK
لگد پرشی با تیغه پا از پهلو
JUMPING FRONT KNEE KICK
لگد پرنده با زانو به جلو
اسامی ضربات و تکنیکهای دست
 
JEB PUNCH
ضربه مشت مستقیم
HOOK STRIKE
ضربه دورانی حلالی با پیش مشت
UPPERCUT STRIKE
ضربه پیش مشت از پایین به بالا
FOREFIST PUNCH
ضربه پیش ستونی بوسیله دو مفصل مشت
FIST EDGE SIDE STRIKE
ضربه لبه مشت از پهلو
FIST EDGE INSIDE STRIKE
ضربه تیغه مشت از داخل
FIST EDGE DOWN STRIKE
ضربه لبه مشت به طرف پایین
FIST EDGE OUTSIDE STRIKE
ضربه لبه مشت از خارج
INVERTED FIST STRIKE
ضربه پشت مشت روبرو
DOUBLE PUNCH
ضربه دوتایی مشت
ELBOW HIGH STRIKE
ضربه آرنج به بالا
ELBOW SIDE STRIKE
ضربه آرنج به پهلو
ELBOW BACK STRIKE
ضربه آرنج به پشت
KNIFE HAND DOWN STRIKE
ضربه تیغه دست به پایین
KNIFE HAND SIDE STRIKE
ضربه تیغه دست به پهلو
KNIFE HAND INSIDE STRIKE
ضربه تیغه دست از داخل
KNIFE HAND HIGH STRIKE
ضربه تیغه دست از بالا به پایین
ROUND BACK FIST STRIKE
ضربه چرخشی با لبه مشت
PALM HEEL HIGH STRIKE
ضربه پاشنه دست به بالا
PALM HEEL MIDDLE STRIKE
ضربه پاشنه دست به وسط
اسامی تکنیکهای دفاع با دست
 
CROSS DOWNWARD BLOCK
دفاع ضربدری دو دست رو به پایین
UPER BLOCK
دفاع بالا رونده
KNIFE HAND LOW BLOCK
دفاع تیغه دیت به پایین
WRIST UPER BLOCK
دفاع با مچ دست رو به پایین
SEPARANTING BLOCK
دفاع جدا کننده از هم
ELBOW OUT SIDE BLOCK
دفاع آرنج از خارج
ELBOW DOWN BLOCK
دفاع آرنج از پایین
SWEEPING BLOCK
دفاع جارو کننده
ELBOW MIDDLE STRIKE
ضربه آرنج به وسط و خارج
PALM HEEL MIDDLE BLOCK OUTSIDE
دفاع پاشنه دست از خارج به وسط
PALM HEEL LOW BLOCK
دفاع پاشنه دست به پایین
SCOOPING BLOCK
دفاع گردش ملاقه ای
PALM HEEL LOW BLOCK
دفاع با کف دست رو به پایین
KNIFE HAND HIGH BLOCK
دفاع تیغه دست به بالا
CROSS UPWARD BLOCK
دفاع ضربدری دو دست رو به بالا
INSIDE ARM BLOCK
دفاع با ساعد از داخل
KNIFE HAND MIDDLE BLOCK
دفاع تیغه دست وسط
OUT SIDE ARM BLOCK
دفاع با ساعد از خارج
نويسنده: مهندس جعفرفتحی | تاريخ: چهار شنبه 29 مهر 1398برچسب:, | موضوع: <-CategoryName-> |

معرفی قهرمانان کیوانk1

معرفی قهرمانان کیوانk1

نوشته شده توسط : جعفرفتحی

بهترین فایترهای جهان از دیدگاه OIPMCM

 رمی بونجاسکی          remy bonjasky

 

 

لقب:جنتلمن پرنده Flying Gentleman

 

 کشور:هلند                رشته ورزشی: موی تای            قد:198         وزن:106

 

 

تریخ تولد:۱۹۷۶          حضور در فینال مسابقاتk-1:تعداد حضور در فینال ۶ مرتبه

 

 

عناوین درk-1:قهرمان سال 2003-2004-2008ونايب قهرمان سال 2005

 

 

 

 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 

 

پیتر ارتس    PETER AERTS

 

 

کشور:هلند     تیم:ارتس      رشته:کیک بوکسینگ      تاریخ تولد:1970         قد:192cm        وزن:110kg

 

 

حضور در فینال مسابقاتk1:او در تمامی ۱۶ دوره ی برگذار شده ی مسابقات k1 بوده

 

 

عناوینk1:سالهاي 1994-1995-1998قهرمان ودر سال نایب قهرمان شد و در سال2007 نایب قهرمان شد

 

 

 

 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 

 

بادر هاری      badr hari   

 

 

متولد:۱۹۸۴             قد:۱۹۷    وزن۱۰۱       رشته:موی تای

 

 

 حضور در k1 :سال ۲۰۰۷و۲۰۰۸

 

 

عناوینk1:نایب قهرمان ۲۰۰۸

 

 

                                                                

 

 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 

 

ارنست هوست

 

 

                 لقب:آقای کامل mr perfect 

 

 

حضور

 

 

عناوین در  k1  :قهرمان سالهای: 1997/1999/2000/2002 

 

 

                                               

 

 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 

 

سمی شیلت

 

 

لقب:برج بلند:high tower

 

 

 

 

 

                         قد:۲۱۳              وزن:۱۲۸

 

 

حضور در  k1:سالهای ۲۰۰۵/۲۰۰۶/۲۰۰۷وقهرمانی در این ۳سال

 

 

                                                              

 

 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 

 

 

 

بيوگرافي و زندگينامه ارنست هوست

نام:ارنست                        قد:۱۹۰تيمتر                        جمع فايتها:۱۱۸

نام خانوادگي:هوست          وزن: ۱۰۸كيلو گرم                  برد:۹۸

لقب:اقاي كامل                 سبك:كيك بوكسينگ               ناك اوت:۶۲

كشور:هلند                      تيم:تيم اقاي كامل                  باخت:۱۹

تاريخ تولد:۱۱جولاي۱۹۶۵                                              مساوي:۱

 

 

هوست

قهرمان کیک بوکسینگ جهان 15 بهمن برای برگزاری کلاس های آموزشی وارد تهران می شود.
ارنست هوست قهرمان 4 دوره مسابقات k-1 و کیک بوکسینگ جهان همراه با یک مربی خانم به دعوت فدراسیون ورزش های رزمی به تهران می آید.
قرار است این دو مربی طی مدت زمان حضور خود برای مربیان ایرانی کلاس های آموزشی برگزار کنند.


 

 

 

 


ernesto hoost
کشور: هلند
سن 44
لقب: آقای کامل(mr.perfect)
افتخارات:
قهرمان سنگین وزن در سازمان I.K.B.F
قهرمان سنگین وزن در سازمان I.S.K.A
قهرمان k-1 world grand prix در سال های 1997 . 1999 . 2000 . 2002
قهرمان k-1 grand prix ملبورن در سال 2001

 

 

 

 



 

 

 

 



 

 

 

 

 




 

 

 

کیوان آذری ایرانیی



كيوان آذري

 

 

 

مايك زامبيديس

معروف به: مايك آهني

باشگاه زامبيديس/رشته كيك بوكس

كشور: يونان

تاريخ تولد: 25 تير 1359

قد: 167 سانتيمتر

وزن: 68.5 كيلو گرم

 

*عناوين*

قهرمان ISKA بالكان سال 1997

قهرمان حرفه اي اروپا سال 1998

قهرمان جهان واكو سال 2000

 

*نتايج مبارزات*

54 مبارزه – 45 برد – 9 باخت – 4 ناك اوت

در كي وان: 18 مبارزه – 11 برد- 7 باخت- 4 ناك اوت


 





  

 


 

   

 


  


 

 




 Mike Zambidis ..



 

Makis Kolethras, Mike Zambidis and Panayiotis Sozos after the Daniel Dawson fight.

 


 

 

 

بیوگرافی اندی هوگ 

 

 

 

 

 

نام:                          اندی هوگ

 

 

لقب:                        تتسوجین(مردآهنی به زبان ژاپنی)

 

 

سبک:                      کیوکوشین کاراته

 

 

وزن:                        ۱۰۸کیلوگرم

 

 

قد:                          ۱۸۰سانتیمتر

 

 

تاریخ تولد:                 ۷سپتامبر ۱۹۶۴

 

 

محل تولد:                 وهلن سوئیس

 

 

ملیت:                       سوئیسی

 

 

تاریخ فوت:                ۲۴ آگوست ۲۰۰۰

محل فوت:                توکیو ژاپن


 

 

پیروزی:                      ۳۷

 

 

 

 

 

تساوی:  پیروزی با ناک اوت:     ۲۲     

 

 

عناوین:

* فینالیست مسابقات  K-1 G.P 1998

* فینالیست مسابقات  K-1 G.P 1997

* قهرمان مسابقات K-1 1996 ژاپن

* قهرمان مسابقات کیک بوکسینگ W.K.A  

* قهرمان مسابقات موی تای سنگین وزن اروپا

* فینالیست کیوکوشین قهرمانی جهان 1993

* قهرمان کیوکوشین جهان 1992  

* قهرمان مسابقات کیک بوکسینگ W.M.T.C  

 

 

زندگی نامه اندی هوگ:

مرحوم شیهان اندی هوگ در سال 1964 میلادی در دهکده کوچکی واقع در کشور سوئیس بدنیا آمد او به خاطر بضاعت اندک مالی خانواده خود دوران کودکی خود را در یتیمی گذراند و مادر بزرگش مسئولیت سرپرستی او را بعهده گرفت .اندی با توجه به شرایط ضعیف جسمانی اغلب مورد تمسخر و حتی آزار و اذیت همکلاسی­های خود قرار میگرفت . شاید در همان دوران بود که اندی برای قوی شدن آماده و مهیا گردید و این آغاز رشد و پیشرفت قهرمان آینده جهان بود. اندی خیلی زود در کاراته رشد کرد بطوریکه در سنین نوجوانی در مسابقات بزرگسالان به راحتی برتری خود را با پیروزی بر حریفان به اثبات رساند زمانی که اندی یک پسر جوان بود از فیلم راکی در جهت قهرمان شدن الهام گرفت و همت و اراده او باعث شد تا در آینده بتواند بارها قهرمان جهان شود . 

 

 

 

 

شیهان اندی با 19 سال سن در سومین دوره مسابقات جهانی کیوکوشین کاراته برای اولین بار شرکت کرد . این تازه وارد با اجرای مبارزات تکنیکی و مهارتهای منحصر بفرد خود جهان کیو کوشین را تحت تاثیر قرار داد . چهار سال بعد یعنی در چهارمین دوره مسابقات جهانی کیوکوشین در سال 1987 اندی با مبارزان بزرگی چون ماسودا و  ادمیردا کوستا که هر دوی آنها از سد مبارزات 100 نفره گذشته بودند دست و پنجه نرم کرد و آنها را براحتی شکست داد.  

 

 

 فینال این مسابقات مبارزه دو نفر از بهترین مبارزان تکنیکی تاریخ کیوکوشین بود ( شوکی ماتسویی و اندی هوگ) و این اولین باری بود که یک مبارز غیر زاپنی به فینال مسابقات جهانی کیوکوشین راه پیدا کرده بود . هم اکنون نیز پس از گذشت سالها کاراته کارها و دوستداران مبارزه درباره فینال بزرگ شوکی ماتسویی با اندی هوگ و نتیجه آن صحبت می کنند مبارزه اندی تحولی بزرگ برای دنیای غرب بود و فضای جدیدی را برای مبارزان اروپائی باز کرد و به دنیا نشان داد که با اراده شجاعت و مهارت هرکسی میتواند یک قهرمان شود.در هر حال بسیاری از مردم اندی را برنده واقعی فینال میدانستند .

او می­بایست قهرمان چهارمین تورنمنت کیوکوشین می­شد . در سال 1988 اولین کاپ بین المللی اروپا در سوئیس سازماندهی گردید و رقبایی از زاپن - انگلیس - هلند - مجارستان - آلمان و اسپانیا در این دوره حضور داشتند . شیهان اندی هوگ برنده مطلق این مسابقات بودو مهیج ترین مبارزه بدون انکار فینال بین اندی هوگ و کنجی میدوری ( قهرمان جهان در سال 1991 ) بود با پیروزی اندی در راند دوم به اتمام رسید.  

 

 

اندی در سال 1989 برای دومین بار قهرمان سنگین وزن اروپا شد او برترین قهرمان اروپا بوده و از محبوبیت خاصی برخوردار بود . اندی در سال 1992 به منظور کسب تجربیات در سایر سبکهای آزاد، کیـوکـوشین را ترک کرد و این در حالی بود که او با بزرگترین مبارزان تاریخ کیوکوشین مبارزه کرد. در همان سالی که اندی سازمان جهانی کیوکوشین را ترک نمود در سبک سِیدوکان کاراته با غلبه بر قهرمان نامی این سبک ( تائی کین ) عنوان جهانی سِیدو را از آن خود کرد یکسال بعد در سال 1993 اندی با غلبه بر رقبای سرسختی همانند کاکودا به فینال مسابقات سیدوکان  رسید فینال این مسابقات را اندی با قهرمان نامی زاپن ساتاکه برگزار کرد در کلیه راندها برتری با اندی بود . حتی در یک راند با ضربه کاکاتو ساتاکه را نقش بر زمین کرد ولی در پایان رای با تساوی داوران و پس از انجام تامشی واری (شکستن اجسام ) فینال را از دست داد . او در این مسابقه با قهرمان ملی زاپن نمی جنگید بلکه بر علیه نابرابریها و .... مبارزه میکرد . شیهان اندی هوگ توانست قلوب مردم زاپن را فتح کند و از آن پس لقب سامورائی چشم آبی را بدست آورد .  

اندی هوگ در مسابقات k1

در سال 1993 اولین مسابقه اندی

در 5 نوامبر در مقابل موراکامی آغازگردید و این شروع مسابقات وی در این سیستم مبارزاتی ( کیک بوکس ) بود . او در اولین راند مبارزه پس از گذشت 50 ثانیه 3 مرتبه موراکامی را شکست داد . لگدهای مخرب وی باعث شد از شمال زاپن ( هوکایدو ) تا جنوب زاپن ( اوکیناوا ) اندی را بعنوان یک ستاره بزرگ بشناسند .علاوه بر ضربات پای اندی قدرت مافوق و تکنیک برتر او باعث شد که مردم او را بعنوان سلطان رینگ انتخاب کنند . شیهان اندی دارای روحیه خونگرمی بود که موجب میشد احترام عمیقی در مقابل رقبایش داشته باشد و عشق عمیقی را در طرفدارانش بوجود آورد کانچو  ایشی رئیس سبک سیدوکان و کارگردان مسابقات K-1 میگوید : عمده­ترین دلیلی که مردم زاپن اندی را بسیار زیاد دوست دارند این است که او چیزی دارد که زاپنی ها به آن احترام میگذارند و  آن خونگرمی قدرت و تواضع است . در سال 1996 اندی هوگ به لقب بهترین مبارز هنرهای رزمی مفتخر شد او در بزرگترین همایش هنرهای رزمی در آلمان نمایش واقعی کاراته را به همه دوستداران این رشته عرضه کرد و در پایان شمشیر زرین سامورائی را  از دستان ژان کلود ون دام (فرانکی) دریافت نمود . او در سال 1996 قهرمان مسابقات K-1 شد و در سالهای 97 و 98 فینالیست این مسابقات بود.

 

 

شیهان اندی در سن 35 سالگی به بیماری سرطان خون مبتلا گردید و در بیمارستان نیپتون زاپن تحت درمان شمیائی قرار گرفت . او فقط در اولین هفته های کوتاه سی و ششمین سال زندگیش بود که ناگهان چشم از جهان فرو بست. قلب اندی 3 بار از حرکت باز ایستاد و پزشکان سعی کردند که حیات او را برگردانند اما برای چهارمین مرتبه که قلب قهرمان از حرکت باز ایستاد پزشکان معالج او بیشتر سعی نکردند که او را به زندگی برگردانند و او در کمال آرامش و صلح با مرگ پیوند خورد . از دست دادن اندی هوگ ضایعه بزرگی برای دنیای هنرهای رزمی بود زیرا در این دنیا قهرمانان گرانبهائی همانند او زیاد نیستند

 

نويسنده: مهندس جعفرفتحی | تاريخ: چهار شنبه 29 مهر 1394برچسب:معرفی قهرمانان کیوانk1,جنتلمن پرنده,موی تای,بهترین فایترهای جهان از دیدگاه OIPMCM,اپارات ,بوکس, | موضوع: <-CategoryName-> |

نقش آب و نوشیدنی ها در ورزش

نقش آب و نوشیدنی ها در ورزش

نوشته شده توسط : جعفرفتحی

بدن ما از۷۰-۵۵ درصد آب تشکیل شده و تقریباً ۹۰-۸۰ درصد خون را آب تشکیل می دهد. آب تقریباً در تمام روندهای حیاتی بدن دخیل است.کمبود آب میتواند به تغییرات ذهنی و فیزیکی منجر شود.آب نقش های زیر را ایفا میکند:
* با شستن سمومی که در طی زندگی عادی تولید میشود،بدن را پاک میکند.
* زندگی مفاصل را تأمین میکند.
* پوست را از خشکی محافظت می نماید.
* هیدراسیون احشاء داخلی را حفظ میکند.
* دمای بدن را کنترل مینماید.
وقتی بدن گرم میشود،آب به شکل عرق از پوست دفع میگردد.این مساله خوب است چرا که عرق از پوست شما تبخیر میشود و بدن شما سرد میشود.در واقع یک تنظیم کننده دما در بدن شما وجود دارد ولی برای اینکه این سیستم به کار خود ادامه دهد،نیاز به جبران آب از دست رفته بدن دارید.اگر به اندازه کافی و در حد جبران عرق از دست رفته آب ننوشید،خون غلیظ شده و جریان خون کند میشود این امر باعث میگردد که فشار بروی قلب وارد شود.در صورتی که کمبود مایع زیاد باشد،بدن شما به اندازه کافی آب برای تولید عرق ندارد.در این نقطه درجه حرارت بدن میتواند تا حد خطرناکی بالا برود.وجود اینکه یک فرد بزرگسال با چثه متوسط در روز حدود۲ لیتر آب از دست میدهد،یک ورزشکار ممکن است در ظرف یک ساعت ورزش شدید قریب به ۳ لیتر آب از دست بدهد.در صورتی که این مایعات از دست رفته جایگزین نشوند،ممکن است دهیدراسیون عارض گردد.کم آبی یا دهیدراسیون یک اثر منفی و شدید روی کارایی ورزشی دارد.در واقع حتی هیدراسیون خفیف تا حد یک درصد کاهش وزن بدن می تواند با ایجاد سرگیجه،سردرد و زمان عکس العمل کندتر باشد و میتواند بر خطر گرمازدگی بیافزاید.در صورت عدم درمان،دهیدراسیون بدتر میشود و میتواند کشنده باشد.مراقب علایم زودرس هشداردهنده در خودتان و هم تیمی ها باشیدتا از دهیدراسیون اجتناب شود.در صورتی که هر یک از این علائم را مشاهده کردید،به مربی خود اطلاع دهید یا مراقبت طبی فوری طلب کنید.
تشنگی
سوال اینست که آیا احساس تشنگی همیشه با آغار کم آبی همراه است؟پاسخ اینست،نه همیشه.در بسیاری موارد ورزش واقعاً واکنش تشنگی را مختل میکند.به هنگام ورزش شما مقدار زیادی آب را قبل از احساس تشنگی از دست می دهید و قبل از اینکه بطور کامل کم آبی شما جبران شود احساس تشنگی از بین میرود.بنابراین برای تأمین نیازتان به آب نمی توانید به حس تشنگی اکتفا کنید.به عنوان یک ورزشکار،لازم است که بطور آگاهانه بیش از آنچه که دوست دارید آب بنوشید،مصرف کنید،بویژه زمانی که در گرما ورزش میکنید.
میزان مصرف مایعات در ورزشكاران
بنا به همه دلایل فوق،ورزشکاران لازم است که آب یا سایر نوشابه ها را قبل،در طی و بعد از ورزش مصرف کنند.قبل از ورزش:یک یا دو لیوان مایعات را دو ساعت قبل از مسابقه یا تمرین بیاشامید تا اطمینان حاصل کنید که بخوبی هیدراته شده اید.پانزده دقیقه قبل از شروع ورزش یک لیوان دیگر نیز بنوشید.در طی ورزش:در طی ورزش برای جایگزینی مایعات از دست رفته و اجتناب از گرمای بیش از حد هر۲۰- ۱۵ دقیقه ،۱۸۰-۱۲۰ سی سی مایعات بنوشید،مایعات سرد بهتر است چرا که به سرعت جذب می شوند و حرارت مرکزی بدن را سریعتر پایین می آورند.پس از ورزش:این نکته که پس از انجام ورزش به مصرف مایعات ادامه دهید حائز اهمیت است که جبران کم آبی بدن زمان میگیرد.برای اطمینان از اینکه به اندازه کافی آشامیده اید،خودتان را قبل و بعد ورزش وزن کنید.به ازای هر نیم کیلوگرم کاهش وزن حداقل ۵۰۰ سی سی آب مصرف نمایید.این اشتباه را نکنید که وزن کاهش یافته در ورزش مربوط به چربی است،چرا که چربی بتدریج از دست میرود و در مقیاس چند روز،مشخص نخواهد شد.تقریباً تمام کاهش وزن طی ورزش از منشاً آب می باشد.
علائم و خطرات كم آبی در ورزشكاران
دهیدراسیون می تواند نسبتاً سریع عارض شود.ملی همچنین ممکن است ظرف چندین روز ورزش بدون نوشیدن مایعات کافی پدید آید.ورزشکارانی که هر روز یا دوبار در روز و بویژه در آب و هوای گرم و مرطوب بشدت ورزش میکنند ممکن است بازای ها ۵/۰ کیلوگرم وزنی که از دست می دهند آب نیاز داشته باشند تا تعادل آب آنها مجدداً اعاده شود.به طور معمول نباید در روز وزن شما کاهش یابد،حتی ۲درصد کاهش وزن می تواند به کاهش کارآیی منجر شود و معرف دهیدراسیون خفیف باشد.علاوه بر آب،برخی از ورزشکاران نیاز به جایگزینی الکترولیتهای سدیم و پتاسیم که در عرق از دست می روند،دارند.این امر بویژه در ورزشی که بیش از یک ساعت به طول انجامد صدق میکند.بسیاری از نوشابه های ورزشی حاوی غلظتهایی از الکترولیتها و کربوهیدراتها هستند که جذب آب را تشریع می نمایند.به علاوه الکترولیتهای موجود در نوشابه های ورزشی تشنگی را تحریک میکند،که باعث تحریک فرد به نوشیدن و جبران کم آبی میشود. نوشابه های ورزشی در ورزشکاران استقامتی و نیز افرادی که تا حد توان به طور روزانه تمرین می کنند،یا در چند مسابقه در یک روز شرکت میکنند یا دو جلسه تمرین در روز دارند بیشترین فایده را دارند.در صورتی که ذائقه و بیزاری مانع نوشیدن مایعات مورد نیاز شماست،نوشابه را بر طریق سلیقه خود برگزینید.(انواع آبمیوه، آب ساده، آب معدنی،نوشابه های ورزشی،لیموناد)شما همچنین میتوانید از غذاهایی که آب زیادی دارند(مثل هندوانه،گوجه فرنگی،کاهو،سوپ)بیشتر استفاده کنید.با این حال آگاه باشید که نوشیدنیهای حاوی کافئین،نظیر قهوه و چای اثر متضادی دارند.کافئین نیاز بدن به ادرار کردن را افزایش میدهد و بنابراین باید در زمان اعاده مایعات از دست رفته،از مصرف آنها اجتناب نمود.به همین ترتیب مشروبات الکلی دارای اثر کاهنده آب بدن هستند.
چرا ورزشکاران همیشه در صدد کاهش وزن خود هستند؟
با تأکید امروزی بر لاغر شدن تا حد امکان،بسیاری از ورزشکاران به طور مستمر برای کاهش وزن تلاش میکنند با این حال کاهش وزن همیشه عاملی برای بهبود کارآیی ورزشی نیست.در واقع بسیاری از متخصصین تغذیه ورزشی معتقدند که به وزن بدن بیش از تأثیر واقعی آن بر کارآیی ورزشکاران اهمیت داده شده است.ورزشکاران معمولاً در پی کاهش وزن بدن به یکی از سه دلیل زیر هستند:
حضور در ورزشهای زیبا(مثل ژیمناستیک، پارکور، آکروبات رزمی)
افزایش سرعت(مثلاً در کارته، تکواندو)
رسیدن به یک رده وزنی خاص(مثل کشتی، جودو)

نويسنده: مهندس جعفرفتحی | تاريخ: چهار شنبه 29 مهر 1394برچسب:نقش آب و نوشیدنی ها در ورزش"اپارات"بوکس,اب معدنی,میزان مصرف مایعات در ورزشكاران, | موضوع: <-CategoryName-> |

روش موفقیت در کیک بوکسینگ

روش موفقیت در کیک بوکسینگ

نوشته شده توسط :جعفر فتحی

كیك بوكسینگ مانند سایر ورزشها نیاز به تعهدات واز خود گذشتگیها دارد .از آنجایی كه در این ورزش از تكنیكهای خطر ناك استفاده می شود ؛برای بدست آوردن كنترل روی حركات واستفاده از آنها آموزش باید با تمركز ودقت واعتماد به نفس در زمان مناسب بدون صدمه دائمی زدن به حریف تمرینی یا حریف انجام می گیرد .
مهارت با نگاه كرد ن دیگران یا خواندن درباره اینكه لگدها ومشتها چگونه زده می شوند به دست نمی آید ؛ ولی آنها به یاد گیری كمك می كنند . فقط تمرین با حریف نا مرئی یاواقعی می تواند به شما آموزش دهد چگونه از تكنیكهایی كه یاد گرفته اید دروضعیتهای واقعی وزیر فشار حمله وضد حمله خود را انجام دهید . تمرین كردن باعث می شود كه نقاط قوت وضعف خودتان را ارزیابی كنید ویا تمركز در تمرینات نقاط ضعف را بهبود می بخشد . به همین ترتیب یاد می گیرید چگونه نقاط قوت وضعف حریفتان را نیز بررسی كنید . شما یاد می گیرید از حركات قوی حریفتان فرار كنید واز نقاط ضعف او به سود خودتان استفده كنید .
مزایای كیك بوكسینگ وهمچنین چالشها وپاداشهای آن بسیار است ؛ اما این مزایا فقط با تمرینات مداوم بدست می آید. فقط با چند درس كیك بوكسینگ شما به شرایط فیزیكی وبدنی وسخت وموزن بودن دست نمی یابید .
وقتی برای مسابقه كیك بوكسینگ آماده می شوید باید تمرینات برنامه این فصل را شش روز در هفته انجام دهید . اگر شما این تمرینات را برای رتبه بندی ؛تناسب اندام ؛بهتر كردن شرایط فیزیكی ؛دفاع شخصی ویا برای بهبود مهارتهای خود انجام دهید ؛باید این برنامه را سه روز در هفته ادامه دهید .
همیشه تمرینات را با حركات گرم كردن وكششی شروع كنید تا از . ویا صدمه دیدن جلوگیری كنید . وقتی شروع به تمرینات پرشی می كنید بدن شما كاملأ گرم شده است .پریدن باعث بهتر شدن فنری پاها می شود و رقص پای شما را در مسابقات واقعی بهتر می كند . تمرین بوكس باسایه ‘ كاری جدا از تمرینات واقعی است وبهترین تمرین برای بهبود سرعت و انعكاس حركات شما می باشد . كار روی كیسه بوكس تمام عضلاتی را كه هنگام مشت زدن ولگد زدن به كار می روند بهتر می كند ‘ وشما را قادر می سازد تامشت ولگدهای نیرو مند وانفجاری بزنید . كار بر روی پدهای تمركزی سرعت ‘ قدرت وزمان سنجی شما را بهبود می بخشد وهر گز نباید غفلت شود . كار برروی پدهای تایلندی ضروری است ‘ به خصوص برای بوكسورهای تایلندی چون لگدهای پایین وبالا وهمچنین ضربات زانو وآرنج را تمرین می كنند . تمرین با كیسه بوكس (توپ) سرعتی وگلابی كه از كف به سقف متصل شده زمان سنجی سرعت ودید شما را بهتر می كند ‘ تمرین با حریف مهمترین قسمت آماده كردن بدن وروحیه بر ای مبارزه فول – كنتاكت است .
برای سخت كردن وافزایش قدرت عضلات واضافه كردن نیرو به تكنیكهای كیك بوكسینگ بهتر است جلسات تمرین را با حركات قدرتی تمام كنید .
تغذیه صحیح نیز دارای اهمیت است . شما باید مطمئن شوید برای جلوگیری از بیماری وحفظ سلامت خودتان به مقدار كافی ومناسب مواد غذایی مصرف می كنید . فقط مواد غذایی طبیعی بخورید وبه اندازه كافی میوه وسبزی جات مصرف نمایید . از مكملهای معدنی وویتامینها نیز استفاده كنید .
شما باید یك برنامه علمی تمرینات را دنبال كنید وبه آن بچسبید . همچنین داشتن طرز فكر مثبت و رفتار خوب در تمرینات باتمركز وتوجه به كارهایی كه در تمرین انجام می دهید دارای اهمیت است . علاوه بر تمرینات سازمان یافته ای كه زیر نظر مربی انجام می دهید ‘ شما باید روزانه تمریناتی را در منزل انجام دهید . هر روز روی یك حركت كیك بوكسینگ كار كنید این كار باعث می شود تا تكنیك را صحیح وبا تمر كز فكری انجام دهید وبهتر از آن است كه سعی به یاد گرفتن چند حركت در یك جلسه كنید .

 

نويسنده: مهندس جعفرفتحی | تاريخ: چهار شنبه 29 مهر 1394برچسب:روش موفقیت در کیک بوکسینگ, ورزشها نیاز به تعهدات, درس كیك بوكسینگ,اپارات,كشیدگی عضلات, | موضوع: <-CategoryName-> |

تاریخچه ورزش کیک بوکسینگ

ورزش - ورزش رزمی - تاریخچه رشته کیک بوکسینگ


 ورزش رزمی پر طرفدار کیک بوکسینگ ترکیبی از رشته‌های رزمی موی تای ، کاراته و بوکس است کیک بوکسینگ ورزش رزمی می‌باشد که تنها سی سال از تولد آن می‌گذرد در کیک بوکسینگ ضربات مشت ، لگد ، زانو ، آرنج و گرفتن همدیگر آزاد می‌باشد ولی زدن حریفی که بر روی زمین افتاده ممنوع است مسابقات در یک زمین مربع شکل 16 تا 20 فوتی ( هر فوت 30.48 سانتی متر ) که با طناب محصور شده برگزار می‌گردد زمان بازی معمول
ا سه راند سه دقیقه‌ای می‌باشد که ورزشکاران بین هر راند یک دقیقه استراحت می‌کنند هر مسابقه توسط یک داور و یک پزشک کنترل می‌شود در هر راند سه قاضی به مبارزان امتیاز می‌دهند بنیانگذار کیک بوکسینگ در غرب جو لوییس می‌باشد که پدر کیک بوکسینگ آمریکا نامیده می‌شود ...

کیک بوکسینگ مانند تمام رشته‌های رزمی دارای کمربند و دان می‌باشد این ورزش داخل رینگ برگزار می شود و گرفتن حریف در مسابقه خطاست و اگر در طول مسابقه بیش از سه خطا داشته باشید بازنده اعلام می‌شوید . در مسابقات یک داور وسط وجود دارد و سه داور کنار و یک قاضی وجود دارد در بعضی از مسابقات که سطح آن پایین است زمان مسابقه 2 راند 2 دقیقه‌ای است به افرادی که کیک بوکسینگ کار می‌کنند جنگنده ( FIGHTER ) می‌گویند . در شیوه مسابقات فول کنتاکت ورزشکاران مرد تنها به استفاده از دستکش اکتفا می‌کنند . گاهی اوقات کیکی بوکسینگ را به عنوان یک سبک رزمی در نظر می‌گیرند اما در بسیاری از مواقع کیک بوکسینگ تنها یک رویداد رزمی متشکل از مجموعه‌ای قوانین مبارزاتی است . گروهی از ورزشکاران از دیگر استایل‌های رزمی هم که ممکن است علاقه مند به حضور در مسابقات کیک بوکسینگ باشند از آن جمله می‌توان به سانشو کاران و بسیاری از رزمی کاران سبک‌‌های رزمی ژاپنی اشاره کرد . نکته قابل توجه وجود قوانین متعدد برای انواع مسابقات کیک بوکسینگ است و اینکه از هر سنی می توان به کیک بوکسینگ پرداخت ولی مساله مهم این است که تا 18 سالگی استفاده از کلاه محافظ سر همواره توصیه می‌شود . در کشورهای مختلف دنیا کیک بوکسینگ به اشکال مختلف وجود داشته است که به برخی از ان ها اشاره گذرایی خواهیم داشت . ادی تادا ( ADI THADA ) یا کیک بوکسینگ هندی نوعی کیک بوکسینگ که در آن ضربات زانو ، آرنج و حمله با پیشانی وجود دارد .
لت وی ( LATHWEI ) یا کیک بوکسینگ برمه ای
هنر رزمی سنتی برمه با تاکید بر اجرای ضربات زانو ، آرنج و سر تمامی نقاط بدن ممکن است در یک حمله مورد استفاده قرار بگیرد نام دیگر آن « باندو کیک بوکسینگ » است .
PRADAL SEREY
جد احتمالی موی تای ! موی تای ( تای بوکسینگ )
هنر رزمی سنتی تایلند که امروز شهرت جهانی یافته و ضربات زانو و آرنج در آن مجاز است .
کیک بوکسینگ ژاپنی
مشابه موی تای اما با سیستم امتیاز دهی متفاوت .
کیک بوکسینگ آمریکایی
مشابه کیک بوکسینگ ژاپنی و فول کنتاکت کاراته با شیوه امتیاز دهی متفاوت .
فول کنتاکت کاراته
در برخی موارد از محافظ‌های بدن برای مسابقات و تمرین استفاده می‌شود.
ساواته ( کیک بوکسینگ فرانسوی )
استفاده از کفش در مسابقات مجاز است .
سانشو ساندا ( کیک بوکسینگ چینی )
شامل تکنیک های کاربردی سایر استایل‌های رزمی به همراه فنون درگیری و پرتاب‌ها . شوت بوکسینگ شکل ژاپنی کیک بوکسینگ که در آن پرتاب و درگیری مانند سانشو مجاز است .
YAW – YAN ( کیک بوکسینگ فیلیپینی یا تای کیک بوکسینگ thai kick boxing )
رقص مرگ نام مناسبی برای تای کیک بوکسینگ  است ورزشی مشابه موی تای . می‌توان به انواع متعدد دیگری از کیک بوکسینگ نیز اشاره کرد ولی همان طور که اشاره شد تفاوت اصلی همگی آن ها در نوع قوانین مسابقاتی است در عین حال بسیاری از این استایل‌ها اساسا خود را کیک بوکسینگ نمی‌دانند و استفاده از نام کیک بوکسینگ تنها برای ملموس تر شدن ان‌ها نزد عامه است . واژه کیک بوکسینگ اولین بار توسط « نوگوچی اسامر » که یک برگزار کننده مسابقات رزمی در ژاپن بوده است برای انواع مختلف ورزش‌های مشابه بهموی تای و کاراته در دهه 1950 ابداع شد این اصطلاح بعدا در آمریکا به شکل خاص به کار رفت در بیستم دسامبر سال 1959 هم یک دوره مسابقه موی تای بین فایترهای تایلندی در سالن آساکوزای توکیو برگزار شد.
ورزش های رزمی - رزمی کار

نويسنده: مهندس جعفرفتحی | تاريخ: چهار شنبه 29 مهر 1398برچسب: رشته, کیک, بوکسینگ, ورزش, آکا, راند, ورزش, می‌باشد, برگزار, زمین, زانو, راند, زمین, تولد, می‌دهند, حریف, ضربات, سانت, ترکیب, آمریکا, , | موضوع: <-CategoryName-> |

توصیه های لازم برای مبارزه
توصیه ‏های لازم برای مبارزه


- آماده بودن صد در صد بدن:

شما زمانی می‏توانید به مبارزه بپردازید كه بدنی آماده داشته باشید وبدن‏شما آماده نخواهد شد مگر اینكه تمرینات سخت ومداومی داشته باشیدواین تمرینات سخت ومداوم علاقه وپشتكار می‏خواهد. همیشه ودر همه‏حال باید با سستی وتنبلی فرسنگها فاصله داشته باشید.

2- تمركز فكر:

شما وقتی وارد رینگ مبارزه می‏شوید باید تمام فكرتان را جمع كرده وفقط به مبارزه وحریف فكر كنید، در ضمن وقتی وارد رینگ شدید باید اراده قوی‏داشته باشید وهمیشه به خودتان تلقین كنید كه (من حریف را شكست‏خواهم داد) شما طوری در مبارزه عمل كنید كه حریف از هیبت شما بترسدودست وپایش را گم كند ، البته منظور بنده این نیست كه حریف را كوچك‏بشمارید بلكه منظور بنده اینست كه قویتر از او ظاهر شوید ومقام حواستان‏را جمع كنید چون شما مقابل جسمی بیجان نایستاده‏اید بلكه كسی كه درمقابل شماست یك رزمی كار است، فكر می‏كند وجسمی آماده دارد وامكان‏این هست كه از یك لحظه غفلت شما استفاده كرده وشما را نقش زمین كند.

3- سرعت عمل:

شما باید یاد بگیرید كه سرعت وقدرت را با هم منسجم سازید تا چنان ضربه‏هایی به حریفتان وارد كنید كه گویا با پتك بر سرو بدن او می‏كوبید وسرعت‏باید چنان باشد كه گویا شبح است نه سرعت یك دست ویا پا.

4- رقص پا:

شما باید در مبارزه چنان عمل كنید كه گویا مانند كشتی هستید در یك دریای‏طوفانی ومتلاطم. شما با تغییر دادن مكان وموقعیت خود، مهلت ضربه زدن‏را از حریف سلب می‏كنید شما با رقص پا لحظه‏ای در سمت راست‏ولحظه‏ای در سمت چپ ولحظه‏ای هم بصورت دائره‏ای دور حریف‏بچرخید تا با این عمل حریفان خود را گیج كرده وضربه‏های سرنوشت سازرا به آنها وارد آورید.

5- كیاب (جیغ كشیدن):

كیاب یعنی دادن هوای ششها به بیرون همراه با صدا در موقع زدن ضربه. این‏عمل سه خاصیت مفید وكارساز دارد ، یكی: قدرت را بیشتر می‏سازد, دوم: ‏اینكه حواس حریف را پرت نموده, سوم: اینكه ترس در وجودش رخنه‏می‏كند واینها باعث می‏شود كه شما موقعیت ضربه زدن به حریف را پیداكنید.

6- ضربه زدن به قسمتهای حساس بدن حریف:

شما باید از ضربه زدن بیهوده جداً بپرهیزید چون نه فقط به حریف ‏نمی‏خورد بلكه باعث می‏گردد كه شما زودتر از معمول خسته شوید پس‏چنان باید عمل كنید كه هر ضربه‏ای را كه به سمت حریف پرتاب می‏كنید باید به هدف مورد نظر بخورد، یعنی به جای صد ضربه بیهوده سعی كنید ازیك ضربه حساب شده وكاری استفاده كنید وبه بدن حریف وارد كنید كه درغیر اینصورت مبارزه شما طولانی وبی فایده خواهد بود خلاصه اینكه اگرضربه‏ای كه می‏خواهید اجرا كنید صد در صد مطمئن نیستید به حریف ‏بخورد به هیچ وجه آنرا اجرا نكنید حتی اگر نیم در صد شك داشته باشید.

7- مبارزه با تمام قدرت:

شما برای اینكه بتوانید حریفان خود در ثانیه‏های اول شكست دهید بایدچنان با قدرت وسرعت مبارزه كنید كه انگار آن حریف دشمن واقعی‏شماست، در ضمن هیچ وقت در مبارزه نگذارید احساسات عاطفی بر مغزشما غلبه كنند در اینصورت شكست شما حتمی خواهد بود.

خلاصه اینكه در مبارزه به هیچ كسی رحم نكنید حتی اگر..!

ضمناً، هدف یك جنگجو پیروز شدن است نه شكست خوردن، پس برای ‏پیروز شدن باید از تمامی امكانات خود بهره گیرید وحریفانتان را از پای دربیاورید؟

بهترین روشهای مبارزه

1- اگر وارد رینگ مبارزه شدید اول باید خونسردی خود را به هر نحوی كه‏شده حفظ كنید.

2- بعد از اینكه مبارزه شروع شد به هیچ وجه ضربه‏های بیهوده نزنید.

3- راند اول را برای گرم كردن بدن خودتان بكار بگیرید یعنی در راند اول ازقدرت خودتان برای شكست دادن حریف استفاده نكنید فقط زمانی ضربه‏بزنید كه فرصتی دارید وصد در صد مطمئن هستید كه به حریف می‏خورد درآن وقت ضربه را با خیال آسوده و با تمام قدرت بر روی حریف بكوبید.

4- اول باید ببینید حریف شما بیشتر از دستهایش استفاده می‏كند یا پاهایش،واگر از دستهایش استفاده می‏كند باید ببینید از كدام تكنیكها بیشتر استفاده‏می‏كند وكدام دست او قویتر است فرضاً ، اگر دست راست او قویتر باشدشما باید در هنگام مبارزه بیشتر بطرف دست راست او بروید در كنار دست‏راست او باشید تا فرصتی برای ضربه زدن به شما را نداشته باشد واگرخواست با دست چپ ضربه بزند به او اجازه بدهید زیرا دست دیگر اوچنان قدرتی نخواهد داشت واگر حریف از پاهایش استفاده می‏كند باز هم‏باید ببینید كه كدام پای او قویتر است. اگر فرضاً پای راست او قویتر است‏شما در هنگام مبارزه بیشتر بطرف پای راست او بروید یعنی در كنار پایی‏راست او باشید تا فرصتی برای ضربه زدن به شما را نداشته باشد واگرخواست با پای چپ ضربه بزند اجازه بدهید كه ضربه‏اش را بزند برای اینكه‏پای دیگر او قدرت چندانی ندارد.

5- اگر حریفتان در مبارزه از دستهایش بیشتر از پاهایش استفاده می‏كند وضربه‏های دست او قوی هستند شما باید بر عكس او عمل كنید یعنی باید از دور واز پاهای خودتان استفاده كنید واصلاً نگذارید كه حریف به شمانزدیك شود.

6- اگر حریفتان در مبارزه از پاهایش بیشتر از دستهایش استفاده می‏كندوضربه‏های پای او قوی هستند شما باز هم باید بر عكس وی عمل كنید یعنی باید از نزدیك و از دستهایتان استفاده كنید وبه هیچ وجه از او دورنشوید ونگذارید از شما فاصله بگیرد.

7- اگر حریف شما هم از دستهایش وهم از پاهایش به نحو احسن وبه خوبی‏استفاده می‏كند شما باید ببینید نقاط ضعف او كجاست سپس به همان جا باتمام قدرت ضربه بزنید.

8- اگر حریف شما قد بلند باشد شما باید بیشتر به كشاله ران، پهلوی راست،زانوها وبه فك تحتانی او ضربه بزنید برای اینكه افراد قد بلند در مناطقی كه‏ذكر شده ضعف زیادی دارند وشما با ضربه زدن به همین مناطق حساس‏ونقاط ضعف به آسانی می‏توانید حریفان قد بلند خود را شكست دهید.

9- اگر حریف شما تقریباً چاق باشد، بهترین راه شكست دادن او اینست كه‏ اولاً او را خسته كنید ثانیاً بیشتر ضرباتی كه اجرا می‏كنید به قسمتهای شكم،صورت وبر بازوهای او باشد.

10- اگر با حریفی روبرو شدید كه از نظر تكنیك وتاكتیك وهم از نظر هوش‏وذكاوت از بهره بالایی برخوردار باشد بهترین راه شكست دادن :

الف- گول زدن اوست

یعنی وقتی می‏خواهید به پاهایش ضربه بزنید به صورت او نگاه كنید واگرمی‏خواهید به صورت او ضربه بزنید به پاهایش نگاه كنید واگر این روش‏كارساز نبود به ترفند دوم دست می‏زنیم .

ب- از احساسات عاطفی وحماقت‏او استفاده كنیم

از این احساسات وحماقت كه در عرض چند ثانیه بوجود می‏آید به ضرر اواستفاده كنید در این روش ثانیه‏ها نقش بسزائی دارند.

شما باید به این صورت عمل كنید كه وقتی حریف به شما ضربه‏ای زد فرقی‏نمی‏كند كه چه ضربه‏ای باشد وقتی ضربه‏اش به شما اصابت كرد شما بایدبه او بفهمانید كه دیگر قادر نیستید به مبارزه ادامه دهید در چنین موقعی‏حریفتان یا با حماقت تمام به سمت شما حمله خواهد كرد یا اینكه‏احساسات عاطفی او نمی‏گذارند كه حمله كند ودلش برایتان می‏سوزدومبارزه را متوقف می‏كند ، در این دو حالت اگر بتوانید از آنها به نحو احسن‏استفاده كنید، مبارزه را به نفع خودتان تمام خواهید كرد.

توضیح بیشتر:

حریف وقتی شما را آسیب دیده می‏پندارد و می‏خواهد به شما حمله كند دیگر به هیچ وجه از مغزش استفاده نمی‏كند وبا گاردی باز به سمت شما حمله می‏كند تا شما را از پای درآورد كه به این حالت حماقت تمام عیارمی‏گویند وخلاصه وقتی با این توصیفات به شما حمله كرد بهترین كاری كه‏می ‏توانید بكنید تا مبارزه به نفع شما تمام شود اینست كه وقتی حریف كاملاًبه شما نزدیك شد ، با تمام قدرت بر روی شكم یا زانوی او ضربه كاری‏بزنید.

اگر حریف مبارزه را بخاطر اینكه دلش برای شما سوخت متوقف كند،شما باید بدون اتلاف حتی یك ثانیه وبلافاصله به سمت او حمله‏ور شویدوبا تمام قدرت بر روی صورت ، شكم، زانو یا كشاله ران او ضربه بزنید ومطمئن باشید ، این مبارزه به نفع شما به پایان خواهد رسید.

نويسنده: مهندس جعفرفتحی | تاريخ: چهار شنبه 29 مهر 1394برچسب:توصیه,لازم برای مبارزه,ترس, مبارزه با تمام قدرت, شكم,حریف,اپارات,بوکس, | موضوع: <-CategoryName-> |

وظایف کمیته ها در کیک بوکسینگ

مقدمه

جامعه کنونی فول کیک بوکسینگ وارث دستاورد از سال 1372 تلاش پیگیر و خستگی ناپذیر اساتید دلسوز ، پر تلاش و متعهد می باشد . با توجه به اینکه مسائل فنی و علمی این سبک از اهمیت فوق العاده برخوردار بوده و نقش عمده ای را در گسترش و ارتقاء کیفی و کمی ایفا می نماید وهمچنین با توجه به اهمیت شورا در اسلام از نظر فضلیت و مشورت و بی نقصی نسبی تصمیمات و پرهیز از فرد گرائی لازم است شورائی متشکل از افراد دارای صلاحیت علمی و فنی و دارای تجربه علمی و چهره محبوب و مورد اعتماد و حسن شهرت در ورزش مردمی و پر طرفدار فول کیک بوکسینگ بانام ( شورای فنی ) تشکیل گردد .
این شورا بالاترین مرجع تصمیم گیری در مسائل فنی می باشد و بدیهی است با گزینش افراد واجد شرایط در این شورا شاهد رشد فرایند در کلیه ابعاد این سبک در میادین داخلی و بین المللی خواهیم بود .

انشاءالله
شرح وظایف شورای فنی

    * ماده 1 ) شرایط احراز

      شرایط عضویت در شورای فنی فول کیک بوکسینگ به شرح ذیل تعیین گردیده است .
      1ـ اعتقاد به اهداف و ارزشهای نظام جمهوری اسلامی ایران
      2 ـ حداقل 14 سال سابقه مستمر و فعال در رابطه با سبک
      3 ـ حداقل سن 35 سال تمام
      4 ـ دارای حسن شهرت اجتماعی و ورزشی باشند
      5 ـ شناخت و اشراف کامل بر تمام ابعاد فنی ، علمی ( تکنیکهای استاندارد فول کیک بوکسینگ و توانائی اجرای فیزیکی صحیح تکنیکها با توجه به شرایط سنی و جسمی داشته باشند .
      6ـ رشته رزمی تخصصی آنها فول کیک بوکسینگ باشد و نسبت به این رشته تعصب و علاقه مخصوصی داشته و منافع سبک خود را به هر سبکی ترجیح بدهند .
      7ـ در پرورش قهرمانان و ارتقاء سطح فنی سبک فعالانه شرکت نمایند
      8 ـ دارای خلاقیت و ابتکار فکری بوده و در طی جلسات در بحثها شرکت نموده و با ارائه تفکر خود از آن دفاع نمایند .
      9ـ در طی جلسات از هر گونه موضع گیری و ایجاد تفرقه جداً پرهیز نمایند .

    * ماده 2 ) شرح وظایف :

      اعضاء منتخب در شورای فنی موظف به انجام موارد به شرح ذیل می باشند .
      1) ارائه راهکارهای فنی ، بررسی و تائید آیین نامه های فنی ارائه شده به شورای فنی پیشکسوتان
      2) بررسی و تائید آیین نامه مسابقات کشوری و برون مرزی پیشکسوتان
      3) تائید افراد معرفی شده از طرف کمیته ها جهت اجرای استاژ ـ هماهنگی و دوره های مختلف
      4) تعیین افراد به عنوان ( ناظر ، ممتحن ، مدرس ، ژوری ) طبق برنامه ارائه شده در تقویم ورزشی مربوطه
      5) بررسی طرحهای جدید فنی و تخصصی بدست آمده از منابع داخلی و خارجی و انتقال آن به کمیته های مربوطه در سبک
      6) بررسی و تائید صلاحیت مدیر ، سر مربی ، مربی تیمهای ملی و امور فنی و علمی آنها در تیمهای ملی کشور
      7) حل اختلاف در بروز اختلافات تیمهای ملی ( اعضاء )
      8) بررسی تقاضا نامه های تزهای نوین به جهت فعالیت تحت پوشش فول کیک بوکسینگ و اعلام نظر در آن موارد
      9) هماهنگ نمودن سطح آموزش در کل کشور و جهان
      10) بررسی و اظهار نظر در مواردیکه از طریق ریاست فدراسیون به شورای پیشکسوتان ارجاع گردیده است
      11) نظارت بر حسن اجرای امور در حیطه وظایف شورای فنی پیشکسوتان
      12) احترام به رأی اکثریت و مصوبات جلسات شورای فنی

    * ماده 3 ) شرح وظایف اهداف شورای فنی پیشکسوتان

      1) قانون گذاری در تمام سطوح فنی فول کیک بوکسینگ
      2) پشتیبانی تمام عیار فنی در تشکیلات فدراسیون و جهانی شدن سبک
      3) پشتیبانی ، تلاش و پیگیری به جهت ورود ورزش فول کیک بوکسینگ به مسابقات المپیک از طریق احراز کرسی عضویت در کمیته المپیک جهانی
      4) تصویب تزهای نوین سبک
      5) پشتیبانی فنی در ایجاد سازمان تبلیغات جهانی فول کیک بوکسینگ
      6) تشکیل صنوق جهانی سبک
      7) پشتیبانی فنی و ستادی از تشکیل مرکز آموزش و تربیت بدنی مربی بین المللی سبک

    * ماده 4 ) تشکیلات شورای فنی پیشکسوتان

      1) اعضاء شورای فنی ...................... نفر می باشند .
      2) از بین افراد یک نفر به عنوان دبیر و یک نفر به عنوان منشی انتخاب می شود .
      3) تمامی اعضاء دارای حق رأی مساوی بوده و افراد غیر عضو حاضر حق رأی ندارند .
      4) جلسات بصورت رسمی هردو هفته / یکماه یکبار تشکیل می گردد .
      5) مصوبات جلسات پس از تائید و امضاء رئیس سبک در تمامی سطوح تحت نظارت سبک قطعی و لازم الاجراست و از طریق روابط عمومی به اطلاع عموم جامعه سبک خواهد رسید .
      تبصره 1 :
      در موارد ضروری جلسات فوق العاده تشکیل خواهد شد .

    * ماده 5) شرح وظایف دبیر شورای فنی پیشکسوتان

      1 ) تهیه و تنظیم دستور جلسات با هماهنگی رئیس سبک ومسئول کمیته پیشکسوتان
      2) اداره جلسات مطابق با مصوبات آئین نامه داخلی جلسات شورای پیشکسوتان
      3) دعوت از کلیه اعضاء شورای پیشکسوتان جهت شرکت در جلسات
      4) هماهنگی با رئیس سبک و مسئول کمیته پیشکسوتان جهت تشکیل جلسات فوق العاده
      5) پیگیری مصوبات و نظارت برحسن اجرای آن از طریق ریاست سبک مسئول کمیته پیشکسوتان و اعضاء حاضر رسیده باشد .
      6) تنظیم صورت جلسات که به امضاء کلیه اعضاء حاضر رسیده باشد .
      7) ارائه گزارش جلسات ( یک نسخه از صورت جلسات ) به ریاست
      تبصره :
      منشی شورای فنی به تنظیم و ویرایش نهایی صورت جلسات و مصوبات داخلی شورا ی مرکزی پیشکسوتان و ارائه به دبیر می باشد .

    * ماده 6 ) کمیسیون های شورای فنی پیشکسوتان

      این کمیسیون ها به 4 بخش کلی ذیل تشکیل می گردد .
      1- کمیسیون سمی کنتاکت
      2- لوکیک
      3- کمیسیون تشخیص صلاحیتها و بررسی سوابق
      4- کمیسیون هنرهای فردی
      1- کمیسیون :
      در ارتباط با کلیه موارد در بخش فول کیک بوکسینگ که نیاز به بررسی و تحقیق و پیش نویس های دقیق اولیه داشته باشند کمیسیون ها در شورای مرکزی پیشکسوتان انتخاب و وارد عمل می گردد و نتایج حاصله را کتباً به شورای فنی جهت تصمیم گیری نهایی ارائه می نماید .
      این مسائل و موارد به شرح کلی ذیل می باشد .
      الف ) طرحها و پیشنهادها و تجدید نظرها در ارتباط با آئین نامه و مسائل فنی
      ب) سلاحهای سرد مورد تائید شورای مرکزی پیشکسوتان قرار می گیرد .
      ج) تائین رتبه های سلاحهای سرد
      د) طرح ها و پیشنهادها و تهیه کتابها و امور فرهنگی در ارتباط با آئین نامه شورای مرکزی پیشکسوتان
      و) طرحها ـ پیشنهادات و تجدید نظرات در رابطه با موارد پیش بینی نشده سبک
      تبصره سبک :
      در بخش لوکیک سبک فول کیک بوکسینگ در مقابل سایر سبکهای آماتور ـ نیمه حرفه ای و حرفه ای ( آزاد ) در سطح جهانی قرار خواهد داشت بنابراین نفرا ت برتر و ارشد کمیسیون می بایستی در ارتباط با قوانین و مسائل روز در این نوع مبارزات و مسابقات باشند .

کمیسیون هنرهای فردی

در ارتباط با کلیه موارد فنی در بخش هنرهای فردی فول کیک بوکسینگ که نیاز به بررسی و تحقیق و پیش نویسهای دقیق اولیه داشته باشند این کمیسیون از سوی شورای مرکزی پیشکسوتان انتخاب و تشکیل می گردد .
و وظیفه آن عبارتند از :
1- تنظیم و پیش نویس آئین نامه های فنی و داخلی هنرهای فردی
2- تتنظیم و پیش نویس آئین نامه های فنی مسابقات هنرهای فردی
3- بررسی و تحقیق در موارد طرحها و پیشنهادهای مرتبط با هنرهای فردی
4- تعریف و تقسیم بخش های هنرهای فردی
کمیته عالی نظارت و بازرسی ویژه

شرح وظایف کمیته عالی نظارت و بازرسی ویژه در سه بخش به شرح زیر می باشد :

    * الف . بخش نظارتی
      1- نظارت و پیگیری جهت حسن اجرای وظایف هررشته
      2- نظارت بر نحوه عملکرد و حضور در تمام جلسات و تصمیمات هررشته
      3- نظارت به جهت اطلاع از کلیه ارتباطات رشته ها با یکدیگر
      4- نظارت بر عملکرد رشته ها در راستای برنامه کوتاه مدت ـ میان مدت ـ بلند مدت سبک
      5- نظارت بر روند احکام صادره رشته ها بر اساس آئین نامه فدراسیون و انطباق با واقعیات
      6- نظارت بر نحوه اجرای مسابقات داخلی و بین المللی کلیه رشته ها
      7- نظارت به منظور هماهنگی رشته ها و جلوگیری از موازی کاری واتلاف منابع مالی و نیروی انسانی
      8- نظارت در راستای ارتقاء کیفی و کمی و علمی تمرینات و مسابقات و آموزشهای علمی و تئوریک و احکام
      ب- بخش بازرسی
      9- بازرسی کلیه اسناد و مدارک موجود رشته ها
      10- بازرسی عمومی ادواری ـ اختصاصی
      11- بازرسی و پیگیری تخلفات بر اساس آئین نامه فدراسیون و ارائه گزارش به رئیس سبک
      12- بازدید از روش عملکرد رشته ها و تهیه گزارش و ارائه گزارش به رئیس سبک
      13- بازرسی و بررسی کلیه پیشنهادها و راهکارهای مثبت که منتج به ارتقاء سبک گردیده و تشویق آن
      14- اخذ گزارش عملکرد 6 ماه هررشته و تطبیق با بازرسیها و نظارتهای حضوری ناظرین و نهایتاً تهیه گزارش به جهت تشویق یا توبیخ لازم

    * پ ـ بخش قضائی
      15- بررسی و رسیدگی قضائی به تخلفات رشته ها
      16- بررسی و رسیدگی به اعتراضات و شکایات مستقیم رشته ها و ورزشکاران
      17- بررسی و رسیدگی به گزارشات کمیته انظباطی و قضائی در مورد تخلفات پیش آمده در مسابقات و آزمونها
      18- رسیدگی و صدور رأی در موارد ویژه و خاصی ارسالی توسط شخص رئیس سبک
      19- تعیین مجازات و صدور رأی نهایی
      1- توبیخ کتبی با درج در پرونده
      2- محرومیت از یک دوره مسابقات اعم از مسئولین یا شرکت کنندگان
      3- توقیف دان به مدت یک سال ـ دو سال ـ سه سال
      4- تنزیل دان
      5- خلع سمت به مدت 6 ماه ـ یک سال
      6- خلع سمت برای دائم
      7- اخراج از سبک
      تبصره :
      1- کلیه آراء صادره بعد از ابلاغ ظرف 5 روز قابل اعتراض بوده که پس از انقضاء مدت مذکور رأی صادره قطعی و لازم الاجرا می گردد .
      2- با تصویب رئیس سبک رو نوشت آراء به فدراسیون ارسال می گردد . 

 

نويسنده: مهندس جعفرفتحی | تاريخ: چهار شنبه 29 مهر 1394برچسب:, | موضوع: <-CategoryName-> |

نحوه ارتقای کمربند درکیک بوکس
شرايط ارتقاء کمربند سفيد به زرد (مدت 3 ماه)
 
  1. حالت گارد مبارزه - فايت پوزيشن
  2. جاخالی دادنها - (داک) چپ و راست
  3. تکنيکهای ضربات دست - جب / کروس
  4. تکنيکهای ضربات پا - فرانت کيک / لوکيک / اينسايد کيک / اوت سايد کيک / ميدل کيک
  5. ترکيب واجرای تکنيکهای ضربات دست و پای مذکور
  6. طناب زدن - مدت يک دقيقه
  7. مبارزه (فايت) - يک راند 1.5 دقيقه لایت
  8. بدن سازی:  شنا 15 و شکم 20 در دقیقه / بارفيکس 5 اسکات نيمه نشسته 40
 
شرايط ارتقاء کمربند زرد به نارنجی (مدت 4 ماه)
 
  1. حالت گارد مبارزه ای وايستادنها - فايت پوزيشن / فوروارد استنس / بک استنس
  2. جاخالی دادن ها - (داک) چپ و راست / سایت استپ ها 
  3. تکنيکهای ضربات دست - جب /کروس / هوک
  4. تکنيکهای ضربات پا - فرانت کيک / لو کيک / ميدل کيک / اينسايد کيک / اوت سايد کيک / های هاس کيک / پوش کيک
  5. ترکيب واجرای تکنيکهای ضربات دست وپای مذکور
  6. طناب زدن - مدت 1.5 دقيقه
  7. مبارزه (فايت) - يک راند 2 دقيقه ای لایت
  8. بدن سازی : شنا 20 و شکم 25  در دقیقه/ بارفيکس 6 اسکات نيمه نشسته 50
 
شرايط ارتقاء کمربند نارنجی به سبز (مدت 5 ماه)
 
  1. حالت گارد مبارزه ای وايستادنها - فايت پوزيشن / فوروارد استنس / بک استنس / لفت سايد / رايت سايد
  2. جاخالی دادنها - داک چپ و راست / سایت استپ ها
  3. تکنيکهای ضربات دست - جب / کروس / هوک / اپر کات
  4. تکنيکهای ضربات پا - فرانت کيک / لو کيک / ميدل کيک / اينسايد کيک / اوت سايد کيک / های هاوس کيک / پوش کيک / هوک کيک / بک کيک / سوئيپ
  5. ترکيب واجرای تکنيکهای ضربات دست وپای مذکور
  6. طناب زدن - به مدت 2 دقيقه
  7. مبارزه (فايت) - دو راند 1.5 دقيقه ای لایت
  8. بدن سازی : شنا 25 و شکم 28 در دقیقه / بارفيکس 7 اسکات نيمه نشسته 60
 
شرايط ارتقاء کمربند سبز به آبی (مدت 6 ماه)
 
  1. حالت گارد مبارزه ای وايستادنها - فايت پوزيشن / فوروارد استنس / بک استنس / لفت سايد / رايت سايد / رقص پا
  2. جاخالی دادنها - داک چپ و راست / فايت چپ و راست / استپ بک / سايد استپ ها
  3. تکنيکهای ضربات دست - جب / کروس / هوک / آپرکات / فورفيست / فيست ايچ
  4. تکنیکهای پا : فرانت کيک / لو کيک / ميدل کيک / اينسايد کيک / اوت سايد کيک / های هاوس کيک / پوش کيک / هوک کيک / بک کيک / سوئيپ / راند بک کيک / آرچ کيک
  5. ترکيب و اجرای تکنيکهای ضربات دست وپای مذکور
  6. طناب زدن - به مدت 2.5 دقيقه
  7. مبارزه (فايت) - دو راند 2 دقيقه ای لایت و فول کنتاکت
  8. بدن سازی : شنا 30 و شکم 30  در دقیقه/ بارفيکس 8 اسکات نيمه نشسته 70
 
شرايط ارتقاء کمربند آبی به قهوه ای (مدت 7 ماه)
 
  1. تسلط به گارد، رقص پا و ايستادنها
  2. تسلط به جاخالی دادنها - داک چپ و راست / فايت چپ وراست / استپ بک / سايد استپ ها
  3. تکنيکهای ضربات دست - جب / کروس / هوک / اپرکات / فور فيست / فيست ايچ / راند بک فيست ايچ
  4. تکنيکهای ضربات پا - فرانت کيک / لو کيک / ميدل کيک / اينسايد کيک / اوت سايد کيک / های هاوس کيک / پوش کيک / سايد کيک / هوک کيک / بک کيک / سوئيپ / راند بک کيک / آرچ کيک
  5. ترکيب واجرای تکنيکهای ضربات پای مذکور
  6. ترکيب واجرای تکنيکهای ضربات دست مذکور
  7. ترکيب واجرای تکنيکهای ضربات دست و پای مذکور
  8. طناب زدن - به مدت 3 دقيقه
  9. مبارزه (فايت) - سه راند 2 دقيقه ایلایت و فول کنتاکت
  10. بدن سازی : شنا 35 و شکم 35  در دقیقه/ بارفيکس 9 اسکات نيمه نشسته 80
 
شرايط ارتقاء کمربند قهوه ای به مشکی ( زمان 9 ماه)
 
  1. انضباط ظاهری (لباس) و اخلاقی
  2. دانستن اسامی ضربات تای کيک بوکسينگ به زبان اصلی
  3. تسلط بر تمامی گاردها، رقص پا، جاخالی دادنها
  4. ترکيب و اجرای تکنيکهای ضربات دست 
  5. ترکيب و اجرای تکنيکهای ضربات پا 
  6. ترکيب  و اجرای تکنيکهای ضربات دست و پا 
  7. ترکيب  واجرای تکنيکهای ضربات دست و پا به ميت 2 تایم 2 دقیقه ای
  8. ترکيب و اجرای تکنيکهای ضربات دست و پا به کيسه 2 تایم 2 دقیقه ای
  9. ترکيب و اجرای ضربات بصورت تعادلی
  10. طناب به مدت 4 دقيقه
  11. تسلط به ضربات پرشی
  12. بدنسازی: شنا 40 ، شکم 40 در يک دقيقه ، بارفيکس 10 اسکات نيمه نشسته 90
  13. فايت سه راند 2 دقيقه ای فول و لوکیک
 
شرايط ارتقاء فنی به کمربند مشکی دان1  ( زمان یک سال)
 
 
 
  1. انضباط ظاهری (لباس) و اخلاقی
  2. دانستن اسامی ضربات تای کيک بوکسينگ به زبان اصلی
  3. تسلط بر تمامی گاردها، رقص پا، جاخالی دادنها
  4. ترکيب و اجرای تکنيکهای ضربات دست
  5. ترکيب و اجرای تکنيکهای ضربات پا
  6. ترکيب و اجرای تکنيکهای ضربات دست و پا 
  7. ترکيب و اجرای تکنيکهای ضربات دست و پا به ميت 3 تایم 2 دقیقه ای
  8. ترکيب اجرای تکنيکهای ضربات دست و پا به کيسه3 تایم 2 دقیقه ای
  9. ترکيب اجرای ضربات 2 تايی بصورت تعادلی
  10. طناب به مدت 5 دقيقه
  11. تسلط به ضربات پرشی
  12. بدنسازی شنا 45 ، شکم 45 در يک دقيقه ، بارفيکس 11 اسکات نيمه نشسته 100
  13. فايت سه راند 3 دقيقه ای فول کنتاکت و لوکیک
 
شرايط ارتقاء فنی به کمربند مشکی دان 2(زمان 2 سال)
 
 
 
 
 
  1. انضباط ظاهری (لباس) و اخلاقی
  2. دانستن اسامی ضربات تای کيک بوکسينگ به زبان اصلی
  3. تسلط بر تمامی گاردها، رقص پا، جاخالی کردنها
  4. ترکيب و اجرای تکنيکهای ضربات دست 
  5. ترکيب و اجرای تکنيکهای ضربات پا کامل 
  6. ترکيب و اجرای تکنيکهای ضربات دست و پا  
  7. ترکيب و اجرای تکنيکهای ضربات دست و پا به ميت 3 تایم 3 دقیقه ای
  8. ترکيب اجرای تکنيکهای ضربات دست و پا به کيسه 3 تایم 4 دقیقه ای
  9. ترکيب اجرای ضربات 3 تايی بصورت تعادلی
  10. طناب به مدت 6 دقيقه
  11. تسلط به ضربات پرشی
  12. بدنسازی شنا 55 ، شکم 50 در يک دقيقه ، بارفيکس 12 اسکات نيمه نشسته 120
  13. فايت چهار راند 3 دقيقه ای فول کنتاکت و لوکیک
 
شرايط ارتقاء فنی به کمربند مشکی دان 3  (زمان سه سال)
 
 
 
 
 
 
 
  1. انضباط ظاهری (لباس) و اخلاقی
  2. دانستن اسامی ضربات تای کيک بوکسينگ به زبان اصلی
  3. تسلط بر تمامی گاردها، رقص پا، جاخالی کردنها
  4. ترکيب و اجرای تکنيکهای ضربات دست 
  5. ترکيب و اجرای تکنيکهای ضربات پا 
  6. ترکيب و اجرای تکنيکهای ضربات دست و پا 
  7. ترکيب و اجرای تکنيکهای ضربات دست و پا به ميت 4 تایم 3 دقیقه ای
  8. ترکيب اجرای تکنيکهای ضربات دست و پا به کيسه 3 تایم 5 دقیقه ای
  9. ترکيب اجرای ضربات 4 تايی بصورت تعادلی
  10. طناب به مدت 7 دقيقه
  11. تسلط به ضربات پرشی
  12. بدنسازی شنا 65 و شکم 55 در يک دقيقه ، بارفيکس 13 اسکات نيمه نشسته 130
  13. فايت 5 راند 3 دقيقه ای فول کنتاکت و لوکیک
 
شرايط ارتقاء فنی به کمربند مشکی دان 4 (زمان 4سال)
 
  1. انضباط ظاهری (لباس) و اخلاقی
  2. دانستن اسامی ضربات تای کيک بوکسينگ به زبان اصلی
  3. تسلط بر تمامی گاردها، رقص پا، جاخالی کردنها
  4. ترکيب و اجرای تکنيکهای ضربات دست 
  5. ترکيب و اجرای تکنيکهای ضربات پا 
  6. ترکيب و اجرای تکنيکهای ضربات دست و پا 
  7. ترکيب و اجرای تکنيکهای ضربات دست و پا به ميت 4 تایم 4 دقیقه ای
  8. ترکيب و اجرای تکنيکهای ضربات دست و پا به کيسه 4 تایم 6 دقیقه ای
  9. ترکيب و اجرای ضربات 5 تايی بصورت تعادلی
  10. طناب به مدت 8 دقيقه
  11. تسلط به ضربات پرشی
  12. بدنسازی شنا 75 و شکم 60 در يک دقيقه ، بارفيکس 14 ، اسکات نيمه نشسته 150
  13. فايت 6 راند 3 دقيقه ای فول کنتاکت و لوکیک
 
شرايط ارتقاء فنی به کمربند مشکی دان 5 (زمان 5سال)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  1. انضباط ظاهری (لباس) و اخلاقی
  2. دانستن اسامی ضربات تای کيک بوکسينگ به زبان اصلی
  3. تسلط بر تمامی گاردها، رقص پا، جاخالی کردنها
  4. ترکيب و اجرای تکنيکهای ضربات دست 
  5. ترکيب و اجرای تکنيکهای ضربات پا 
  6. ترکيب و اجرای تکنيکهای ضربات دست و پا 
  7. ترکيب و اجرای تکنيکهای ضربات دست و پا به ميت به مدت 5 تایم 3 دقیقه ای
  8. ترکيب و اجرای تکنيکهای ضربات دست و پا به کيسه به 5 تایم 7 دقیقه ای
  9. ترکيب و اجرای ضربات 5 تايی بصورت تعادلی
  10. طناب به مدت 9 دقيقه
  11. تسلط به ضربات پرشی
  12. بدنسازی شنا 85 ، شکم 65 در يک دقيقه ، بارفيکس 15 ، اسکات نيمه نشسته 200
  13. فايت 7 راند 3 دقيقه ای فول کنتاکت و لوکیک
  14. شکستن اجسام سخت
 
قوانين تشويقی ارتقاء درجه فنی فايترها
مدت
عنوان
 
 
یک ماه
مقام سوم در مسابقات قهرمانی استان
دو ماه
مقام دوم در مسابقات قهرمانی استان
سه ماه
مقام اول در مسابقات قهرمانی استان
چهار ماه
مقام سوم در مسابقات قهرمانی کشور
پنج ماه
مقام دوم در مسابقات قهرمانی کشور
شش ماه
مقام اول در مسابقات قهرمانی کشور
 
هر فايتر فقط يک بار در سال می تواند از امتياز تشويقی بهرمند شود
 
يونيفرم
 
شلوار و تيشرت به رنگ مشکی
هنرجويان از کمربند سفيد تا کمربند قهوه ای
شلوار و پيراهن به رنگ آبی
مربيان از کمربند دان يک تا دان چهار
شلوارو پيراهن به رنگ قرمز
مربيان از کمربند دان چهار به بالا

 گلدوزی پای راست شلوار:

 تای کيک بوکسينگ
 گلدوزی پای چپ شلوار:      
 دان مربوطه با ستاره
 
نويسنده: مهندس جعفرفتحی | تاريخ: چهار شنبه 29 مهر 1394برچسب:کمربند,دان,کیک بوکس,حالت گارد مبارزه,جاخالی دادنها,اپارات ,رزمی ,نحوه ارتقاع کمربند, | موضوع: <-CategoryName-> |